Koronavirová pandemie se stala tématem uplynulých tří setkání Klubu logistických manažerů. Protože konference probíhaly vždy přibližně po měsíci a v různém složení, lze si při čtení reportáží učinit poměrně plastický obraz o tom, co se dělo v logistických provozech firem, jak logističtí odborníci vnímali krizi a s jakými nadějemi či obavami se dívají do budoucnosti. Následující přehled zachycuje vybrané myšlenky a názory z diskuse 29. května. Záznamy ze starších debat najdete na webu systemylogistiky.cz, na LinkedInu a Facebooku.
Petr Kuchyňa, general manager, Kiekert-CS
Automotive stál v celé Evropě. Máme dodavatele i v Číně, proto se naše problémy projevily už v lednu, kdy začala platit tamní omezení. Řešili jsme, jak sem dostat materiál pro výrobu. Tehdy ještě nikdo nepředpokládal, že v Evropě to bude možná ještě horší než v Číně. Snažili jsme se přivézt vše, co měli naši dodavatelé na skladě. Potom se pandemie přesunula do Itálie, kde máme také dodavatele. Zápolili jsme s týmž problémem – jak získat materiál. Paniku mezi dopravci způsobila některá zvláště nešťastná vyjádření vlády. Od druhé poloviny března a celý duben jsme téměř nevyráběli. Dodávali jsme pouze pro zákazníky v zámoří, tudíž objem produkce byl minimální. Po zahájení výroby jsme kompenzovali výpadky například závodu v Mexiku, který byl otevřen, ale na konci května opětovně uzavřen. Na přelomu května a června jely evropské automobilky tak na třetinu standardní výroby, objednávky na červen se zvýšily na téměř dvě plné směny.
Michal Martinovič, jednatel, Geis CZ
Můj pohled na aktuální stav je docela optimistický. Neplatí to samozřejmě pro každý segment nebo firmu, pro které děláme, protože někoho se krize dotkla více, někoho méně, ale ve srovnání s dubnem nebo počátkem května se blížíme standardnímu stavu. I tak některé věci přetrvají delší dobu – například vysoký důraz na hygienu, fyzický odstup mezi zaměstnanci či návštěvami nebo částečné používání roušek. Trh oživuje, rozložení sil mezi e-commerce a B2B se více blíží stavu před krizí. Chybí nám přirozený a zcela volný mezinárodní pohyb, ale myslím, že i to je na dobré cestě. Restrikce a koronavirová krize tedy odeznívají. Patřím ale k těm, kteří s napětím očekávají, jestli a jak moc nás v následujících měsících postihne ekonomická recese.
Petr Hampejs, supply chain manager, Unilever
V rámci FMCG na nás krize dopadla ze dvou směrů. Protože je ale Unilever široce rozkročený, nebylo to tak kritické jako třeba v automotive. Uzavřením restaurací padla divize Foodsolutions, a to téměř o 85 procent. Zavřely se restaurace, školní jídelny, fungovaly jen nemocnice a věznice. Silně propadla také zmrzlina Algida, a to v prodejních kanálech mimo retail (tam jsme zaznamenali nárůst). Na druhou stranu jsme velmi bojovali s nedostatkem dezinfekčních prostředků. V našem případě je to hlavně Savo. Výrobní závod v Bohumíně jel na maximum směn, ale pak jsme zase čelili nedostatku suroviny a nemohli stoprocentně vykrývat poptávku. Se Savem rostl zájem i po Domestosu. Pro nás se tedy negativní a pozitivní vlivy na poptávku v podstatě vyrovnaly. Obávám se spíše následujícího období, kdy teprve uvidíme, jak koronavirus postihl celou ekonomiku.
Jaroslav Žlábek, jednatel, Toyota Material Handling CZ
Dopad koronavirové krize bude v několika oblastech. Posílí e-byznys a změní se struktura ekonomiky směrem k tomu, co je běžné v západní Evropě. Velmi pravděpodobně přijde větší nezaměstnanost, ale nemyslím, že bude plošná, spíše očekávám nezaměstnanost strukturální. První nezaměstnaní budou lidé s nižším vzděláním a menšími schopnostmi uspět na trhu práce. My klademe na své zaměstnance vysoké požadavky, a tak pro nás bude klíčové kvalifikované lidi udržet. Dle mého názoru se více prosadí nové technologie jako prediktivní údržba, jež uspoří čas a optimalizují výkon právě těchto lépe placených pracovníků. Též se pohybujeme v oblasti automatizace, máme autonomní stroje a já osobně vidím dva zajímavé, a protichůdné trendy. Vlivem rozhodnutí svých zahraničních centrál některé firmy posouvají již rozeběhnuté projekty do dalšího období. Ale zase přichází více nových společností, jež chtějí automatizaci urychlit, protože koronavirus vyvolal nejistotu, zda budou schopni i napříště udržet své provozy při stávajícím počtu lidí.
Svatopluk Úředníček, platform director, FM Logistic
Poslední měsíce ukázaly významný nárůst e-commerce. V situaci, jaká nastala, bylo ideální objednávat si zboží přímo z domů bez kontaktu s okolím. Situace přiměla mimo jiné i starší generaci k tomu, že začala využívat možností e-commerce k nákupu zboží na dálku s dodávkou přímo do domu. Věřím, že lidé se teď nebudou až tak rychle vracet do kamenných prodejen, a trend růstu virtuálních obchodů dále posílí.
Firmy, které dříve neumožňovaly home office, přišly na to, že z domu se dá pracovat efektivněji než v kanceláři a pracovníci najdou při práci z domu více klidu, ušetří čas a náklady na dojíždění a i firmy mohou ušetřit významné částky spojené s provozem kanceláří.
Většina interních meetingů se přesunula na videokonferenční platformy a mnohé si tuto formu zachovají i v budoucnu. Máme zkušenost, že schůzky jsou efektivnější a například ve větších provozních areálech můžeme hovořit i o úspoře času na přesun do jednací místnosti, nehovoříce o přesunu mezi vzdálenými pobočkami.
Tomáš Martoch, senior manager ECR, GS1 Czech Republic
V ECR se soustřeďujeme na poučení a přípravu postupů nejlepší praxe. Pro nás je tato situace nová, protože z pohledu společné platformy, kde se potkávají obchodníci, výrobci, dodavatelé a poskytovatelé služeb, je nyní možnost setkávání pracovních skupin a projektových týmů opravdu omezená. Na jednu stranu nás nová situace krátce paralyzovala, na druhou stranu posunula k rychlé digitalizaci. Podařilo se zorganizovat několik webinářů na téma nejlepší praxe a jak postupovat, pokud se objeví podobná situace. Expertní skupina pro retail loss prevention vytvořila nový výstup ECR Retail Loss College, kdy byly všechny podklady za poslední léta převedeny do digitální podoby. Každý týden probíhá jedna lekce zaměřená na ztráty v retailu. Je toho více, ale všeobecně lze říci, že nás situace vyburcovala k větší elektronické aktivitě.
Miroslava Jechoux, CEO, DLC Napajedla
Krizová situace odkryla skutečnosti, kterým je třeba se věnovat více než samotné pandemii. Dopady koronakrize změnily pohled na dříve sekundární záležitosti, jež se staly středem pozornosti. Ukázala se třeba solidarita společnosti, připravenost firem přestát nenadálé ekonomické otřesy, charakter lidí i chování celé společnosti. Přitom je v tom hodně pozitivního. Vnímáme věci jinak, můžeme fungovat za menších nákladů nebo s menšími požadavky. Poznali jsme, jaké nebezpečí spočívá v manipulaci s jednotlivcem a s davy. Viděli jsme, jak těžké je učit děti doma, a lze tak lépe chápat učitele. Lidé v podnicích se k sobě chovali ohleduplněji. Zaznamenali jsme, jak v době krize vystupovali politici a snahy využít situaci k osobním zájmům a prosazení moci. Z toho všeho si můžeme odnést mnoho poučného a v postpandemickém období lze tyto poznatky zužitkovat k našemu prospěchu.
Tomáš Kubza, ředitel logistiky, Penny Market Czech Republic
V prvních třech týdnech v březnu zažívala naše logistika velký nápor. Z jedné strany byl vyvolán požadavky našich zákazníků, z druhé strany někdy nedostatkem zdrojů na straně dodavatelů. To jsme byli trochu mezi mlýnskými kameny. Tato situace se ale velmi rychle vytříbila a v posledních týdnech jsme přes zvýšené objemy najeli do běžného režimu včetně uvolňování těch nejrestriktivnějších opatření. Dovolujeme například vstup do kanceláří pro některé administrativní pozice a pracovníci, kteří jsou od sebe více než dva metry, už nemusí používat ani roušky. Celkově tedy směřujeme k uvolnění a díváme se do budoucnosti.
Dušan Drábek, vedoucí Industrial & Logistics, BNP Paribas Real Estate
Na počátku krize jsme vnímali zvýšení zájmu o krátkodobé poptávky. Vznikly v důsledku potřeby akutního řešení situace, kdy některé e-shopy musely skokově navýšit kapacitu překladišť. Toto trochu ustává a roste počet klasických poptávek. Začínají se ozývat velcí hráči na poli e-commerce a objevují se poptávky například po realizaci velkých regionálních distribučních center. Rozpracované projekty z předkrizového období probíhají dál, někdy jsou jen pozdržena finální rozhodnutí ze strany zahraničních centrál. Za pozitivní lze považovat to, že vznikají plány na projekty v budoucnosti, tedy že investiční aktivita neustává.
Peter Bečár, partner, Crowdberry
Z portfolia společností, pro které Crowdberry získalo kapitál, můžeme vypíchnut příklady ze tří oblastí. Firmy v e-commerce víceméně rostly, někdy dost významně. Otázka je, co se bude dít v druhé polovině roku, ale zatím přicházejí pozitivní zprávy, mnohé naše investice mají růst nad 30–40 %. V oblasti technologických inovací a ostatních jsme sledovali nárůsty i komplikace. Operativně všechny firmy zavedly bezpečnostní opatření jako rozdělení týmů, aby zachovaly výrobu, vývoj a prodej, který byl během covid-19 ve značné míře negativně ovlivněn. Jaký zde bude ekonomický dopad, si musíme ještě počkat, ale podniky, které reagovaly rychle změnou business modelu, budou mít lepší pozici. Oblast real estate a segment industriálních nemovitostí byly taženy úspěchem společností v e-commerce. Retail v nákupních centrech je vedle hotelů asi nejpostiženějším segmentem. Rezidenční trh se zpočátku zastavil, klienti čekali na nižší ceny, ty však zatím nepřišly, a tak se vše vrací zpět. Ze zahraniční slyšíme, že firmy bankrotují, jsou propouštěny tisíce zaměstnanců. Jestli se to projeví na chování lidí, závisí na určitém sentimentu i na tom, jak budou účinné nejrůznější balíčky včetně evropských na podporu ekonomiky. Důležité je vnímání efektu digitalizace komunikace i procesů. Vidíme veliký zájem o nasazení technologií, korona v mnoha oblastech tento trend ještě více podporuje. Máme třeba společnost v oblasti real estate, která zaznamenala velký nárůst díky své aplikaci s rozšířenou realitou i vzhledem k tomu, že lidé nemohou, a ještě nebudou určitou dobu cestovat. Krize firmy prostě rozdělí na ty, co situace dokážou využít pro urychlený růst, a na zbylé – méně úspěšné.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Adam Nieścioruk, Unsplash