
Úspěšná žena, která rychle a koncepčně rozvíjí byznys. To je Simona Kijonková, zakladatelka a CEO skupiny Packeta, do níž patří např. Zásilkovna. Říká: „V byznysu je nutné být tak trochu chameleon a dokázat se přizpůsobit jakékoliv situaci. Určitě lze také říct, že krize přináší příležitosti.“ V následujícím rozhovoru se dozvíte např. její recept na zvládnutí krize. Packeta aktuálně dokončuje několik scénářů budoucího vývoje a potenciálního dopadu na její byznys. A co nás těší: používá i naši knihu SLBOOK. „Líbí se mi, že je v papírové podobě a mám ji v případě potřeby rychle po ruce,“ konstatuje Simona Kijonková.
Jak jste jako skupina Packeta prožívali koronakrizi?
První týden ve stavu nouze byl pro skupinu Packeta velmi náročný. V podstatě z hodiny na hodinu jsme museli čelit výraznému poklesu počtu výdejních míst a v prvním týdnu jsme zaznamenali propad tržeb o 50 %. Postupně jsem se ale dostali na naše plánovaná čísla a aktuálně rosteme meziročně opět o více než 100 %.
Klíčovým předpokladem úspěšného zvládnutí krize pro vás bylo digitální nastavení firmy. Je to tak?
Ano, naše procesy fungují na digitální platformě a vlastním informačním systému, umíme tedy velmi flexibilně zapínat a vypínat různá nastavení, regiony, nebo i celé země či dopravce. Skupina Packeta má entity v šesti evropských zemích a do 33 států doručuje prostřednictvím více než 60 zahraničních dopravců a vlastní logistické sítě. Změny, které v době krize, přicházely každou minutou a bylo nutné na ně velmi rychle a pružně reagovat. Digitální nastavení firmy se v této nepředvídatelné situaci ukázalo jako skutečně výrazná výhoda.
Vaši zaměstnanci pracovali z domu nebo z kanceláří?
Právě díky digitálnímu nastavení firmy se nám během rekordně krátké doby podařilo převést většinu zaměstnanců z kanceláře na home office, nastavit bezhotovostní platby ve všech zemích, kde působíme, pružně reagovat na všechny změny jak ze strany naší logistické sítě, výdejních míst, ale i všech změn, které přicházejí každou chvíli od dopravců z celé Evropy, Ruska i USA.
V čem vidíte příležitosti, které krize možná trochu osvětlila?
Co se týká příležitostí: podařilo se nám spustit voicebota na našem zákaznickém servisu, chatbota na našem webu, spustili jsme blog, kam jsme každý den přidávali nové aktuální informace pro všechny naše partnery, spustili jsme automatickou aktualizaci dostupnosti našich poboček, zřídili jsme také poradnu pro naše partnery, e-shopy i výdejní místa na Facebooku, otevřeli jsme nové výdejní místo pro řidiče Zásilkovna Drive. Zásilky zde bylo možné vydávat a přijímat, aniž by řidič musel vystoupit z vozidla.
Měla pandemie vliv i na vaše další projekty?
Obecně lze říct, že dopady pandemie některé naše projekty urychlila a na podzim plánujeme ještě spustit řadu novinek. Mezi ty nejdůležitější patří unikátní projekt v oblasti automatických výdejních míst, zavedení doručení zásilek do kufru aut nebo další rozšíření komfortu pro zákazníky u služby Mezi námi. Packeta také otevře další nová depa, jejich celkový počet vzroste do konce roku 2020 na 26 (14 v České republice, 7 na Slovensku, 3 v Maďarsku a 2 v Rumunsku). V letošním roce spustí Packeta také doručování zásilek do oblasti Středního východu.
V jednom z rozhovorů jste řekla, že i v krizi musíte ukázat světlo na konci tunelu. Je to o optimismu nebo o tvrdé přípravě na možná úskalí, ale i současně na možné příležitosti?
Je to především o filozofii, s jakou k problémům přistupuji. Na krizi se samozřejmě nemůžete připravit nikdy, na druhé straně se také říká, že štěstí přeje připraveným. My jsme byli připraveni v tom, že jsme digitální firma a pracujeme na vlastních informačních systémech, tento fakt byl jedním z klíčových předpokladů našeho úspěchu. Zároveň také plně věřím v to, že každá krize někdy odezní a my bychom si měli klást především otázku, co nám ta současná přináší pozitivního. Každý z nás si v ní dokáže něco pozitivního najít! Ano, je to velmi těžké, klást si tuto otázku. Pokud se ale zacyklíme pouze ve vlastní sebelítosti, duševní nepohodě či negativismu, nic dobrého nám to nepřinese, na těle, ani na duši.
Ve firmě jste, v rámci krize vytvořili krizový štáb, který řídil směřování firmy na základě intuice, když nebyl čas na dlouhé analýzy a rozbory. Co bylo pro vás osobně v tomto směru nejtěžší a co jste si z toho vzala za poučení?
Určitě to byl výrazný pocit nejistoty toho, co bude. Situace se vyvíjela velmi rychle a nepředvídatelně, v takové atmosféře se rozhoduje velmi obtížně. Nejhorší ale pro mě bylo, že jsem měla málo času na rodinu, na své tři děti, které se mě často ptaly, proč teď v práci trávím čas až do noci a někdy i o víkendu. Řídila jsem totiž nepřetržitě krizový štáb a musela být neustále online pro rychlá rozhodnutí. Chvílemi jsem si připadala jako při válečném tažení, kdy bojujete s neviditelným nepřítelem, kterého neznáte. Těžce jsem nesla, že jsem svoji maminku a některé členy rodiny neviděla několik měsíců, podobné to také bylo u řady přátel.
Máte odhad, jak se bude situace z hlediska vašeho businessu vyvíjet do konce letošního roku? A co náš čeká příští rok? Jistě to bude záležet na aktuální situaci, ale co předpokládáte vy a jak se na možné varianty připravujete?
Packeta aktuálně dokončuje několik scénářů budoucího vývoje a potenciálního dopadu na náš byznys. Jedním z důsledků pandemie je výrazný růst poptávky po nákupech na internetu. Týká se to všech zemí, kde působíme. To je pro nás samozřejmě dobrá zpráva. Očekáváme také, že se v celém řetězci přepravy zboží zvýší význam ceny, a to v souvislosti s negativními dopady koronakrize na ekonomiku, a tedy i na peněženky zákazníků. Naše skupina Packeta, kam patří také Zásilkovna, ale dlouhodobě nabízí ty nejvýhodnější ceny na trhu, i tento trend by pro nás měl být výhodou.
A co vaše obchodní cíle?
Co se týká našich obchodních cílů, ty zůstávají stejné: obrat ve výši 2,5 miliard korun, 35 milionů přepravených zásilek, s počtem výdejních míst cílíme na hranici 4000 v České republice, čímž se zde staneme největší sítí. V Evropě se celkově chceme dostat na číslo 6800.
Jaké je vaše doporučení na to, jak být na případnou budoucí krizi, bude-li nějaká, připraven? Jakých chyb se vyvarovat?
Během krize jsem získala řadu nových zkušeností a definovala jsme si několik základních pouček:
- Klíčem k přežití jsou rychlá a rozhodná rozhodnutí
- V krizi je dobré zřídit krizový štáb
- Spolehnout se na svůj tým a požádat ho o pomoc
- Všechny rychlé změny komunikovat otevřeně a férově k zákazníkům i zaměstnancům
- V krizi je nejdůležitější komunikace – rozšířili jsme komunikační kanály na maximum
- Cash je král
Každý byznys je o kontaktech. V rámci logistiky je výrazným pomocníkem logistická kniha SLBOOK, která je plná zajímavých seznamů z trhu a právě tolik potřebných kontaktů. Využíváte ji ve vaší firmě?
Určitě ano, využíváme. Líbí se mi, že je v papírové podobě a mám ji v případě potřeby rychle po ruce.
Jaký vidíte přínos knihy SLBOOK na českém logistickém trhu?
Je to asi jediný ucelený seznam firem na logistickém trhu. Pro nás je to cenný zdroj byznysových kontaktů.