Česká firma Liftago začne využívat vlastní síť vozidel taxislužby nejen k přepravě osob, ale také pro doručování zásilek. O společném projektu se Zásilkovnou i dalších souvisejících tématech jsme hovořili s Ondřejem Krátkým, spoluzakladatelem a ředitelem Liftaga.
Můžete přiblížit, jak vznikla idea spolupráce mezi firmou Liftago a Zásilkovnou? Co považujete za hlavní přínos (či příslib) tohoto projektu?
Idea spolupráce vznikla mezi mým společníkem Jurajem Atlasem a Simonou Kijonkovou ze Zásilkovny – již více než před rokem začali promýšlet možnosti spolupráce s cílem více vytížit naši přepravní síť a zároveň řešit výzvy „poslední míle“ pro Zásilkovnu. Přínosem pro město je pak vytěžování přepravní kapacity, která v ulicích už je, jelikož zásilková a osobní přeprava se významnou měrou doplňují.
Domníváte se, že kombinaci přepravy osob a kurýrních služeb patří budoucnost? Jaké další trendy v doručování zásilek jsou podle vás aktuální již dnes, případně brzy budou?
Myslím, že do jisté míry určitě, krátkodobé spolupráce nejsou naší prioritou. Jedním z dalších trendů je dynamický pricing rozvozových oken, případně větší agregace poptávky po přepravních službách i její nabídky. Příkladem agregace poptávky po různých službách přepravy může být např. firemní klientela Liftaga, která s námi začala díky spolehlivosti služeb jezdit na fakturu své služební jízdy. Nyní dokážeme firmy obsloužit i pro kurýrní zásilky, recepční objednávky, předobjednávky a další služby.
Očekáváte, že se v dohledné době masivněji prosadí elektromobily a případně i autonomní vozidla bez řidiče?
Elektromobilita čeká kromě hustší sítě dobíjecích stanic jen na pokles pořizovací ceny a nárůst dojezdové vzdálenosti, čemu již jdou některé automobilky naproti. Autonomní mobilita jistě zažije svůj technologický nástup do ulic brzy, v masivnější míře to však neočekávám dříve než za 4 až 5 let.
Jak se podle vás bude nadále rozvíjet městská mobilita a také city logistika? Dokáže Česko v udržitelnosti a technologické úrovni držet krok s nejvyspělejšími zeměmi?
Hlavním tahounem budou díky obrovským investicím právě přepravní platformy, resp. jejich snaha o snížení ceny pod současné náklady na člověkem řízený taxík. Náročné pak bude předejít zahlcení dopravy v hybridním modelu autonomní a člověkem řízené dopravy – ať už osobní nebo zbožové. Zde pomůže současný pokrok v městské hromadné dopravě a vizionářský přístup měst. Česko je závislé na automobilovém průmyslu, který tvoří přes pětinu exportu. Pro nás není otázka, jestli dokážeme držet krok. Je to naprostá nutnost.
Otázky kladl: David Čapek
Foto: Liftago