My pamětníci, kteří jsme osobně zažili osmdesátá léta (rozuměj: minulého století), víme velmi dobře, čemu se v té době s nadsázkou říkalo „největší nákupní taška na světě“. Ano, byl to polský Fiat 126 čili Maluch. Tento legendární vůz proslavený menšími rozměry dostal mimochodem od nadšenců z Polska loni k narozeninám známý americký herec Tom Hanks. A i když se automobil už skoro dvě desítky let nevyrábí, má nyní v jistém ohledu svého nástupce.
O co jde? Nevelké autonomní vozidlo na elektrický pohon, které vyvinul start-up Nuro, založený někdejšími pracovníky Googlu. Nejedná se sice na rozdíl od Malucha o osobní auto, ale „nákupní taška“ je to par excellence. Může sloužit pro doručování zásilek v závěrečné části distribučního řetězce, tedy pro příslovečnou poslední míli. Princip fungování je vcelku jednoduchý – vozítko s objednaným zbožím přijede před dům koncového zákazníka, kterého zprávou na mobilní telefon upozorní, že si může svou zásilku vyzvednout. Zákazník pak u vozítka zadá speciální kód a otevře se část, kde se nachází konkrétně jeho zboží. Vozidlo následně míří na adresu dalšího klienta, nebo se vrací do skladu či obchodu, z něhož původně vyjelo.
Je dost možné, že třeba právě takhle vypadá blízká budoucnost e-mobility a vozů s autonomním řízením. Tedy prozatím nikoliv masivně rozšířené elektřinou poháněné osobní automobily, dodávky či dokonce větší nákladní vozidla včetně kamionů, ale svým způsobem skromná vozítka pro městský provoz, doručující zboží na poslední míli. A to i přesto, že zrovna jeden luxusní elektromobil značky Tesla – nacházející se v raketě Falcon Heavy vypuštěné tento týden společností SpaceX, jež patří vizionáři Elonu Muskovi – míří symbolicky ke hvězdám.
Názory, komentáře či připomínky uvítáme na facebookovém profilu SL.
Text: David Čapek
Foto: Nuro