Železniční nákladní doprava v tuzemsku zažívá vzestup. Po kolejích se letos od ledna do března přepravilo 26,9 milionu tun nákladu. To znamená o 13 procent více než za stejné období loňského roku a – jak uvedl server iHNed.cz – jde z hlediska objemu o nejúspěšnější čtvrtletí od roku 2000.
Pro srovnání: Silniční nákladní doprava v ČR v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně vzrostla o 9,1 procenta na 87,5 milionu tun přepraveného zboží. V tomto případě jde o nejvyšší hodnotu za první kvartál od roku 2002.
Z celkového objemu zboží přepraveného po silnici a na dráze (zhruba 115 milionů tun) tak podíl železnice tvoří necelou čtvrtinu. A to není nijak závratné číslo, přičemž nelze opomenout, že růst nákladní dopravy souvisí i s aktuálně velmi dobrou kondicí české ekonomiky.
Další nákladní vlaky se na přeplněnou tuzemskou železnici již dnes sotva vejdou. Je jasné, že bez rozsáhlé modernizace a budování nových koridorů se Česko neobejde. Finance by i díky evropským fondům neměly být problémem, ale… Dokážeme velké dopravní stavby tohoto typu v daném případě „zprocesovat“ a úspěšně realizovat? Řada příkladů z (nedávné) minulosti ukazuje, že tomu tak vůbec být nemusí.
Vaše názory, komentáře či připomínky uvítáme na facebookovém profilu SL.
Text: David Čapek
Ilustrační foto: Pixabay.com