
Řada dopravních a logistických firem se zdráhá žádat o refundaci DPH, kterou platí v rámci svých cestovních výdajů po Evropě. Přicházejí tak o značné finanční prostředky. S Adélou Joštovou, konzultantkou společnosti VAT4U, jsme hovořili o stejnojmenné online platformě, díky níž mohou firmy o vrácení DPH žádat jednoduše a bez zbytečného papírování.
Můžete stručně představit produkt VAT4U? V čem spočívají jeho přínosy pro logistické společnosti?
VAT4U umožňuje firmám s výdaji v zahraničí jednoduše zažádat o vrácení DPH. Logistické společnosti, které vozí náklad po Evropě, si mohou v některých zemích zažádat o vrácení DPH například z účtenek za palivo. To platí v případě, že je natankují v zemích, kde nejsou daňově registrované. Mají na to podle zákona nárok a byla by škoda toho nevyužít. To platí i pro všechny další firemní výdaje, které v zahraničí mají.
Čím se váš systém liší od klasického daňového poradenství? Proč se podle vás vyplatí využívat VAT4U namísto daňového poradce?
Pro začátek je třeba říct, že nejsme daňoví poradci. Přicházíme s nástrojem, který daňovým poradcům usnadňuje práci, nebo slouží přímo koncovým zákazníkům (firmám a podnikatelům) a pomůže jim snadno získat zpět DPH z cestovních výdajů v rámci Evropy. Viděli jsme totiž, že spousta firem o refundaci DPH vůbec nežádá kvůli velké náročnosti celého procesu, papírování i nákladům, a přichází tak každoročně o spoustu peněz.
S VAT4U získá firma své peníze nazpět a náklady na jeho používání jsou minimální. Platforma zná přes 2000 daňových zákonů, kontroluje, jestli nechybí nějaké důležité údaje a dává zákazníkovi přehled, kolik peněz už získal zpět a kolik se mu jich může vrátit příště. V podstatě poskytuje všechny hlavní služby daňového poradce, který se zaměřuje na problematiku vracení DPH ze zahraničních výdajů, jen je mnohem levnější a je zákazníkovi neustále k dispozici.
Nakolik je práce se systémem VAT4U složitá?
VAT4U je částečně automatizované. To znamená, že uživatele krok po kroku vede a upozorňuje, když něco důležitého chybí. Navíc nabízíme tři různá řešení, která jsou přizpůsobená tomu, kolik má firma zkušeností s podáváním žádostí o vrácení DPH.
Za prvé: Těm společnostem, které ještě nikdy žádost nepřipravovaly, doporučíme Gold balíček. To znamená, že zařídíme vše za ně a s nástrojem pracujeme my.
Za druhé: Pro zákazníky, kteří žádost už někdy podávali a chtějí nahrávat dokumenty a zpracovávat svá data sami, je určený Silver balíček. Dostanou k němu záruku, že jim v případě zamítnuté žádosti o vrácení DPH nebudeme účtovat servisní poplatek.
Za třetí: A expertům, kteří podávají žádosti pravidelně a jen chtějí proces zefektivnit, nabídneme Basic balíček. Je nejlevnější, ale nezahrnuje žádné služby.
Firmu, která nejprve zvolí Gold balíček, rádi celý proces naučíme a v další části roku může přejít na levnější plán a spravovat své dokumenty sama.
Jak se lze zaregistrovat a začít VAT4U používat?
Registrace je jednoduchá. Stačí vyplnit registrační údaje na našich webových stránkách a začít VAT4U používat. Vše je zdarma až do momentu odeslání první žádosti o vrácení DPH.
Webové stránky jsou zatím v angličtině (www.vat4u.com), už ale pracujeme na překladech a začátkem roku 2019 zveřejníme českou verzi.
Jak je zajištěno efektivní sdílení dat mezi tímto systémem a informačními systémy ve firmě, která se rozhodne VAT4U využívat?
Náš systém umožňuje nahrávat data pomocí souboru CSV nebo XML, které jde vyexportovat ze systému Microsoft Dynamics NAV. Tento ERP systém také poskytujeme. S dalšími systémy VAT4U zatím neintegruje, ale počítáme s budoucím vývojem vzhledem k poptávce trhu.
Jaká je cena za pořízení VAT4U a které služby společně s tímto produktem nabízíte?
U všech cenových balíčků dostává zákazník k dispozici VAT4U platformu a také naši mobilní aplikaci, která mu pomůže získat na cestách správně vyplněné faktury.
Naši Gold zákazníci platí 20% servisní poplatek. Jak už jsem zmínila, poskytujeme jim kompletní podporu při nahrávání dokladů a komunikaci s úřady. Všechny jejich faktury a účtenky nahrajeme do systému, zodpovíme všechny dotazy ze strany úřadů po celé Evropě a po vyřízení procesu zákazníkům zašleme peníze na jejich účet. Poplatky z případných zamítnutých žádostí dostanou zpět. Jsou tedy zcela bez starostí.
Silver zákazníci, kteří používají VAT4U bez naší asistence, platí 10% poplatek. Mají naprostou jistotu, že pro ně bude používání VAT4U vždy jen výdělečné – i jim totiž garantujeme vrácení servisního poplatku ze zamítnutých žádostí.
A plán Basic, kde zákazník platí 5% servisní poplatek, zahrnuje pouze používání platformy a mobilní aplikace. Negarantujeme vrácení poplatků ze zamítnutých žádostí a nenabízíme asistenci. Tuto variantu jsme přichystali především pro daňové experty, kteří se v problematice skvěle vyznají, a jen chtějí s pomocí šikovného nástroje zefektivnit svoji práci.
Můžete zmínit vybrané reference, alespoň rámcově? Kolik zhruba firem z oboru dopravy a logistiky už váš systém využívá?
Našimi největšími zákazníky jsou firmy Robert Bosch, Evonik nebo Sixt. Z logistických společností pak například FCM Travel Solutions. VAT4U jsme zatím nabízeli převážně na německém trhu, proto zmiňuji německé zákazníky. U nás v Česku je dostupné od konce roku 2018.
Plánujete další rozvoj/inovace systému VAT4U?
Ano, určitě. Do budoucna plánujeme integraci s ERP systémy – podle požadavků našich zákazníků. V současné chvíli pracujeme na vylepšení integrace s Microsoft Dynamics NAV. K VAT4U patří také zmíněná mobilní aplikace, která firmám umožňuje požádat v cizím jazyce o správné vyplnění faktury během jejich zahraničních cest. Do této aplikace neustále přidáváme nové jazyky, aby byla použitelná ve všech evropských státech. Jinak budeme rádi za jakékoli podněty od zákazníků a pokusíme se jim vždy vyjít vstříc.