
V Systémech Logistiky 184 jsme publikovali rozhovor s Markem Prachem z Plzeňského Prazdroje. Přinášíme jeho pokračování.
Kdy obvykle chystáte investice do vratných obalů?
Do vratných obalů investujeme každý rok ze dvou důvodů. Za prvé proto, že musíme nahradit poškozené nebo ztracené obaly – lahve, přepravky i sudy. Za druhé proto, že potřebujeme podpořit růst některé značky ve vratných obalech – a v tom případě musíme investovat nad rámec obnovy. V posledních letech nám například úspěšně rostou exporty Pilsner Urquell ve vratných obalech.
Kromě těchto běžných investic se může stát, že se rozhodneme změnit marketingovou komunikaci značky a pak se vyměňuje celá populace vratných obalů. To je pak zásadní investiční projekt. Poslední velký projekt změny vzhledu téměř všech našich značkových přepravek proběhl před deseti až dvanácti lety.
Co nového plánujete pro logistiku a distribuci?
Kromě zmíněných AGV máme v plánu zavést automatické mixování palet a prvky WMS, které by pomohly zlepšit transparentnost procesů a propojily informace s obchodní platformou v distribuci.
Vaše sklady nejsou momentálně řízeny WMS?
Naše sklady běží na SAP s nadstavbou v několika vybraných oblastech. WMS skutečně implementovaný nemáme. Musíme se tak mnohem více spoléhat na dílčí aplikace a zkušenosti lidí.
S počtem několika set výrobků včetně grafických mutací se asi dá vyjít jen se zkušeností…
Naše fungování dnes to evidentně dokazuje… Nicméně optimální to není a stavět na tom do budoucna nechceme. Navíc naše ambice, co se týká rozvoje portfolia a servisu zákazníkům, budou laťku dál zvyšovat. Tomuto trendu musíme jít naproti a připravit si systémovější řešení.
Plánujete zavedení WMS? Kdo bude jeho dodavatelem?
Prošli jsme několika fázemi, kdy jsme analyzovali naše potřeby a možnosti, které WMS nabízí. Přikláníme se teď k tomu neimplementovat celkové klasické WMS. Vyšlo nám jako vhodnější si vybrat jen určité prvky WMS, které pro nás mají smysl, a zajistit si jejich propojení s ostatními systémy, zejména v distribuci. Vidíme zajímavé synergie v propojení s optimalizací pohybu kamionů po závodě nebo s optimalizací kapacit vysokozdvižných vozíků a skladových kapacit.
Odkud aktuálně čerpáte data pro plán skladování?
Úsek supply chain v Plzeňském Prazdroji soustřeďuje všechny plánovací činnosti do jednoho místa. Máme zkušenou sestavu profesionálů, která zároveň funguje jako perfektní tým. Tento tým se zabývá veškerým plánováním. Někdy tomu říkáme „end-to-end“ – od plánování materiálů přes plánování výroby a skladů až po plánování distribuce, vše v návaznosti na forecast prodejů. Takže data pro plány skladování nejenže máme k dispozici, ale jsou transparentní a dobře provázaná s ostatními plány. Je to jako každodenní „beer game“, což je známá simulační hra na supply chain management, jen s tím rozdílem, že u nás to je realita.
S jakým předstihem máte forecasty?
Připravujeme rolované forecasty, přičemž základní stavební prvek procesu představuje týdenní roll-up. Každý týden rolujeme 78 týdnů, ale detailně se zaměřujeme hlavně na následujících pět až deset týdnů. 78týdenní projekci děláme proto, abychom dokázali včas rozpoznat potřebu investic do nových kapacit. Důraz na detail pěti až deseti týdnů zase odpovídá tomu, jaký je lead time pro výrobu většiny značek, umožňuje nám navařit objemy, které potřebujeme. Paralelně s tím plánujeme také kapacity stáčecích linek a dopravní a skladové kapacity.
Stačí detailní pěti- až desetitýdenní plán pro zajištění zboží na akce řetězců?
Ne vždy bychom vše stihli připravit takto rychle. Proto máme plánovací horizont mnohem delší – až již zmíněných 78 týdnů. Řadu promočních akcí řetězců domlouváme stejně jako ostatní dodavatelé řadu měsíců v předstihu a postupně se tento plán upřesňuje. Pro tento účel využíváme databázi akcí, kterou spravují kolegové z obchodu. V této databázi se vyplňuje každá akce a odhadovaný objem. Náš forecastingový tým s těmito údaji potom pracuje a konsoliduje je do celkového forecastu.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Plzeňský Prazdroj