
I před letošními Vánocemi se dá očekávat, že e-shopy budou opět trhat rekordy v tržbách. Kupovat dárky online je pohodlné, ale Češi myslí také na to, aby se k nim před Štědrým dnem spolehlivě dostaly. Kromě oblíbeného doručení domů letos plánují masivně využít takzvaná externí výdejní místa. Vyplývá to z průzkumu společnosti Seznam.cz, ve kterém to uvedlo 70 % dotázaných. Počet externích výdejních míst před Vánocemi ještě vzroste.
Vyzvedávání zakoupeného zboží v externích výdejních skladech si získává stále větší oblibu. Další nárůst se očekává právě před blížícími se Vánocemi. Nápor práce zažijí pracovníci externích skladů zejména ve větších městech. „Výraznější zájem o tento typ doručování se dá očekávat v Praze, kde je síť externích výdejních míst nejhustší. V hlavním městě plánují využít tento typ dopravy online objednaného zboží čtyři pětiny dotázaných,“ sděluje Darek Pikálek, marketingový a uživatelský výzkumník Seznam.cz. Naopak v malých městech do tisíce obyvatel to mají podle něj v plánu jen tři pětiny respondentů. Tam lidé častěji volí doručení domů kurýrem nebo poštou. Zhruba jedna třetina lidí plánují vyzvednout zboží na poště a podobný počet se pro online zakoupené dárky vydá na pobočku obchodu. Do práce si zásilku plánuje poslat jen 15 % dotázaných.
K tisícům výdejních míst přibudou další
Dodavatelské společnosti zákazníkům vycházejí vstříc. Před svátky plánují nabídnout větší pokrytí. „Síť výdejních míst Zásilkovny roste, do konce roku jich v České republice budeme mít necelé tři tisíce, na Slovensku kolem šesti set. Rozšiřujeme depa a navyšujeme i počet doručovacích automobilů. Zákazníkům zaručujeme dodání nejen do druhého dne, ale často i v den objednání,“ uvádí Milan Šmíd, marketingový ředitel skupiny Packeta, která vlastní Zásilkovnu.
Dramatické rozšíření počtu výdejen plánuje i konkurenční Uloženka. „Naše síť disponuje v současné době více než 1300 výdejními pobočkami napříč Českou republikou a Slovenskem, kde si zákazníci mohou vyzvednout své nákupy. V letošním roce se soustředíme na lepší sledování zásilek, a především rozvoj doručování na konkrétní adresu. Ve spolupráci s kurýry zrychlujeme doručení na výdejní místa, většina zásilek je dnes doručována do druhého dne,“ říká Gabriel Kalapoš, ředitel Uloženky.
S blížícími se svátky lidé mění své zvyklosti v doručování. Chtějí být jisti, že dárky budou doručené včas. Na nákupním rádci Zboží.cz si proto také stále častěji vybírají produkty prostřednictvím filtru „Doručení do Vánoc“ a nakupují ve větší míře u e-shopů, které garantují dodání do Vánoc.
Uvedený průzkum proběhl na začátku letošního podzimu online dotazováním 961 uživatelů služeb Seznam.cz starších 15 let, kteří nakupují na internetu.