„Z důvodu opatření jednotlivých zemí EU v boji proti šíření koronaviru sledujeme již dnes výrazné narušení mezinárodních dodavatelských řetězců, velmi složité podmínky pro logistiku a značné potíže při plánování zakázek,“ komentuje aktuální situaci Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).
Zároveň je podle něj mezi zaměstnanci firem patrná nervozita a obava z dalšího šíření koronaviru v pracovních kolektivech. Rozhodnutí jednotlivých automobilek o dočasném pozastavení výroby tak není překvapivé a pro zastavení šíření nákazy COVID-19 zřejmě nevyhnutelné.
Automobilky z koncernu Volkswagen v čele se společností Škoda Auto jsou jedním z nejdůležitějších odběratelů také pro české dodavatele. „Vzhledem k tomu, že ke stejnému kroku přistoupili i další evropští výrobci, následující dva až tři týdny budou pro všechny firmy v autoprůmyslu a navázaná odvětví znamenat velký problém. Objem exportu českých dodavatelských firem (členů AutoSAP), které z velké většiny míří do zemí EU, se pohybuje okolo 350 miliard korun ročně, podíl dodavatelských firem (členů AutoSAP) na celkovém exportu se pohybuje okolo 40 procent. Útlum výroby tak způsobí firmám obrovské ztráty, ale pevně věřím, že se po odeznění současné mimořádné situace celé odvětví vrátí do obvyklého tempa,“ uzavírá Zdeněk Petzl.