Od roku 2012 dopravuje Mattoni 1873 minerální vodu a nealkoholické nápoje k zákazníkům a spotřebitelům i po železnici. Dnes, tedy v pondělí 17. února, vypravila z Kyselky u Karlových Varů již půlmiliontou paletu. Výrazně tím pomáhá životnímu prostředí a ulehčuje silniční a dálniční síti nejen v ČR. Půl milionu palet přepravených vlakem znamená nahrazení více než 15.000 jízd plně naložených kamionů.
Mattoni 1873 využívá železnici pro přepravu svých výrobků od léta 2012, kdy na své náklady obnovila provoz železniční vlečky z Kyselky do Vojkovic nad Ohří. Dnes je železniční přeprava významnou součástí distribučního řetězce Mattoni 1873: Po železnici se přepravují také výrobky ze závodu Magnesia v Mnichově, k počáteční destinaci v Mostkovicích u Přerova přibyla Praha a sonduje se i možnost rozšíření železniční přepravy ucelených vozových zásilek výrobků z Kyselky do Maďarska a na Slovensko.
Díky pozitivním zkušenostem Mattoni 1873 železniční přepravu svých výrobků dále rozvíjí. Objemy nápojů Mattoni 1873 přepravené po železnici rostou (z přibližně 46 milionu litrů v roce 2013 na zhruba 57 milionů litrů v roce 2019). Mattoni 1873 se tak řadí mezi vůbec největší přepravce rychloobrátkového potravinářského zboží po železnici.
Po železnici také putuje k zákazníkům i část nápojů značek Pepsi, jejíž operace v ČR, SR a Maďarsku převzala Mattoni 1873 v loňském roce. Výrobky značek Pepsi cestují vlakem z Prahy až do slovenských Malacek nebo do Budapešti a Kesckemetu v Maďarsku.
Zmíněná půlmiliontá paleta zamířila do centrálního skladu společnosti Kaufland v Olomouci. „Šetrnost k životnímu prostředí a trvalá udržitelnost jsou pro nás dlouhodobě klíčovými tématy. Využití železniční dopravy pro zásobování našeho skladu vítáme. Snížení uhlíkové stopy patří k tématu ochrany přírody, kterým se intenzivně zabýváme,“ uvádí Renata Maierl, tisková mluvčí Kaufland Česká republika.
Prioritou je udržitelný přístup a rozvoj cirkulární ekonomiky
„Chceme, aby byl nápojový průmysl plně udržitelný, a již řadu let pro to podnikáme reálné kroky. Vedle zintenzivňování železniční přepravy usilujeme o lokální uzavření koloběhu PET materiálu podle principů cirkulární ekonomiky a o recyklaci PETu z lahve do lahve, což by zásadně omezilo příliv nového PETu na český trh,“ říká Alessandro Pasquale, generální ředitel Mattoni 1873.
Důležitým krokem k takové recyklaci je snížení počtu používaných barev lahví. „I na dnešní 500.000. paletě přepravené vlakem jsou naloženy ochucené minerálky Mattoni v lahvích jednotné světle zelené barvy, na kterou značka Mattoni přešla v průběhu loňského roku. Zejména v případě zavedení zálohového systému na nápojové PET lahve by bylo možné materiál z PET lahví v menším počtu barev efektivně recyklovat z lahve do lahve,“ dodává Alessandro Pasquale.