Logistika potravin je náročná vzhledem k potřebě dodržet teplotní řetězec u části sortimentu. Provideři v poslední době přemýšlejí o tom, jak dále zefektivnit své služby. Jednou z možností je robotizace. „Automatizaci logistiky potravin považujeme za největší výzvu,“ říká Jindřich Karas, ředitel marketingu společnosti ESA logistika.
Které trendy a novinky jsou s nyní určující v oblasti logistiky potravin?
Jednoznačným požadavkem a absolutním standardem dneška je dohledatelnost potravin. Logistický provider musí zajistit, aby potraviny byly dohledatelné podle druhu, šarže, data výroby, podle trasy přepravy, a to vše i zpětně. Podobné schéma funguje i ve farmacii a nově v tabákovém průmyslu. Dohledatelnost se týká i oblasti VAS v podobě kompletace výrobků, kdy se jeden výrobek skládá z více komponent od různých dodavatelů – i zde musí být zajištěna plná dohledatelnost každé části výrobku, jedná-li se o potravinu.
Mění se nějak sortiment skladovaného potravinářského zboží?
Zajímavým jevem dneška je změna v proporcích. V souladu s preferencemi zákazníků se zvětšují objemy čerstvého zboží oproti konzervovanému nebo trvanlivému zboží, tam se naopak objemy snižují.
Jaké logistické výzvy do budoucna stojí před společnostmi, které vyrábějí nebo obchodují s potravinami?
Za největší výzvu budoucnosti považujeme automatizaci logistiky potravin, což zatím znesnadňuje povaha potravinářského zboží – ESA logistika dnes například v jednom skladu pracuje se zbožím ve čtyřech teplotních režimech (totéž platí pro přepravu zboží), pro jednoho klienta distribuuje zboží více výrobců a v jediném skladu má uskladněno zboží pro několik klientů. Ale i jeden klient vyrábí zboží pro různá teplotní řešení.
Nicméně existuje za vašeho pohledu možnost další automatizace?
Prověřujeme možnost nasazení autonomních zakladačů, zatím se ovšem hodí pro zboží na paletách, pokud jde o picking jednotlivých balení či kartonů, je práce člověka vybaveného vhodnou technikou zatím nejefektivnější. Automatizace se více prosazuje v podpůrných procesech – ESA logistika například zvažuje nasazení autonomních čistících strojů na plochy ve skladech.
Promítá se do logistických operací snaha o environmentální udržitelnost?
Týká se to řady aktivit. V první řadě půjde o nasazení vozidel využívajících alternativní paliva. Připravuje rozšíření své přepravní flotily o vozidla poháněná zkapalněným zemním plynem včetně vlastní plnicí stanice. Počítá s jejich využitím například v city logistice, protože tato vozidla radikálně snižují emise prachových částic, hluku a oxidů dusíku a částečně i oxidu uhličitého. Pozorně také sledujeme vývoj u dalších paliv budoucnosti – především vodíku nebo biometanu. Vedle toho firma průběžně modernizuje svůj vozový park – probíhá plánovaná obměna všech vozů za Euro 6. Všechna vozidla, která rozšiřují flotilu, mají tuto normu jako samozřejmost.
Jaký bude další vývoj v této oblasti?
Očekáváme, že se environmentální hledisko stane ještě významnějším než dnes a vynutí si změnu filozofie většiny logistických společností. Již dnes proto ESA logistika hledá všechny možnosti, kde může přispět k ochraně životního prostředí – postupně vyměňuje osvětlení za úspornou LED technologii, prověřuje možnosti zachytávání dešťové vody ze střech skladů pro užitkové účely a třešinkou na dortu je opakované využití obalových lepenek, v nichž dostáváme komponenty pro kompletaci zboží. Po vybalení je pracovníci rozloží a odešlou výrobci těchto zboží pro opakované použití.
Větší podíl na trhu s potravinami si získává e-commerce…
V budoucnu nepochybně poroste prodej potravin přes internet, což se promítne do procesu jejich logistiky. Zajímavou cestu ukazuje český start-up Scuk, který prostřednictvím internetu prodává farmářské potraviny v blízkém regionu. Jde především o čerstvé potraviny a biopotraviny a významně se zde zkracuje vzdálenost od výrobce k zákazníkovi, což má pozitivní environmentální dopady. Zmiňovanému subjektu jsme pronajali prostory pro přípravu distribuce (suché i chlazené) a testujeme spolupráci na dalších logistických činnostech.
Co dalšího očekáváte v logistice potravin?
Očekáváme vyšší míru outsourcingu – řada producentů potravin již dnes rozšiřuje své výrobní kapacity, a proto zadává externím firmám doprovodné činnosti při zpracování zboží (balení, potisk, kartonování, kompletování, tištění dalších informací ke zboží atd.). Logistický provider buď může tyto činnosti zajistit ve svých prostorách a na své technologii, nebo nabídne vlastní prostor pro instalaci technologie zákazníka a vlastní obsluhu takových zařízení.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: ESA logistika