Mezi českými spotřebiteli roste známost i obliba výdejních míst přepravců provozovaných třetími stranami, tedy tzv. ParcelShopů. Zatímco v roce 2016 znal dle průzkumu přepravní společnosti GLS tento pojem jen každý desátý dotázaný, letos již každý pátý (21,3 %). Do ParcelShopů si balíky nechává zasílat už pětina lidí, oproti předloňským 12 %. Při doručování balíků kurýrem až domů, které využívá přes 88 % respondentů, je potom rozhodující spolehlivost této služby (77,7 %). Méně důležitá je dle průzkumu její cena (72,5 %).
Výdejní a podací místa provozovaná smluvními partnery přepravních firem, tedy tzv. ParcelShopy, jsou stále známější. Předloni jejich znalost v průzkumu GLS uvedlo jen necelých 10 % dotázaných, zatímco v letošním roce už více než 21 % respondentů. Zakoupené zboží si do nich nechává posílat 19,7 % z nich, zatímco ještě v roce 2016 je využívalo jen 12,1 %. Důvodem jejich rostoucí obliby je především snadná dostupnost, a tedy rychlost a časová úspora při přebírání zboží. „Zavedený systém se za uplynulé roky velmi osvědčil. V Česku už provozujeme více než 230 ParcelShopů a neustále přijímáme nové partnery, kteří nám pomáhají jejich síť dále rozšiřovat,“ uvádí Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.
Nejdůležitější není cena, ale spolehlivost
Nejoblíbenějším způsobem doručování balíků je podle průzkumu stále doručení na adresu prostřednictvím kurýrů. Alespoň občas balíkovou přepravu využívá drtivá většina dotázaných (97,5 %), z nichž si 88,2 % lidí nechává balíky zasílat přímo domů. Zcela se této službě vyhýbá jen 2,5 % respondentů. Za nejdůležitější kritérium kurýrních služeb považují jejich zákazníci kvalitu a spolehlivost, a to v 77,7 % případů. Až na druhém místě žebříčku se umístila cena této formy balíkové přepravy (72,5 %) a až třetí pozici potom obsadila její rychlost (59,1 %). „Roli při rozhodování o využití konkrétního balíkového přepravce hraje také vystupování kurýrů a předchozí osobní zkušenost, zatímco nejméně zákazníci přihlížejí k referencím své rodiny nebo známých,“ říká Pavel Včela.
Zákazníci vyžadují lidský kontakt
Z průzkumu také vyplynulo, že při vyzvedávání či odesílání balíků pro spotřebitele stále hraje roli lidský kontakt. Zhruba čtvrtina lidí (25,9 %) by totiž za tímto účelem nevyužila a ani nehodlá využít žádný automatický výdejní box právě kvůli nedůvěře plynoucí z absence obsluhy, která je zárukou hladkého předání. „Automatické boxy nechce využívat dokonce o téměř 3 % více lidí než předloni, o jejich zavádění se proto, na rozdíl od některých jiných zemí, v současné době aktivně nesnažíme. Soustředíme se především na rozvoj kvalitní sítě ParcelShopů a spolehlivého doručení na požadovanou adresu,“ dodává Pavel Včela.