Společnost HOLLANDIA Karlovy Vary, která patří do HOPI HOLDING, musela zareagovat na nové potřeby svých zákazníků. Z centrálního skladu HOPI v Jažlovicích jsou vychystávány jogurty pro prodejny, ty však stále více požadují balení namíchaná z více příchutí v jednom trayi. Požadavky splnilo robotické pracoviště vybavené roboty FANUC.
Robotizace dnes představuje jeden z hlavních motorů rozvoje skladové logistiky. Část firem se k investicím tohoto druhu přiklání z důvodu nedostatku pracovní síly. Některé firmy řeší díky robotům specifické potřeby vycházející od zákazníků. Tímto příkladem je společnost HOLLANDIA Karlovy Vary, jež spadá pod HOPI HOLDING. Firma nedávno robotizovala jedno ze svých pracovišť, a to nikoliv přímo ve výrobě, ale až v centrálním logistickém skladu.
HOLLANDIA Karlovy Vary je společností s ryze českou účastí a byla založena v polovině roku 1991. Od konce roku 2003 vyrábí v Krásném Údolí své výrobky v nových výrobních prostorách. V letech 2017 až 2019 investovala přibližně 150 milionů korun. První velká investice směřovala do předčištění odpadních vod a následně do pořízení nového plniče v roce 2017. Denně v mlékárně spotřebují kolem 120 000 litrů mléka. Poslední velkou investici firma realizovala před několika měsíci, kdy vložila miliony korun do nového robotizovaného pracoviště. Spolupracovala přitom s dodavatelem robotických řešení, firmou Sultrade, která pro provoz využila roboty značky FANUC. Vše je realizováno pod střechou společnosti HOPI (distribuční centrum HOPI v Jažlovicích), jež je poskytovatelem logistických služeb a která pro mlékárnu HOLLANDIA zajišťuje dopravu, skladování v centrálním skladu i distribuci k zákazníkům.
Menší prodejny si vynutily mixy
Mlékárna se rozhodla modernizovat a zefektivnit vyskladnění svých výrobků. Ve spolupráci se společností HOPI zahájila projekt robotizovaného mixovacího pracoviště. Robotizované linky se nacházejí v centrálním logistickém skladu a jejich hodinový výkon umožňuje zabezpečit 12–15 palet namixovaných produktů. Nahradily tak 8–10 pracovníků.
Zapojením robotů do určité části výrobního procesu reagovaly společnosti HOLLANDIA a HOPI ČR nejenom na současnou situaci na trhu práce, kdy je nedostatek pracovních sil. Dalším impulzem byl požadavek zákazníků na dodávku různých příchutí jogurtů v jednom trayi, takzvané mixy. „Zákazníci se na základě optimalizace regálového prostoru často přiklánějí k řešení zalistování mixovaných balení o 3–5 příchutích. Je to způsobené i tím, že se začaly prosazovat menší formáty prodejen,“ vysvětluje Jan Škoda, corporate PR & marketing manager společnosti HOPI HOLDING. „Od modernizace si slibujeme úspory za lidskou práci, snížení chybovosti a zvýšení kvality.“
Až 250 mixovaných palet za dvě směny
Moderní a efektivní technologie, tedy roboty a postupná automatizace provozů, budou na logistickém trhu v dlouhodobém časovém horizontu konkurenční výhodou. „Naše roboty využíváme až v centrálním logistickém skladu, což je v rámci supply chainu poměrně ojedinělé. Jejich hlavní funkcí je mixovat produkty v trayi. Reagujeme tak na poptávky našich zákazníků,“ vysvětluje Jan Škoda. „Požadavkem na kapacitu palet s mixovanými produkty je alespoň 200 palet za 16 hodin, v optimálním případě až 250. Roboty jsou schopny mixovat jogurty s průměry 75 mm a 95 mm podle přání zákazníka.“
Klíčové prvky mixovacího stroje jsou roboty s průmyslnými rameny. Pracovník zajišťující jejich chod vybere nejprve obsluhující program, který byl vytvořen na základě požadavků zákazníka. „Jeden robot vybírá podle potřeby požadované příchutě, druhý robot mixuje a třetí umísťuje produkty v trayích na připravenou paletu. Ta se automaticky zabalí a je připravená k expedici nebo uskladnění. Celý stroj obsluhuje pouze jeden pracovník a jeden manipulant odebírá palety mixovaného zboží pro další skladové manipulace,“ dodává Jan Škoda.
S přesností na setinu milimetru
Sestavení a zprovoznění robotického pracoviště, jehož roboty dokážou pracovat s přesností na setinu milimetru, realizovala společnost Sultrade. Manuální způsob řešení mixování produktů společnosti HOLLANDIA vyžadoval podle velikosti objemů zboží 10 pracovníků v rámci osmihodinových směn po sedm dní v týdnu.
Mlékárna HOLLANDIA Karlovy Vary investovala do tohoto řešení částku 16 milionů korun. Návratnost investice ve vazbě na úsporu pracovní síly a eliminaci chybovosti je spočítána na pět až deset let.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: HOPI HOLDING
Případová studie byla zveřejněna i v Systémech Logistiky 180 / březen-duben 2019.