Poptávka po doručování zákazníkům internetových obchodů ve střední a východní Evropě dlouhodobě roste. Divize Home Delivery společnosti Gebruder Weiss, na jejíchž výsledcích se tento trend odráží, přesáhla před koncem loňského roku hranici jednoho milionu doručených zásilek.
Firma v prosinci 2019 odhadovala, že celkově doručí za rok přes 1,1 milionu zásilek, což představuje meziroční růst 24%. K rekordnímu počtu odbavených B2C zásilek přispěla významně také Česká republika se sídlem národní centrály Gebrüder Weiss v Jenči. „V roce 2019 jsme doposud doručili v rámci B2C přeprav přes 140 000 zásilek přímo ke koncovým zákazníkům. Představuje to řádově desítky speciálně školených posádek vozů, z nichž každý ujel v průměru více než 300 km za den,“ říká Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss ČR.
Službu Home Delivery nabízí Gebrüder Weiss v České republice již od roku 2009, původně pod názvem „GW pro.line home“. Podstatou služby je doručení zboží koncovým zákazníkům internetových obchodů. Spektrum poskytovaných služeb zahrnuje zásilky, SMS a telefonické avízo, doručení v definovaném časovém okně, výnos zásilky do patra, instalaci, odvoz starého spotřebiče, vyřízení vratek nebo doručení na dobírku. „Vedle doručení, předání a rozbalení zásilky si mohou adresáti zásilek objednat doručení v předem domluveném termínu, vybalení spotřebiče a jeho instalaci. Postaráme se také o vynesení spotřebiče do poschodí bez asistence příjemce nebo o odvoz starého spotřebiče a obalového materiálu. V případě že se příjemci nehodí termín doručení, může si v naší aplikaci odložit dodání až o 3 dny. Na tyto přepravy jsou pak nasazovány dvoučlenné týmy, které se postarají o komplexní provedení dodávky, včetně případného odvozu starých spotřebičů. Posádky jsou vybaveny platebními terminály, takže platební operace je přímo na místě možné provádět i bezhotovostně,“ uvádí Jan Kodada.
Obrat za tento segment v České republice přitom v prvním pololetí 2019 meziročně vzrostl o 26,5 %. „V Home Delivery vidíme další potenciál a chceme poskytovat maximální kvalitu služby, stejně jako u všech ostatních typů přepravy. Proto jsme zavedli rozesílání SMS zákazníkům B2C, kterým byla doručena zásilka. Ve zprávě je žádáme o hodnocení našich služeb on-line a daří se nám od nich získávat kvalitní zpětnou vazbu. Značný počet zákazníků následně kontaktujeme i telefonicky, abychom si upřesnili důvody jejich hodnocení a získali další postřehy pro zlepšování a rozvíjení našich služeb,“ vysvětluje Jan Kodada.
Rakousko, Česko i další země
Rozvíjející se segment E-commerce se odráží v rekordních výsledcích divize Home Delivery společnosti Gebrüder Weiss nejen v České republice. Rychlý růst zaznamenalo i Slovensko se svými 160.000 odbavenými zakázkami, divize Home Delivery registruje rostoucí podíl také na trhu v Maďarsku, Chorvatsku, Srbsku nebo v Rumunsku. V regionu Rakouska a střední a východní Evropy očekává firma regionální nárůst na úrovni 24 procent ve srovnání s rokem 2018, což představuje předpokládaný celoroční výsledek 1,1 milionu odbavených zásilek.
Dominantní postavení v B2C doručování koncovým zákazníkům si Gebrüder Weiss udržuje Rakousku, kde bylo letos doručeno na 385.000 zásilek. Jenom během posledního listopadového týdne obdržela společnost 15 000 zakázek, většinu z nich tvořily objednávky praček a chladniček. „Současná čísla ukazují, že zájem o naše služby roste. Tento rok jsme většinu objednávek obdrželi během dnů mimořádných prodejních akcí online obchodů jako je Black Friday nebo Cyber Monday. Od té doby přepravujeme výrazně vice zásilek než v předchozích měsících. Předpokládáme, že tento trend bude pokračovat až do Vánoc,” uvádí Martin Treffer, Product Manager divize Home Delivery u Gebrüder Weiss.
Mezi klienty Gebrüder Weiss, kteří využívají možností Home Delivery, se řadí především renomované zásilkové obchody a nábytkářské řetězce. Vzestupný trend zájmu o službu Home Delivery očekává Gebrüder Weiss i v následujících letech.