Změny v logistice jsou velmi rychlé, změny vyvolané digitalizací možná ještě rychlejší. „Nebál bych se říct, že digitalizace mění tvář logistiky každým dnem,“ podotýká David Polák, IT product manager společnosti DHL.
Logistika se v posledních letech zásadně proměňuje. Popsal byste hlavní trendy?
Těch trendů nebo směrů je opravdu hodně, ani v běžném životě nejde přehlédnout neustálé změny na poli nových technologií. Zažíváme čtvrtou průmyslovou revoluci – Průmysl 4.0 a dotýká se nás všech nejen v profesním, ale i v osobním životě. Digitalizace je zásadní trend, který už tu nějakou dobu je, a myslím si, že její význam ještě vzroste především ve spojení s narůstajícím nedostatkem lidských zdrojů. Pracuji v nadnárodní korporaci, takže se setkávám s digitalizací každý den. Ve své práci nejčastěji v propojení systémů uvnitř firmy, s externími subjekty nebo při využití semi/automatizovaných technologií přímo ve skladovém procesu, ať už jde o dopravník AGV nebo vychystávání zboží pomocí Google brýlí (vision picking). Nebál bych se říct, že digitalizace mění tvář logistiky každým dnem.
Kam bude logistika směřovat v následujících letech?
Myslím, že digitalizace bude nabírat na obrátkách. Úspory v nákladech hledané kvůli nedostatku lidských zdrojů, potřeba modernizace či zefektivnění logistických procesů povedou k většímu vyžití nástrojů jako business intelligence ve spojení s big data. Cílem bude efektivnější plánování a predikce chování trhu a zákazníků. Dále pak vyšší využití robotizace/automatizace ve skladových procesech s výhodou přesnosti a soustavnosti vykonávané práce. Použití robotů dokáže například snížit čas nečinnosti člověka až o 80 procent. V posledních letech pozorujeme vývoj na trhu mobility ve sdílení zdrojů, jako hlavního hráče asi všichni vnímáme společnost Uber. Využití konceptu sharing economy v logistice, např. při transportu zásilek nebo sdílení skladové plochy, má podle mého potenciál. V každém případě bude zajímavé tento vývoj sledovat, nebo ideálně být jeho součástí.
Vnímáte nějaké hrozby či výzvy, jimž budou firmy čelit v blízké budoucnosti?
„Adapt or die.“ Firmy se musí přizpůsobovat aktuálním trendům. Lpění na starších technologiích přináší svoje rizika. Jednu z výzev, se kterou se nepochybně potýká každá logistická firma, je standardizace. Ať už se jedná o logistické či jiné procesy uvnitř firmy, nebo i navenek, změna je vždy výzvou. Z pozice implementátora logistických systémů pro nové zákazníky bych se zaměřil na rychlost implementace nového zákazníka a míru možné standardizace ovlivňující jak rychlost, tak i náklady, které lze dosáhnout v rámci standardů dané firmy, respektive dané operace. Klasickým logistickým firmám roste konkurence, která dnes nabízí hlavně služby v neustále rostoucím e-commerce sektoru. Podívejte na Amazon Services, kde má zákazník nejen možnost prodeje s dodáním skrze vyspělou platformu, ale zároveň i skladování, služeb přidané hodnoty a dalších, kompletní balíček služeb, vše v rámci vysoké standardizace a rychlé implementace. Je to skoro jako jít do supermarketu a koupit si housku v porovnání s klasickou logistickou firmou, i když to trochu přeháním.
Už jste něco naznačil, ale jakou vidíte budoucí roli člověka v logistice? Budou lidé potřeba ve skladech a dopravě, nebo jejich úkoly většinově převezmou stroje?
To je dobrá otázka. Zůstane logistika pořád taková, jakou ji známe teď? Jak se změní doprava, až budou po silnicích jezdit plně autonomní vozidla na elektrický pohon? Stroje se neustále zlepšují, jsou výkonnější, roboti šikovnější, adaptabilnější a samostatnější a taky dostupnější. Zdá se, že lidé ve skladech a dopravě nebudou brzy potřeba, alespoň ne v takovém počtu.
Progres a rychlost, jakou se vývoj v nových technologiích ubírá, jsou nezastavitelné. V každém případě reálné nasazení autonomních vozidel, robotů a podobných technologií v logistice se mi zdá v nějakém masivním měřítku v brzké době nepříliš pravděpodobné. Lidská pracovní síla bude ještě nějakou dobu hrát hlavní roli.
Pro manažery logistiky je důležité celoživotní vzdělávání. Jste držitelem certifikace ELA-ECBL. Jaký význam má certifikace pro váš profesní život v logistice?
Možnost získat certifikaci ELA-ECBL jsem dostal před pár lety. Mně i několika dalším kolegům přišla tato nabídka velmi zajímavá. Osobně jsem rád, že jsem byl jeden z prvních v DHL, kdo tuto příležitost dostal a úspěšně ji využil. Díky certifikaci jsme chtěli zjistit, jak na tom jsme i v jiných oblastech, než je IT. Má práce je totiž hlavně o implementaci logistických systémů a vyžaduje znalosti z různých oblastí logistiky, mimo IT se jedná především o skladové procesy, celní služby, transport, plánování, ale i management a další. Jsem člověk, který je rád za každou možnost zlepšit se v tom, co dělá. Certifikace je nepochybně určité potvrzení, že si vedu dobře, a pomohla mi přijmout další výzvy v rámci mé práce.
Pomohla vám certifikace v lepším uplatnění či pohledu na logistiku v souvislostech evropských logistických standardů?
Česká logistická asociace odvádí dobrou práci ve vzdělávání v oblasti logistiky, sdílení informací a vývoje na českém i evropském trhu již mnoho let. Osobně pracuji v logistice již 15 let. Vždy se jednalo o práci pro nadnárodní společnosti s celoevropským, respektive globálním dosahem. Spoustu věcí v logistice jsem se učil za pochodu. Přestože jsem začínal se vzděláním zaměřeným na logistiku a dopravu, realita byla mnohdy jiná. Certifikaci vidím spíš jako špičku ledovce v tom, co česká i evropská logistická asociace dělají a nabízejí právě v rámci neustálého rozvoje a kontinuálního vzdělávání na poli logistiky.
Jakým směrem by se měla rozvíjet certifikace a obecně vzdělání profesionálů v oblasti logistiky?
Prestiž a atraktivita certifikace podle mého spočívá nejen v tom, že se jedná o velmi dobře propracovanou zkoušku, kterou nelze podceňovat, ale zároveň i o určitý benchmark vědomostí a schopností na evropské úrovni. Viděl bych certifikaci jako možnost doplnění absolventského vzdělání. Absolvent s podobnou certifikací zvyšuje svoje šance na úspěch na startu své profesní kariéry. Certifikace by měla zůstat atraktivní a prestižní záležitostí, témata zkoušek by se měla přizpůsobovat, respektive následovat vývoj na poli nových trendů a standardů v rámci evropské logistiky.
David Polák
V DHL pracuje od roku 2011. Předtím působil v společnosti DB Schenker jako site manager a inventory manager. V letech 2001 až 2009 pracovat ve společnosti Maersk Logistics na různých pozicích. Vystudoval Fakultu managementu Vysoké školy ekonomické v Praze a Střední průmyslovou školu Dopravní.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: red