
Po více než 15 letech působení v logistice spojené s dovozy a vývozy automobilů Martina Kholová před dvěma lety nastoupila do společnosti ČD Cargo Logistics, která, jak již její název napovídá, se zabývá logistikou spojenou s železniční dopravou. Ve firmě působí jako ředitelka odboru Intermodal.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 185 / leden-únor 2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro uživatele logistických služeb je odběr časopisu zdarma.
Společnost ČD Cargo Logistics poskytuje svým zákazníkům a zákazníkům její mateřské společnosti (ČD Cargo) kompletní spediční servis. „Můj odbor má za úkol nabízet našim zákazníkům spediční služby spojené s vnitrostátní i mezinárodní přepravou, jak intermodální, tak i konvenční železniční. Železniční doprava má svá specifika. Jedno z hlavních je spojeno s infrastrukturou, která není ve 21. století jednotná, a to ani v Evropě. Nemám tím na mysli jen technické odlišnosti, ale i organizaci infrastruktury v jednotlivých zemích, to znamená, že na rozdíl od silniční dopravy musíte v každé zemi respektovat její specifika, hledat dopravce, terminály apod.,“ uvádí Martina Kholová. Úkolem jejího týmu je tedy najít optimální trasu, využití dopravních prostředků, vagonů nebo kontejnerů, počítat s návazností na další druhy dopravy, možnostmi překládky, to vše v ideálním čase, který požaduje zákazník.
K logistice ji přivedla náhoda
Martina Kholová se k práci v logistice dostala v podstatě náhodou. Po studiích na vysoké škole v ČR i ve Francii deset let pracovala na českých, nejprve ještě československých zastoupeních pro francouzské výrobce automobilů na pozicích spojených s financemi, ale i organizací logistiky dovozu nových automobilů z výrobních závodů většinou ze západní Evropy až k tuzemským prodejcům. Pak dostala nabídku od tehdejšího dodavatele logistických služeb, zda by nepřešla do managementu jejich společnosti. Tu přijala. „Práce v logistice je velmi různorodá. Každý den, někdy i každou hodinu, musíte něco rychle řešit. Musíte komunikovat s řadou lidí, kombinovat a znát i dost technických věcí. A to mě baví,“ říká.
„Musím popravdě říci, že dnes jsou mé pracovní dny již přece jen klidnější, než tomu bylo tak před pěti až sedmi lety, kdy jsem pracovala několik let v zahraničí a rodina byla zde, v Čechách. Tedy minimálně již tolik necestuji. Pracuji na řadě projektů pro naše zákazníky nebo zákazníky naší mateřské společnosti. Některé mohou být jednoduší, ale většinou se jedná o kombinaci a hledání různých řešení. Hodně komunikuji s našimi zahraničními i tuzemskými partnery nebo hledám nové možnosti spolupráce,“ popisuje Martina Kholová. Je hodně společenský člověk a ráda věci organizuje – a právě komunikace a kontakt s jinými lidmi různých národností i profesí ji nabíjí energií. „Logistika je soukolí, jednotlivá kolečka musí do sebe zapadnout v tu správnou chvíli. To je někdy ale docela komplikované a jsou věci, které nemůžete ovlivnit, a přece musíte zboží dodat včas. Je to někdy hodně stresující a musíte se naučit s tím pracovat,“ říká Martina Kholová.
Bez opory v rodině by to nešlo
Vnímá, že být ženou v logistice už dnes není tak nezvyklé, jako když před 15 lety začínala a byla první ženou, která ve velké francouzské firmě měla na starost divizi logistiky, a ještě k tomu automobilů. „V některých chvílích musíte jako žena možná trochu více dokazovat okolí, že své profesi rozumíte, umíte organizovat apod., ale to platí i pro jiné obory. Práce v logistice je hodně náročná na čas, často musíte pracovat i mimo svou pravidelnou pracovní dobu. Pro ženu je tedy dost nutné koordinovat pracovní a rodinný život. Já měla štěstí a našla jsem velkou oporu ve svém manželovi a rodině,“ podotýká Martina Kholová. Řídí se krédem: Pracuj tak, aby ses vždy mohla ohlédnout a nemusela se stydět podívat se sama sobě do očí.
Myslí si, že žena v logistice má velké možnosti. „Jsme asi od přírody zvyklé dělat více věcí najednou. A to v logistice musíte skoro stále. Ženy mají většinou dobré organizační schopnosti, i když se občas od mužů dovídají o opaku. Logistika je rychle se rozvíjející oblast naší činnosti. Zboží je nutné přepravovat, a to na stále větší vzdálenosti. Na druhé straně je nutné využívat způsoby dopravy šetrné k přírodě, což by mělo nahrávat optimalizaci v logistice,“ konstatuje Martina Kholová.
Nepočítejte s unavující rutinou
Jaký je recept Martiny Kholové na úspěšné působení ženy v logistice? „Musíte být hodně houževnatá, mít představivost, nebát se navrhovat i nestandardní postupy a dobře kombinovat. Je také nutné mít dobré spolupracovníky, neboť je to obor poměrně široký a jeden člověk nemůže znát všechno dopodrobna. Potřebujete znát i řadu technických specifik. Měla byste umět se prosadit, ale i naslouchat. To však platí i pro jiné obory než jen logistiku.“ Dále dodává: „Není to nejlehčí obor lidské činnosti. Je to obor velmi dynamický, který vám dává možnost hledat a nacházet stále něco nového. Nepočítejte s unavující rutinou.“
Kapitánka se zájmem o aromaterapii
Vzhledem k tomu, že stále hodně pracuje, snaží se rozdělit svůj volný čas mezi rodinu, i tu širší, a své koníčky. Ráda cestuje autem i lodí (má kapitánské zkoušky), poznává nové kraje (a nemusí to být jen moc daleko). Chodí do přírody, ale i do divadel a na koncerty. Má moc ráda operu i jazz. Baví ji aromaterapie. V posledních letech se vrátila k tancování, což bere jako takový svůj sport.
„Martina Kholová v datech“
1992
Po studiích na VŠE a na vysoké škole ve Francii nastoupila na zastoupení francouzského výrobce automobilů, do společnosti Renault Česká republika a následně Citroen Česká republika.
2002
Začala pracovat v české pobočce rakouské logistické společnosti na pozici ředitele/prokuristy. Poprvé se přímo seznámila s logistickými procesy, dopravou, právními předpisy souvisejícími s tímto oborem apod.
2006
Jmenována ředitelkou divize Automotive české pobočky velké francouzské logistické společnosti se sídlem v Kolíně. Řídila více než 180 zaměstnanců různých profesí, řešila zajišťování logistiky nových vozidel včetně exportu automobilů vyráběných v tamní automobilce.
2013
Odchod do Francie na centrálu. Zřízení a vedení nového oddělení Inženýringu a optimalizace logistických toků pro vozy značek Citroën, Peugeot a Opel.
2018
Odchod z čistě automobilové logistiky, nástup na ČD Cargo Logistics, následně převzetí odboru Intermodal.
„Zajímavosti z praxe“
Rozjezd nového projektu a posílení exportu chemického zboží
V roce 2019 i přes obtíže spojené s nárůstem cen železniční dopravy a propadem výroby ocelářských výrobků v ČR, které jsou důležitou komoditou v železniční dopravě, se podařilo rozjet nový projekt a přepravit 176 700 tun agrárního zboží v ucelených vlacích do Německa. A posílit export chemického zboží: dva vlaky do zemí Beneluxu a dva vlaky do Itálie (každý po 1000 t) měsíčně.
Text: Petr Neckař
Foto: ČD Cargo Logistics