Miloš Zeman se při návštěvě výstavy Země živitelka v uplynulém týdnu znovu rozhovořil o prospěšnosti stavby vodního kanálu Dunaj-Odra-Labe. Nic nového pod sluncem, můžeme říci. Novinkou je snad jen to, že pan prezident své oblíbené téma tentokrát spojil s aktuálním a palčivým problémem sucha panujícího v Česku.
Průplav může podle Zemana přivést vodu zejména na Jižní Moravu. Mnozí experti na hydrologii či zemědělští odborníci to ale nepovažují za zrovna dobrý nápad a upozorňují, že řešení sucha musí být promyšlenější.
Zaznamenáníhodná byla aktuální reakce KSČM. A asi není překvapením, že komunisté tuhle obří stavbu podporují. Například ústy svého „stínového ministra průmyslu“ Pavla Hojdy, a jak minulý týden připomněl článek ve stranických Haló novinách, velkým příznivcem vybudování kanálu byl i již zesnulý europoslanec Miroslav Ransdorf. Stavbě průplavu údajně brání Němci, konkrétně prý strana Zelených a Německé dráhy. „Hlavní důvod je ten, že Zelené v Německu sponzoruje Deutsche Bundesbahn, tedy německé železnice – a železnice přece nebude ohrožovat své přepravní výkony a zisky tím, že si do rajónu pustí dopravní konkurenci,“ citují Haló noviny několik let starý výrok pana Ransdorfa.
Zajímavé vývody. Že by jedna strana v SRN, v kontextu tamní politické scény rozhodně ne dominantní, měla takovou moc? Není to spíš tak, že si Německo uvědomuje problematičnost či přímo nesmyslnost podobné megalomanské stavby? A jen na okraj: firma Deutsche Bundesbahn neexistuje už od roku 1994, kdy vznikla její následnická společnost Deutsche Bahn.
Vaše názory, komentáře či připomínky uvítáme na facebookovém profilu SL.
Text: David Čapek
Ilustrační foto: Pixabay.com