Nový, plně automatizovaný zakladačový sklad pro 19.000 palet v Budějovickém Budvaru výrazně zvýšil výkon logistiky. Logistický areál za 750 milionů korun je důležitou etapou v rozvojovém plánu pivovaru, který byl zahájen již v roce 2015. V nejbližší době bude do provozu uvedeno nové oddělení ležáckého sklepa a následovat budou další důležité stavby: budova pro třetí stáčírnu lahví, nové oddělení spilky a nová varna. Po dokončení všech investic v celkové hodnotě asi dvě miliardy se roční výstav pivovaru zvýší na dva miliony hektolitrů.
Logistické centrum Budějovického Budvaru na Kněžskodvorské ulici v Českých Budějovicích bylo otevřeno v říjnu. Výstavba areálu začala na podzim 2016 a letos v dubnu byl zahájen zkušební provoz. Srdcem logistického centra je zmíněný automatický zakladačový sklad pro 19.000 palet, který je s výrobní částí pivovaru propojen unikátním technologickým mostem pro obousměrnou dopravu palet s hotovými výrobky a vratnými obaly. Uvnitř mostu se na jednokolejnicové závěsné dráze pohybují vozíky naložené v jednom směru paletami s pivem vzniklými na koncích stáčecích linek a ve směru druhém paletami s prázdnými vratnými obaly určenými přímo na vstup linek. Zakladače umísťují palety přepravené do logistického centra do regálů vysokých 34 metrů. Ze skladu jsou palety podle aktuálních objednávek dopravovány přímo do doků, kde probíhá nakládka kamionů. Doprava palety z výroby na expedici tak probíhá prakticky bez dotyku lidské ruky.
Dvakrát vyšší skladovací kapacita
Hodnota investice do logistického centra dosáhla objemu 750 milionů korun. Plánovaná návratnost investice je šest let. Generálním dodavatelem řešení je SSI Schäfer, systémovým integrátorem a dodavatelem informačního systému pak ICZ. Na stavbě podle projektu Ateliéru EIS CZ se podílely společnosti Porr a Edikt. „Právě byla ukončena jedna z důležitých etap rozvojového plánu našeho podniku. Získali jsme dvakrát větší skladovací kapacitu a o 60 % jsme zvýšili náš výkon na nakládce kamionů. Především jsme ale uvolnili plochu ve výrobní části pivovaru, na které v nejbližší době začneme stavět novou stáčírnu lahví a další budovy,“ vysvětluje Petr Dvořák, ředitel Budějovického Budvaru. Není bez zajímavosti, že v souvislosti s logistickým centrem může široká veřejnost už teď ocenit fakt, že veškerá interní doprava pivovaru se přesunula na nově postavený silniční most a tím došlo k odlehčení dopravy na Kněžskodvorské ulici. Součástí areálu je i 70 parkovacích míst pro zaměstnance pivovaru, což zlepšilo parkování pro veřejnost v nejbližším okolí.
Srdce řešení: systém řízení skladu
Společnost ICZ měla v projektu logistického centra za úkol navrhnout způsob, jakým budou na provozní úrovni řízeny logistické procesy nezbytné pro zajištění toku vratných obalů a hotových výrobků v rámci interního logistického systému podniku, a odsouhlasený návrh následně realizovat a uvést do provozu, bez zásadního vlivu na výrobu a prodej. „Mezi základními požadavky, které jsme museli zohlednit, byly například jednotná úroveň informační podpory logistických procesů bez ohledu na úroveň jejich automatizace, omezení aktivní role člověka v rutinně prováděných logistických operacích, pružná reakce na plánované i neplánované změny v průběhu materiálového toku, procesní a datové propojení se všemi spolupracujícími systémy a technologiemi. Byli jsme rovněž zodpovědní za dodávku potřebné infrastruktury (servery, síťové prvky, mobilní terminály),“ uvádí Josef Černý, vedoucí oddělení logistických aplikací společnosti ICZ. Srdcem celého řešení je systém řízení skladu ICZ OSIRIS propojený s podnikovým informačním systémem, systémem řízení materiálového toku a řídicími systémy paletizačních pracovišť. Součástí řešení jsou i automatické čtecí brány instalované na místech nakládky kamionů a systém prostorové lokalizace vysokozdvižných vozíků v neautomatizovaných procesech (skladování vratných obalů) pomocí technologie RTLS.
Plán: časová okna a sledování toku sudů
Při implementaci systému ICZ OSIRIS bylo nutné nastavit poměrně velké množství jeho parametrů (kmenových dat) popisujících jak vnitřní strukturu skladového provozu (zóny, lokace, přepravní trasy), tak pravidla pro plánování a řízení jednotlivých typů procesů, včetně řešení různých typů chyb. Kromě toho bylo zapotřebí připravit a odladit řadu datových rozhraní s externími systémy. „Výsledkem je komplexní systém zahrnující mimo jiné plně automatizovaný tok palet s hotovými výrobky od výstupu z výroby po místo nakládky vozidla, stoprocentní kontrolu nakládky vozidla prováděné jeho řidičem, tahem řízené zásobování výrobních linek prázdnými vratnými obaly realizované kombinací manuální a automatické manipulace, sledování pohybu a kontrolu polohy vysokozdvižných vozíků při obsluze skladových lokací na ploše a předávacích míst automatických dopravníků, kontrolu kvality palet i sledování a vyhodnocování výkonnosti procesů i operátorů,“ konstatuje Josef Černý. V roce 2019 bude řešení doplněno o plánování časových oken pro nakládky a vykládky vozidel a sledování materiálového toku jednotlivých sudů.
SLOVO ODBORNÍKA
„Vše připraveno souběžně s provozem, náběhová křivka dodržena“
Zásadní bylo, že nové řešení muselo být připravováno souběžně s běžným provozem výroby a logistiky i všech informačních systémů, které jejich činnost podporují. To mimo jiné znamenalo, že do provozních testů nemohlo být nové řešení zařazeno v celém rozsahu a že do provozu muselo být uvedeno takovým způsobem, který by minimalizoval dobu odstávky stávajícího řešení, využil maximum dat o aktuálním stavu logistického systému uložených v provozní databázi stávajícího WMS a zároveň minimalizoval riziko případných problémů. Celá akce nakonec proběhla za šest dnů ve dvou krocích: o prodlouženém víkendu na Velikonoce (čtyři dny) a o běžném víkendu v červnu (dva dny). V prvních dnech se samozřejmě vyskytla řada problémů týkajících se techniky, systémů i lidí, byly však poměrně rychle odstraněny a plánovaná náběhová křivka byla dodržena.
Josef Černý
vedoucí oddělení logistických aplikací
ICZ
Text: Petr Neckař
Foto: Budějovický Budvar
Článek vyšel původně v časopisu Systémy Logistiky č. 178 / prosinec 2018.