V pražském Art Centru Mánes proběhla prezentace s názvem Trieste – Your Rail Port in the Heart of Europe. Konference moderované výkonným ředitelem Svazu spedice a logistiky Petrem Rožkem se zúčastnilo přes sto českých speditérů. Akci zahájili italský velvyslanec v ČR Aldo Amati, místopředseda Italsko-české obchodní a průmyslové komory Alessandro Pasquale a Mario Carini, head of Global & Commercial CEE společnosti Generali CEE Holding.
Díky svému umístění v severním Jadranském moři představuje Terstský přístav pro země střední a východní Evropy přirozený přístup k moři. Trvání plavby je ve srovnání s hlavními konkurenčními přístavy ze severu Evropy výrazně kratší a také úroveň navazujících dopravních infrastruktur a služeb se výrazně zlepšuje.
Pozitivní tendence
V současnosti je Terst prvním italským přístavem v objemu přepraveného zboží a železniční dopravy, prvním středozemním ropným terminálem a jedenáctým největším evropským přístavem. „V loňském roce všechny hlavní indikátory vykazovaly plusové hodnoty,“ podtrhl pozitivní vývoj Zeno D’Agostino, předseda Správy přístavní sítě ve východním Jadranském moři – přístavu v Terstu. V loňském roce tak bylo přepraveno přes Terst zhruba 62 milionů tun zboží, o čtyři procenta více ve srovnání s rokem 2016. Ještě silnější je růst železniční dopravy, jež vzrostla v roce 2017 o 45 procent. V loňském roce bylo z Terstu vypraveno 8681 nákladních vlaků. „A letos bychom chtěli dosáhnout deseti tisíc vypravených souprav,“ uvedl D’Agostino.
Po reformě z roku 2016 získala přístavní správa více síťový charakter. „Dnes tak investujeme jak do přístavních infrastruktur, tak do překladišť,“ dodal předseda D’Agostino. Přístav těží také z příznivých přírodních podmínek, například hloubky, jež umožňují kotvení objemných kontejnerových lodí a tankerů, například MSC Palomy s kapacitou 14.000 TEU. Další významnou částí pod správou přístavu je bezcelní zóna.
Železniční spojení se severní Moravou
I přes silnou konkurenci přístavů v Evropě existuje v současnosti přímé nákladní vlakové spojení s Ostravou a Paskovem. „Spojení s Ostravou je pro nás klíčové i s ohledem na to, že tvoří vstupní bránu na polský trh,“ uvedl předseda správy terstského přístavu. Na prezentaci vystoupili i zástupci logistických firem, jež spojení se severoitalským přístavem zajišťují, a to za MSC Mediterranean Shipping Company ředitelka Michaela Svrčková a za Ekol Logistics generální manažer Murat Boğ.
Terst je důležitý rovněž pro dopravu ropy a energetickou bezpečnost České republiky. Díky napojení na ropovod TAL v Bavorsku (tj. ropovod Ingolstadt – Kralupy nad Vltavou – Litvínov) není ČR závislá pouze na dodávkách ropy z ruského ropovodu Družba. Podle údajů správy terstského přístavu bylo vloni do ČR z Itálie dopraveno zhruba 3,7 milionů tun surové ropy.