Logistická společnost Zásilkovna nabízí zákazníkům robotické zařízení pro výdej zásilky. První tzv. Z-BOT se nachází v pražském obchodním centru Chodov.
Jak zařízení funguje? Zákazník na klávesnici Z-BOTu zadá unikátní heslo přiřazené zásilce, kterou si předtím online objednal a zaplatil a za chvíli drží svůj balíček v ruce. Pokud si novou službu zákazníci oblíbí, plánuje Zásilkovna umístit zařízení v dalších obchodních centrech jak v Praze, tak i dalších tuzemských městech. Kapacita zařízení Z-BOT je až 315 zásilek denně.
„Z-BOT zavádíme jako jednu z dalších možností, kde si zákazník může svoji zásilku vyzvednout. Umístění takového zařízení je vhodné především ve velkých obchodních centrech, kde je vysoká koncentrace lidí. Naše výdejní místa jsou tam zákazníky velmi často využívána a Z-BOT jim nabízí další možnost, jak si velmi rychle a pohodlně zásilku vyzvednout a ušetřit čas,“ říká Simona Kijonková, zakladatelka a spolumajitelka Zásilkovny.
Manipulace se zásilkami je v řádu vteřin, a to jak při procesu umísťování jednotlivých zásilek do zařízení Z-BOT zaměstnancem Zásilkovny, tak i během výdeje zákazníkovi.
Z-BOT nepotřebuje znát žádné informace o velikosti ani o váze zásilek, zásilka musí pouze splnit maximální rozměr zásobníku a musí se vejít do vkladového okénka. Zařízení při vstupu zásilku změří a zařadí ji do místa, které odpovídá jejímu rozměru, tak aby v úložném prostoru vznikalo co nejvíce místa pro další zásilky. Z-BOT potom ve zvolených intervalech zásilky automaticky zkonsoliduje, což funguje podobně jako defragmentace disku v počítači. Uvnitř má robotický pojezd, který automaticky ukládá zásilky do volných pozic a automaticky přistavuje zásobník pro zásilky. Rozměry instalovaného zařízení Z-BOT v OC Chodov je 3,1 metru na výšku a 3,7 metru na šířku, hluboký je 2,1 metru.