Pro mnoho společností představuje celní řízení velký oříšek. Je to i z toho důvodu, že se celní předpisy poměrně často mění a celá oblast se týká nejen české legislativy. „Vzhledem k náročnosti pochopení celní problematiky, legislativy a potřebě zajištění správnosti příslušných dokladů se vyplatí mít svého celního zástupce,“ říká Milan Kácl, customs manager společnosti DHL Global Forwarding (CZ).
Na jaké nedávné novinky nebo chystané úpravy v oblasti cel byste upozornil?
Zejména bych upozornil provozovatele dočasných a celních skladů na blížící se povinnost zajišťovat celní dluh na uskladňované zboží. Dále bych připomněl všem nakupujícím přes internet, že Evropská unie chystá zrušení osvobození od DPH pro zásilky do hodnoty 22 eur. Od roku 2021 by i takové zboží bylo zatíženo platbou DPH. Otázkou zůstává, zda se na hodnotě zboží projeví i vícenáklady spojené s doručením právě takové zásilky.
V čem vidíte pro firmy výhody využití služeb celního zástupce?
Vzhledem k náročnosti pochopení celní problematiky, její legislativy a potřebě zajištění správnosti vyplňování příslušných dokladů se určitě vyplatí využít služeb celního zástupce. Takový zástupce by měl v návaznosti na poskytované služby klienta umět navrhnout komplexní řešení celních služeb s ohledem na optimalizaci nákladů. V současnosti je, zejména mezi většími společnostmi, populární slovíčko Compliance, tedy jednání společnosti, zaměstnanců a managementu firem v souladu s právními předpisy a vnitropodnikovými směrnicemi. Celní zástupce pak může pomoci nastavit společnosti i tyto procesy z pohledu celní problematiky.
Nakolik je na trhu rozšířena skutečnost, že celní zástupce je zároveň držitelem různých stupňů povolení AEO?
Tohle samozřejmě není pravidlo. Je však v zájmu celního zástupce, aby se stal držitelem certifikátu AEO. Takový subjekt vystupuje jako prověřený partner pro celní správu, a díky tomu může čerpat i některé výhody s tímto spojené – například povolování určitých typů zjednodušených postupů, menší četnost kontrol ze strany celní správy, úlevy při zajišťování celního dluhu.
Čím AEO přispívá ke zjednodušení celních procedur?
Vzhledem k tomu, že jsme držitelé osvědčení AEOF, umožnilo nám to získat povolení používat zjednodušené postupy v rámci Centralizovaného celního řízení. To znamená, že můžeme z jednoho místa proclívat zásilky ve skladech, které jsou umístěny různě po České republice, na takzvaných schválených místech. Dále v rámci finanční analýzy naší společnosti provedené celní správou a jejího výsledku nebudeme muset v blízké budoucnosti využívat služeb ručitele pro zajištění celního dluhu pro některé celní operace.
Prakticky veškerá komunikace s celními úřady je elektronická. Sledujete nějaké další novinky a postupy ve snaze zkvalitnit a usnadnit práci s úřady?
Elektronická komunikace nám umožňuje zrychlit a zjednodušit procesy spojené s celním odbavením zásilek. Samozřejmě jsou na to navázána různá povolení ze strany celní správy. A to je momentálně asi největší výhoda, která nám umožňuje zkvalitnit a usnadnit práci i vůči našim klientům, a to právě díky elektronické komunikaci s celní správou.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: DHL Global Forwarding