Koronavirovou nákazu šířící se na začátku roku v Číně sledovala většina Evropy s určitým odstupem či nezájmem. O to překvapivější pak bylo zavádění velmi přísných opatření i na území Evropské unie. V Česku, ale i v jiných státech situace zatím dospěla do vyhlášení nouzového stavu. Logistici, kteří mají na starosti, aby z Asie proudilo zboží nebo komponenty, však věděli už s několikatýdenním předstihem, že i v Evropě se zadělává na problémy.
Tématu koronavirové nákazy a jeho dopadům na svět logistiky a byznysu se věnovalo setkání Klubu logistických manažerů, které se uskutečnilo v pátek 20. března. Poprvé v historii klubu se sezení konalo pomocí internetové konferenční platformy.
Potraviny, drogerie nebo e-commerce těží ze zvýšeného zájmu
Současné obtíže, které dopadají na občany a instituce, se pochopitelně nevyhýbají logistickým ani výrobním firmám. Některé společnosti však těží z posílení poptávky po „kritických“ komoditách jako potraviny nebo drogerie nebo jen těch, které lze prostě koupit. Značný nárůst zájmu tak hlásí firmy, jež se orientují na logistiku rychloobrátkového zboží nebo e-commerce, případně na kombinaci těchto segmentů.
Někteří logističtí operátoři oznámili, že ze dne na den padli takzvaně do vánoční sezony, aniž by je předtím někdo varoval. To se týká například společnosti Esa, která je silná v o
blasti potravinářské logistiky. Firma hned spustila krizové plány a nejvíce se obávala skutečnosti, že se v některém z distribučních center objeví nakažený pracovník. To by znamenalo karanténu i pro další, kteří s ním přišli do styku, a tak výrazné omezení provozu. Managing director ESA logistiky Marek Cvačka si cení racionálního přístupu řidičů. „Musím velmi ocenit, jak se k situaci staví přes 300 našich řidičů. Přestože jsou v první linii, není jediný, který by se vlivem koronaviru obával chodit do zaměstnání. Za to jim patří naše uznání a velký dík.“
Dynamicky se situace vyvíjí také v DLC Napajedla, společnosti, která zásobuje prodejny Jednoty. „Z našeho regulérního skladu se díky velkým objemům objednávek stal skoro cross-dock, takže některé výrobky, které přicházejí, jdou hned na 264 prodejen Jednoty na Moravě. Činí to komplikace z hlediska průtočnosti skladu a organizace plánování dopravy,“ vysvětluje Miroslava Jechoux, CEO firmy, jinak též prezidentka Klubu logistických manažerů. Problematické jsou podle ní dodávky z továren, jež se nacházejí v oblastech v karanténě a rovněž obchody, jež je tam nutno zásobit. „Přednostně objednáváme důležité zboží denní potřeby, požadované na prodejnách, před ostatním sortimentem. Řidiči a prodavači, kteří jsou v první linii, jsou zatíženi nejvíce. Čelí nejen většímu riziku nákazy, ale často i nervozitě odběratelů a spotřebitelů,“ uvádí Miroslava Jechoux.
Potravinářský sektor obsluhuje také společnosti Perfetti Van Melle Czech Republic. Její vedoucí logistiky Jiří Pros přibližuje situaci takto: „V Česku nemáme žádné továrny, ale ty, co jsou rozesety po Evropě, zatím pracují. Samozřejmě připravují krizové plány na dobu, kdy začnou doléhat karantény a lidí ve výrobě bude ubývat, s čímž se počítá.“ Distribuční kanály se zcela změnily pro Plzeňský Prazdroj. Uzavření restaurací, klubů a barů znamenalo, že ze dne na den spadla poptávka po čepovaném pivu. „Ohledně sekundární distribuce v Plzeňském Prazdroji je situace taková, že zásobování restaurací, hospod a barů je na minimu, distribuovaný objem se nám částečně přelévá do off trade kanálu zejména pak do řetězců,“ popisuje stav Jakub Nikl, manažer sekundární distribuce CZ / SK největší pivovarské skupiny v Česku.
Petr Závodný, head of business operations společnosti Dr. Max Pharma, má v posledních týdnech obzvláště napilno. Je takříkajíc v první logistické linii: „Jsme v situaci, kdy musíme zabezpečit především chod lékáren ve všech zemích, kde působíme. Spousta našich sil se nyní přesunulo k tomu, abychom získali roušky a respirátory. Protože však panují mnohá omezení z Asie na letecké nebo kamionové přepravy včetně kontrol na hranicích, vůbec nevím, jak to dopadne.“
Není krize jako krize
Koronavir „úřaduje“ také ve sféře developmentu a realitních transakcí. Jakub Holec, CEO firmy 108 Agency, upozorňuje na to, že současnou krizi nelze porovnávat s tou, jež vypukla v roce 2008. „Razantní pokles nájemného tehdy nastal hlavně vlivem velké konkurence a vysoké neobsazenosti prostor. Před krizí a první rok po jejím vypuknutí představili developeři mnoho spekulativních skl
adových prostor, pro které jim najednou chyběl nájemce. Jediná možnost, jak v té době přesvědčit nového nájemce, byla cena, respektive nízká cena kombinovaná s několikaměsíčními nájemními prázdninami,“ vysvětluje Jakub Holec. Říká sice, že nedokáže předjímat budoucí situaci, ale tu nynější krizi charakterizují zcela odlišné symptomy – nedostatek pozemků pro budoucí výstavbu a rekordní míra obsazenosti.
Zatím běží rozpracované projekty. „Dlouhodobé strukturální projekty typu výstavby nových terminálů a distribučních center běží bez přerušení. Tyto stavby jsou pro firmy stěžejní, často se plánují a realizují v horizontu mnoha let, a tak nyní nevidíme žádné negativní tendence spojené s jejich odkládáním nebo rušením,“ zmiňuje Dušan Drábek, head of industrial & logistics agency společnosti BNP Paribas Real Estate APM CR.
Jednateli Panattoni Europe Pavlovi Sovičkovi se docela zalíbil slovní obrat „válka s virem“, který často používají politici. Podle něj tento boj zásadně promění ekonomiku, a to ve všech vrstvách: „Přinese to obrovské změny a přerod bude opravdu bolestivý. Uvidíme hodně firem, které to neustojí a zkrachují. Společnosti, které už v minulosti diverzifikovaly a stojí na více nohách, budou schopny rychle přenastavit svoje fungování a budou dodávat to, co je na trhu třeba, nebo dotovat divizi, jež nyní nepracuje.“ Potvrzuje, že nejvíce poptávek po nových skladových prostorách generují provozovatelé e-shopů a potravinářští retaileři.
Poučení z koronavirového vývoje
Debata se samozřejmě stočila k budoucnosti logistiky v těchto problematických podmínkách. „Logistika a dopravci se musí poprat se současnou situací. Řízení procesů a odvolávek zatím funguje díky home office, s tím výpočetní technika pomáhá velmi dobře,“ uvádí Kamil Slavík, jednatel společnosti Hypera a viceprezident České logistické asociace. A dodává: Velká nejistota je spojena s opětovným náběhem výrob zejména v automobilovém průmyslu.“
Klíčovou potřebu udržet výroby zmiňuje také Jaroslav Žlábek, generální ředitel společnosti Toyota Material Handling CZ: „Pohybujeme se z velké části v průmyslu a pokud více továren zavře, může to mít dopad na
některé naše odběratele. Už se k nám dostaly požadavky od menších firem, zda bychom mohli odložit splátky za pronájem manipulační techniky, protože jim totálně vypadly obraty.“
Pro společnost jako celek bude také důležité, jak se udrží finanční instituce. „S uzavřením kamenných obchodů a části výroby bude vznikat tlak na bankovní sektor. Na burze některé banky ztratily desítky procent hodnoty. Zatím jde spíše o psychologický efekt, potíže mohou nastat, pokud by více firem naráželo při splácení úvěru,“ připomíná Ferdinand Hlobil, partner a vedoucí pronájmu průmyslových ploch ve střední a východní Evropě společnosti Cushman &
Wakefield. Zároveň zmiňuje, že v eurozóně platí záporné úrokové sazby a evropské banky méně vydělávaly již před vypuknutím současné koronavirové krize.
Tomáš Martoch, senior manager ECR z GS1 Czech Republic, se již nyní pokouší najít „poučení z koronavirového vývoje“. Svět podle něj nebude stejný, a přinese to některé příležitosti: „Z mého pohledu bude větší důraz na digitalizaci a bezpapírovost všech procesů. Papír je v současnosti tím kritickým místem, který je nutné eliminovat. Když nebude fyzický kontakt například v logistice, sníží se riziko přenosu podobné nákazy.“ Možnosti nabízí rovněž robotická automatizace, která redukuje potřebu lidské práce. „V tuto chvíli jsou lidé nejrizikovější faktor,“ uzavírá svou úvahu Tomáš Martoch.
Sedm desítek logistiků a ředitelů v KLM
Klub logistických manažerů je diskusní platforma, která funguje téměř 15 let a sdružuje sedm desítek jednatelů firem a ředitelů logistických provozů. Setkává se pravidelně každý měsíc při diskusích nebo návštěvách logistických provozů. Tajemníkem KLM je Jeffrey Osterroth. V případě zájmu o členství jej lze kontaktovat (česky i anglicky) na adrese jeffrey.osterroth@atoz.cz.
Pokud vás zaujaly názory členů Klubu logistických manažerů na téma dopadu koronaviru na logistiku a obchod, můžete si projít jejich obsáhlejší příspěvky, které v týdnu od 23. března publikuje server www.systemylogistiky.cz. Detaily najdete také v připravovaných Systémech Logistiky 186/2020.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: chuttersnap, Unsplash