Karlovarské minerální vody (KMV) vypravily v pondělí z Kyselky již 500. nákladní vlak vezoucí produkty KMV na 470 kilometrů dlouhé trase do distribučního centra na Moravě. Pět set vlakových souprav od léta roku 2012 nahradilo jízdu více než 11.500 kamionů. KMV tím výrazně pomáhají životnímu prostředí a ulehčují silniční a dálniční síti ČR. Díky pozitivním zkušenostem chtějí KMV železniční přepravu dále rozvíjet.
KMV využívají železnici pro přepravu svých výrobků od léta 2012, kdy na své náklady obnovily provoz železniční vlečky z Kyselky do Vojkovic nad Ohří, Nyní je železniční přeprava významnou součástí distribučního řetězce KMV.
Vlaky s minerálními vodami Mattoni a Magnesia a pramenitou vodou Aquila pro Moravu jezdí z Kyselky celoročně, v sezóně i 2 až 3 vlaky týdně, a objemy přepravené po železnici se postupně zvyšují (ze 46,3 mil. litrů v roce 2013 až na 53,7 mil. litrů v roce 2017). V roce 2017 se rozšířila kapacitu vlaku z 16 vagonů na 20. Objem železničních přeprav teď činí 19 % z celkové distribuce KMV v ČR. KMV jsou jedním z mála výrobců nealkoholických nápojů, kteří používají vlaky k přepravě výrobků v takovém objemu.
Ulehčení silniční a dálniční síti v ČR v čele s extrémně frekventovanou dálnici D1 je díky KMV značné – 500 vlaků už nahradilo více než 11.500 neuskutečněných jízd kamionů (ročně zhruba 1950 jízd). To představuje řadu kamionových souprav seřazených za sebou o celkové délce přibližně 187 kilometrů (tj. téměř z Prahy až do Brna).
„Kdykoliv se podaří naložit kapacitní náklad na železnici, vždy jde o dopravu výrazně šetrnější vůči planetě. Navíc jsou pak dálniční tepny volnější pro osobní dopravu, což se projeví vždy, když kvůli nehodě či omezení dochází ke kolonám; právě jejich rychlé rozpuštění a rozjetí totiž vždy komplikují dlouhé fronty nákladních souprav. V posledních letech to platí násobně, protože opravujeme dlouho zanedbávané české dálnice, stavíme nové a dokonce modernizujeme D1, což je výstavba úplně nové dálnice na pozemku té původní a to vše za plného provozu. Každý vypravený nákladní vlak místo kolony kamionů je v tu chvíli pro dálnice samozřejmě skvělá zpráva,“ oceňuje Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.
Pět set vlaků převezlo 490.000 tun zátěže přesunuté ze silnic na koleje, což vedle průjezdnějších silnic znamená i 1,77 milionu litrů nespálené nafty, 4700 tun ušetřených emisí CO2, a pochopitelně i menší hluk a nižší prašnost.
„Náš projekt dokazuje, že i rychloobrátkové zboží lze přepravovat rychle a kvalitně po dnes spíše opomíjené železnici. Díky pozitivním zkušenostem s ekologičtější přepravou po železnici připravujeme další projekty na rozšíření železniční přepravy do dalších destinací. Letos testujeme vlakovou přepravu z Kyselky do Prahy. Do konce roku 2018 chceme vše vyhodnotit a rozhodnout o dalším postupu,“ konstatuje Alessandro Pasquale, generální ředitel KMV.