ASSA ABLOY operuje po celém světě a nést odpovědnost za SCM jeho „malé“ evropské části vyžaduje znalost specifik lokálních trhů. „Například implementovat plně integrované ERP je vlivem velké rozmanitosti našich poboček velmi obtížné,“ říká Tomáš Naňka, logistics & planning manager CEE.
ASSA ABLOY vznikla sloučením firem ASSA a ABLOY v roce 1994 a je globálním lídrem v oblasti zabezpečení otevíracích i zavíracích systémů jak pro průmyslové, tak privátní použití. Celosvětově zaměstnává 47.500 lidí, tržby v roce 2017 činily 76 miliard švédských korun (přibližně 190 miliard Kč). Obchodní a výrobní jednotky v regionu střední a východní Evropy zaujímají země od Pobaltí po Bulharsko. Většina výrobních závodů provozuje vývojové oddělení R&D, kde zkoumají potřeby trhu a zákazníků a navrhují inovace.
Systémy Logistiky: Mohl byste popsat aktivity společnosti ASSA ABLOY v České republice i v kontextu Evropy a světa?
Tomáš Naňka: ASSA ABLOY je rozdělena na tři geografické divize – EMEA (Europe, Middle East, Africa), Asia Pacific, Americas. Zároveň máme dvě produktové divize – Entrance Systems, což jsou například sekční vrata pro logistická centra, a Global Technologies. Dochází k situacím, kdy v České republice vyrábí ASSA ABLOY revolvingové dveře do supermarketů v Ostrově u Stříbra, přesto spadá pod vedení jiné divize a nemáme společné aktivity. V České republice je významným hráčem na trhu ASSA ABLOY prodávající výrobky mnoha značek ze skupiny do všech segmentů na trhu. Dále na trhu působí firma Mul-T-Lock specializující se na potřeby zámečníků a individuálních řešení. A v neposlední řadě je skupina AA také aktivní v prodejích a montážích protipožárních dveří značek Hasil, Sherlock a Mercor. Z České republiky zásobujeme celou Evropu z bývalého závodu FAB v Rychnově nad Kněžnou. Aktivit společnosti je relativně hodně a naší snahou je zasáhnout veškeré segmenty trhu od získávání projektů pro velké zákazníky a stavby objektů jako vodárenské systémy po malé zámečníky. Rosteme a akvírujeme další společnosti, což zvyšuje komplexitu a náročnost včetně ERP systémů.
Co tvoří hlavní náplň vaší práce?
Pokud jde o management, jsme celkem štíhlá organizace. Nemám žádné přímé podřízené, ale všichni logističtí manažeři reportují jednatelům společnosti a já jsem jejich maticový nadřízený. Pohybujeme se v sektoru, který není svázán okamžitou rychlostí na hodiny a minuty, nabízí ale vysokou rozmanitost portfolia. Stejnou cylindrickou vložku dodáváme v rozměrech 30 × 30 mm a pak v dalších variantách rostoucích po pěti milimetrech. Vše musíme držet skladem nebo mít v optimální dostupnosti. Potřebuji u jednotlivých poboček pochopit zvláštnosti a specifika trhu, pozici v místním obchodním prostředí a u kterého sortimentu musíme udržovat skladovou zásobu. Spolupracujeme na ABC analýzách a kalkulaci pojistných bezpečnostních zásob, monitorujeme a zlepšujeme výkonnost interních dodavatelů. Řešíme také tendry skladů a dopravců a aplikujeme iniciativy a projekty, s nimiž přijde pro jednotlivé pobočky region EMEA. Zajišťujeme dosažení výsledků a oboustrannou komunikaci tak, abychom uspokojili zákazníky a naplnili cíle KPI.
Nakolik spolupracujete s logistickými manažery a do jaké míry dohlížíte nad optimalizací logistických procesů?
Určitě bych chtěl více času trávit optimalizací a realizací projektů, nicméně firma stanovuje čísla tržeb, prodejů a procent na trhu. Sledováním KPI a cílů v daných zemích, analýzou neobrátkových zásob, plánem výprodejových aktivit, tvorbou finančních rezerv a podobně strávím přibližně 60 procent pracovní náplně.
Jak široká je síť, kterou máte na starosti?
V 18 distribučních lokacích zabírá 14 poboček, z toho šest výrobních závodů. Zbytek tvoří obchodní jednotky, které zajišťují nákup, skladování a prodej s drobnou montáží, copackingem a assembly – „hodinářskou“ práci při skládání cylindrických vložek. Mám tedy 14 hlavních partnerů, všichni patří k interním zaměstnancům.
Kdo jsou vaši koncoví odběratelé?
Naše produkce míří na trh v následujících segmentech: výrobci dveří a oken, velkoobchody, velcí firemní zákazníci, zámečníci, hotely, systémoví integrátoři, projektová řešení a hobby markety a řetězce.
Jakou cestou se zboží dostane do prodeje?
Nákup pořídí vstupní suroviny a komponenty, finální produkt vyrobíme, otestujeme a zkontrolujeme. U komponentů pro dveře z našeho portfolia vždy upřednostňujeme nákup v rámci skupiny. Pokud vyrobíme konkrétní dveře v Čechách, je zde i obchodní jednotka prodávající jejich komponenty, nepřeprodáváme je. Výrobní závody jsou zároveň prodejními místy. Prodejními kanály například u dveří jsou velkodistributoři, případně naši prodejci, kteří komunikují s architekty. Obchodní pobočky zboží nakoupí, skladují a dále prodávají.
Každá obchodní jednotka má svůj sklad?
Přesně tak. Sklad je posledním místem, kde zboží vlastníme. Velikostně zaujímají prostor od větších obýváků až po několikasetpaletové sklady.
Využíváte ve střední Evropě centrální sklady?
Využíváme centrální sklad v Polsku, který je naším dodavatelem a spadá pod region EMEA. Konsoliduje poptávky z celé Evropy na výrobky značky Yale a dveřní zavírače ASSA ABLOY. Především kvůli úspoře přepravních nákladů a skladovacích kapacit objednává zboží převážně z Asie v pravidelných čtvrtletních a předpovězených cyklech. Jednotlivé země pak objednávají zboží, které není vázáno minimálním objednacím množstvím.
Sklady spadají pod ASSA ABLOY i z hlediska operativy?
Centrální sklad je řízen outsourcingově. Na úrovni celé EMEA je zvažováno vydat se touto cestou, pokud to má logické a finanční odůvodnění. Plánem pro příštích pět let je zjistit, kde bychom mohli nasadit outsourcing a jaké partnery zvolit.
Je snahou mít jednoho partnera pro region střední a východní Evropy?
Sestavili jsme seznam preferovaných partnerů, nicméně bude záležitostí tendru každé země, kterého si kvůli lokalitě a ceně vybere. V první fázi poptáváme skladování, doprava přichází na řadu až poté.
Jakým způsobem v současnosti zboží zavážíte?
Když zboží vyskladní výrobní závod, následuje dohodnutá doprava k zákazníkovi na finální místo určení. V případě, že produkt přebírají interní montážníci, přivezou ho na stavbu a provedou montáž. Umožňujeme nákupy přes vlastní e-shopy s osobními odběry či zavážku k zámečníkům, do obchodů a na stavby. Pro následnou externí dopravu musí výrobky splňovat bezpečnostní normy, do obchodních řetězců je označujeme obchodními štítky.
V tomto sektoru nefungují JIT dodávky, přesto musíte být flexibilní…
Situace se liší podle segmentů trhu, které zásobujeme. Zákazník se možná vrátí ještě jednou, ale pokud nedostane požadované zboží hned, napotřetí již zamíří ke konkurenci. Pak je zde aspekt obchodních řetězců, jejichž zavážková okna musíme přesně časově plnit. Pokud není splněno, přichází penále. To jsou případy, kdy hrajeme o dny a hodiny a klademe důraz na včasnost dopravců. Jednatelé v jednotlivých zemích řeší strategii svých poboček a konzultujeme otázky potřebného množství zboží, plnění cílů a včasných objednávek. Tyto záležitosti se dějí na dvoutýdenní až měsíční bázi. Přesto občas dochází k denním operativám, když například dojde k problému v ERP systému a kontaktujeme centrální IT tým. Pro každou zemi existují akční plány.
Jak probíhá komunikace ohledně časových oken a objednávky doprav?
Vzhledem k tomu, že provozujeme mnoho jednotek různých velikostí, vzniká takový mix toho, co je možné a co ne. Implementovat plně integrovaný ERP systém je obtížné. Ve větších pobočkách používáme EDI nebo systém dopravce, přičemž objednáváme a tiskneme manifesty. Okna komunikujeme společně s balíkovými listy. V zemích s menším rozsahem nebo s lokálním partnerem se domlouváme e-mailově a telefonicky. Jedním ze specifik je přeprava hliníkových a ocelových dveří se sklem, kdy preferujeme prověřené smluvní dopravce, kteří dokáží zajistit bezpečný a spolehlivý převoz i za cenu vyšších nákladů.
Kolik prověřených společností využíváte?
Kvůli silnému geografickému pokrytí jsou synergie celkem malé. Jde o vyšší desítky společností napříč 14 zeměmi, přibližně dvě až pět firem v každé. Máme často jiné dopravce pro příjezd a odvoz zboží, což také hraje roli. Využíváme rovněž dopravce od našich dodavatelů. Přeprava je pak hrazená například v ceně výrobku a my pouze objednáme zboží.
Jak hodnotíte kvalitu přeprav při srovnání jednotlivých zemí?
Kvalitní jsou námořní přepravy – do Polska a jiných zemí, které stojí na detailnější znalosti a oboustranném know-how. Každá firma má svoje specifikum a zkoušeli jsme přepravy tendrovat jednotlivě. Finančně jsme sice uspořili, ale kvůli dokumentaci nebo nejasnostem vznikala časová prodleva. U silničních přeprav nemáme větší problémy, vyšší nároky kladou dodávky do řetězců s přesným časovým rozmezím. Do některých poboček se velká auta nedostanou, a proto pokud vezeme dvacet palet, je potřeba přijet pouze malým autem, a nesetkáváme se vždy s ochotou nebo si firma naúčtuje poplatky za překládku. Hodně se spoléháme na balíkovou přepravu, jelikož málokdy vozíme celé kamiony a většinou posíláme palety, půlpalety a kartony.
Máte zkušenosti se železniční přepravou?
Železniční přepravu jsme celkem úspěšně vyzkoušeli z Číny. Potřebovali jsme cenovou a časovou alternativu mezi letadlem a lodí. V jisté míře využíváme pro komponenty také leteckou přepravu. Částečné nebo celokontejnerové zásilky plují po moři, což má ale dopad na hodnotu zásob na cestě, čas na cestě a objednané množství.
Do jaké míry je celá síť integrovaná pod jednotným informačním systémem?
Země se v tomto ohledu velmi odlišují, a to i kvůli akvizicím probíhajícím v různém čase. Máme pouze pár zemí se společným ERP obchodních poboček a spíše platí, že co země, to jiný systém. Jednotná integrace probíhá na finanční úrovni, používáme platformu Oracle. Data jsou každý měsíc zadávána ve speciálních formátech tak, aby byly proveditelné konsolidace a analýzy. U analýz zásob nebo hmotností doprav se pracuje převážně s excelem.
Máte přístup do WMS systémů výrobních závodů?
Někde ano, ale informace dostáváme většinou na vyžádání. Poskytují už velký detail a pobočkám dáváme určitý stupeň autonomie. Pokud nefunguje, nastavujeme přísnější kontrolní kritéria.
Usilujete o jednotný informační systém pro logistiku?
Ano. V současné chvíli máme daný plán pro část závodů i vzhledem k jejich velikosti a možnostem rozpustit v nějaké rozumné době náklady na implementaci jednotného ERP napříč celou ASSA ABLOY. Jedná se o systém AX od Microsoft Dynamix.
Připravujete forecasty? A kdy přicházejí špičky?
Za forecasty jsou zodpovědné jednotlivé závody, já do procesu vstupuji jako konzultant. Opíráme se o sales & operation planning, abychom nezohledňovali pouze nákup a logistiku. Jdeme cestou selského rozumu – znalostí trhu, historie, skupin produktů určených k ukončení, náběhu nových produktů a jejich know-how. To klade nároky na zkušenosti a stabilitu zaměstnanců. Sezonní výkyvy nejsou výrazné, ale jsme závislí na počasí. Mírná zima představuje výhodu pro stavebnictví, tím pádem pro nás.
Prakticky to funguje tak, že nákupčí dostávají předpovědi poptávky a plánují nákupy u dodavatelů. Ideálně v rámci skupiny, abychom dodrželi výrobní vertikálu od zhotovení produktu až po instalaci u zákazníka. Obchodní společnosti většinou využívají portfolio ASSA ABLOY tak, abychom pokryli potřeby klientů v určitých kanálech, a rovněž pracují s předpokladem. Snažíme se využívat S&OP, aby logistika a nákup měly k dispozici vlastní data ze systému a z druhé strany vstupovali prodej a obchodníci se signály z trhu. Zároveň řešíme výši zásob, obrátku, výprodeje.
V procesu S&OP bývá logistika ve vleku obchodu a marketingu. Platí to i u vás?
Prodej a obchod hrají velikou roli. Nicméně probíhá dialog na úrovni jednatelů poboček a používáme jednoduchý nástroj – rozpočet. Na základě výpočtu cash-flow zjistíme, kolik mají k dispozici na zásoby. Na obchodní týmy platí, že mohou hodnotu naplnit něčím, co se tolik netočí a je ležákem nebo vhodným trendovým produktem, který je potřeba mít na skladě. Takže jejich aktivity spojené s výprodejem a promočními akcemi, které zlepšují obrátku, nám ve výsledku pomohou. Nicméně také pociťujeme odvěký konflikt logistiky a zásob versus prodeje a rozmanitost. Zároveň je to kontinuální dlouhodobý proces a k vrcholům nevedou zkratky.
Zmiňoval jste Čínu. S jakým leadtimem počítáte?
Výrobní lhůty trvají od jednoho do dvou až tří měsíců a připočítáváme měsíc na dopravu. Bavíme se tedy o čtvrtletním až půlročním horizontu, kdy plánujeme vstupy výrobků na trh, marketingové akce a podporu prodeje. Předtím samozřejmě probíhá výzkum, vývoj a design výrobků.
Jaké máte plány v souvislosti s optimalizací skladových zásob?
Každý rok jsou stanovovány stále tvrdší cíle. Optimalizace a detailní reporting pro regiony i skupinu se neustále zpřísňují, proto pravidelně spolupracujeme s obchodem. Naší snahou je držet renomé a mít dostatečnou zásobu, abychom zůstali atraktivní společností pro investory. Optimalizace zásob není jednorázový proces, ale soustavně se vyvíjí. Kooperací s dodavateli a se zákazníky, zlepšováním interních procesů, jako jsou tvorba opravných položek, odepisování a objednávání, se pokoušíme dosáhnout mnohdy protichůdných cílů.
Využíváte ABC analýzu. Co dalšího se dá podniknout při optimalizaci zásob pro konkrétní země?
Řešíme jednak obrátku skladů, kterou země měsíčně reportují a pro každou z nich je zpracována analýza podle jednotlivých rozpadů, a také vznik opravných finančních položek a výprodejové akce dva za cenu jednoho nebo formou slevy. Nabízíme neobrátkové zboží z jedné země do jiné, kde najde uplatnění. Přicházíme s iniciativou lepšího finančního sledování, přičemž je potřeba být součástí S&OP a zapojit obchodníky, bez nichž tyto aktivity nenastanou. Pokud nevyhrajeme projekt nebo se výrobky vrátí z trhu, hledáme jiný způsob prodeje. Zůstáváme stále bdělí.
Jak funguje zpětná logistika?
Pokud je výrobek vrácen z důvodu reklamace, následuje přezkoumání a oprava, případně šrotace. Jestliže jde o vratku od zákazníka z řetězce, který ji nestihl před koncem roku prodat a na základě smluvních podmínek ji vrací, snažíme se najít další působiště v jiném řetězci, pro odlišný segment klientů, ve výprodeji, aby výrobky nezabíraly finanční ani fyzické místo ve skladě.
Kolik zhruba činí vratky?
U neobrátkových položek mluvíme o jednotkách procent. Vyšší počet může vzniknout změnou nákupních preferencí, netrefíme se s barvou nebo s něčím lepším přijde konkurence.
Ovlivnil vás výrazněji nástup e-commerce?
Přestože se orientujeme na B2B segment a ne všechny výrobky míří k finálnímu zákazníkovi, rozhodně se tímto prodejním kanálem hodláme zabývat. Provozujeme i B2C stránky, spíše ale usilujeme o získávání a dodávání partnerům, kteří jsou již významnými hráči v e-commerce. Překvapivě to nepředstavuje až takovou změnu s ohledem na EDI a zavážení v přesném čase, v tom jsme již důkladně prověřeni hobby markety. Občas řešíme náročnost logistiky jednotlivých zásilek.
E-commerce si celosvětově získává větší pozornost právě v B2B.
Z hlediska logistiky pro nás znamená dalšího zákazníka, který může mít speciální požadavky na přepravu a servis spojený s objednávkou. Nemyslíme si, že by ve stávajícím klientském portfoliu šlo o neřešitelný problém. Je potřeba mít škálovatelné systémy a umět navázat dialog se zákazníkem
Budete směřovat k vyšší míře automatizace?
Logistika a skladování zůstanou s ohledem na velikosti poboček a povahu odvětví v rukou skladníků při využití WMS a čárových kódů. Při velkých objemech někde uplatňujeme automatické zakladačové systémy jako kardex. Výroba dveří je oproti tomu zakázkovou činností bez velkosériové produkce. Nasazení automatizovaných dopravníkových systémů, pick to light nebo pick by voice u nás není běžné, protože vytváříme nestandardní a projektové věci. Komplexita nám nedovoluje větší rozvoj a stojíme trochu v pozadí. Orientujeme se na kvalitu, rychlost a přenos informací od dodavatelů a dopravců, jejich propojení, spolehlivost a také na elektronické aukce dopravy. Čeká nás outsourcing, tím pádem důraz na kvalitu a možnosti integrace logistických providerů v našem ERP systému nebo v jednodušších plug and play řešeních.
Zasahuje automatizace do výroby?
V továrnách pomáhají při opakující se a kolaborativní činnosti roboty, vykonávají i nebezpečné úkony jako svařování. Zvládli jsme úspěšně umístit několik investic, třeba plně automatizované CNC stroje na výrobu cylindrických vložek, a to s dobrou mírou návratnosti. Zároveň se snížila se chybovost a urychlila kapacita. Tímto způsobem se zapojujeme a směřujeme k Průmyslu 4.0. Hudbou budoucnosti by bylo, pokud by každý kus plechu dostal svůj štítek a postupně nabaloval operace v materiálovém toku. Kvůli zakázkové nesériové výrobě je ovšem hodně vzdálená.
A jaký očekáváte do budoucna vývoj celého odvětví?
Směřujeme od tradiční mechaniky k moderní elektromechanice s použitím elektromotorků a nových komunikačních řešení prostřednictvím čteček otisků prstů, mobilních telefonů a NFC. Vidíme v nich velkou budoucnost a jsme v tomto směru aktivní. Dalším krokem je integrace v rámci chytré domácnosti. Know-how i hodnota produktu je pak velice vysoká.
Infobox:
Prodejní kanály ASSA ABLOY na evropském trhu
Hobby markety a řetězce (DIY)
Velkoobchody (WHS)
Výrobci dveří a oken (OEM)
Profesionální koncoví uživatelé (PEU)
Zámečnické firmy a zámečníci (LKS)
Specifikace velkých projektů (PST)
Systémoví integrátoři (SIN)
Hotely a služby (HOS)
Tomáš Naňka v číslech
2014: Nastupuje do společnosti ASSA ABLOY jako logistics & planning manager East Europe.
2013: V Honeywell Aerospace se stává operations excellence leaderem.
2008: Ve firmě pokračuje na pozici mechanical planning team leader.
2007: Začíná kariéru ve firmě Honeywell Aerospace jako production and cost planner.
Pět postřehů Tomáše Naňky o SCM ASSA ABLOY
- Nedodáváme na hodiny a minuty, nabízíme ale vysokou rozmanitost portfolia.
- Centrální interní sklad v Polsku objednává převážně asijské zboží.
- Kapacitu zásob v jednotlivých zemích řešíme s dvoutýdenním až měsíčním předstihem.
- U silniční dopravy se hodně spoléháme na balíkové služby.
- Neobrátkové zboží z jedné země převádíme do jiné, kde najde další uplatnění.
Text a foto: Stanislav D. Břeň
Rozhovor vyšel i v Systémech Logistiky 180 / březen-duben 2019.