Dlouho připravovaná studie proveditelnosti týkající se možné výstavby průplavu Dunaj-Odra-Labe je konečně na světě. Oficiálně představena sice teprve bude, ale již v uplynulém týdnu prezentoval některé závěry ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna.
Cena základní varianty vodního díla, jehož vybudování tak vehementně prosazuje prezident Zeman, by byla vskutku „za hubičku“. Konkrétně by stála více než 600 miliard korun, no nekup to… Pomohli by s financováním investoři z Číny, jak se o tom hovořilo zhruba před dvěma roky v souvislosti s návštěvou čínského prezidenta v Praze?
Sotva. Například ambiciózní Jie Ťien-ming je stále vyšetřován v internaci a šéfovský post koncernu CEFC musel opustit. Jaroslav Tvrdík jako ředitel pro Evropu by byl sice schopen zafinancovat leccos, ale tohle je opravdu tvrdý oříšek. Nemluvě o komplikovaném splácení dluhu CEFC vůči investiční skupině J&T, které se v tuzemsku vzrušeně řešilo před několika málo týdny.
Ze slibovaných masivních investic byznysmenů z nejlidnatější země světa se prozatím realizoval jen zlomek. A nelze očekávat, že by se situace v dohledné době nějak zásadně změnila. Takže i kontroverzní vodní kanál bude mít nejspíše smůlu. Současně je ale pravděpodobné, že dokud bude Miloš Zeman v prezidentské funkci, netroufne si ministerstvo dopravy tento nesmyslný megalomanský projekt definitivně smést ze stolu.
Vaše názory, komentáře či připomínky uvítáme na facebookovém profilu SL.
Text: David Čapek
Ilustrační foto: Pixabay.com