Závěr roku 2018 v Česku provázejí stoupající dovozy hraček a tištěných knih ze zahraničí, které patří v mezi nejčastěji proclívané komodity, shrnuje Luděk Procházka ze společnosti Gerlach. Hitem letošních Vánoc jsou podle něj interaktivní panenky, plyšové hračky nebo roboti. U větších dětí bodují elektrické hoverboardy, skateboardy a koloběžky.
„Mezi dováženými knihami dominují publikace v angličtině,“ doplňuje Jan Kanzelsberger mladší, ředitel největší sítě knihkupectví u nás. „Trendem jsou také sběratelská autíčka,“ přidává se za společnost Abrex Jan Mizera.
Dovozci modelů musí hlídat ochranu značek automobilek
Dovoz proclívaných hraček před Vánoci vzrostl o více než pětinu. Mezi hlavní vývozce patří Čína, dále pak například Hongkong a Vietnam. „U dovážených hraček si musí dovozci dát pozor na ochranu obchodních značek, což platí dokonce i pro modely autíček s logem příslušné automobilky. Překvapením jsou pro nás dovozy tištěných knih, které vyskočily o 12 %. Tento sortiment je navíc osvobozen od placení cla,“ popisuje Luděk Procházka ze společnosti Gerlach, která poskytuje celní služby tuzemským dovozcům i vývozcům.
Kanzelsberger: hlad je po knihách v angličtině
Průnik dovážené cizojazyčné literatury na předvánoční trh komentuje také Jan Kanzelsberger mladší: „Je zde jasně patrný vývoj jazykové vybavenosti. Lidé si dnes umí přečíst knížku v originále, což samozřejmě jako knihkupectví reflektujeme. Zdaleka největší zájem je o knihy v angličtině, dále pak v menší míře po německých titulech a dalších, doplňujících jazycích, jako je například francouzština nebo italština.“ Firma má také vlastní oddělení hudebnin se specializovanými tituly, které se dovážejí ze zahraničí, ať už pro klasickou nebo moderní hudbu.
Dovozci hraček přecházejí na vlastní výrobu v Česku
Silný sortiment na předvánočním trhu jsou dovozové hračky, nicméně začíná se objevovat nový zajímavý trend: navracet jejich výrobu zpátky do Česka. Jednou z firem, které hračky původně dovážely a nově je vyrábějí i v tuzemsku, je Abrex, výrobce autíček. „V Asii teď vyrábíme série aut po desítkách tisících kusů. V Česku ale máme možnost vyrábět i menší série, které jsou i sběratelsky atraktivnější,“ podotýká ředitel Abrexu Jan Mizera.
Důvodů k návratu je podle něj více. „Naše dodavatele stále více trápí nedostatek zaměstnanců. Většina dělníků přechází do automotive průmyslu a elektroniky. Navíc mají tamější výrobci odlišný způsob práce a uvažování. Stalo se nám, že jsme na modelech dělali čtyři různé druhy kol. Ale ve fabrice to nezvládali hlídat a chodila nám autíčka se třemi i čtyřmi různými koly místo kompletních sad,“ uzavírá Jan Mizera.
Ilustrační foto: Bureau Veritas