V letošním roce plánujeme rozsáhlé investice do dalšího rozvoje logistiky a služeb spojených s doručením zboží a také do projektu evropské expanze, říká v rozhovoru Jan Klička, ředitel logistiky Alza.cz. Mluvili jsme s ním i o tom, jak se firmě povedl rok 2017 včetně hektického předvánočního období, nebo o perspektivě používání elektrododávek při rozvozu zásilek.
Můžete shrnout, jaký byl rok 2017 pro Alzu z pohledu logistiky?
Rok 2017 byl doslova expanzivní. Firma vloni v rámci evropské expanze otevřela první prodejnu v Rakousku, showroom v Maďarsku a pronajala si nový sklad P3 Prague D8 ve Zdibech, začátkem nového roku jsme otevřeli Prodejnu budoucnosti (nová samoobslužná prodejna na pražské Floře – pozn. red.). Zahálet nebudeme ani letos.
Jak hodnotíte loňské předvánoční období? Kolik zásilek a v jaké hodnotě Alza vyexpedovala? Máte zpětnou vazbu od zákazníků, zda byli spokojeni s rychlostí vyřizování objednávek a jejich doručováním?
Za rok 2017 jsme obsloužili přes 2,9 milionu unikátních zákazníků, odbaveno bylo přes 7,9 milionu objednávek. Téměř 30 % z nich bylo uskutečněno z mobilních zařízení.
Uplynulé Vánoce jsme zvládli dobře. Ke zpoždění zásilek letos docházelo jen občas, a to v menší míře než předloni, protože se nám podařilo naše zákazníky odklonit do naší pobočkové sítě a AlzaBoxů.
Občas se samozřejmě setkáváme s dílčími stížnostmi, ale tyto záležitosti patří k denní rutině, obzvlášť v centru měst. Každopádně stížností například na špatné parkování je v sezoně minimum, lidé jsou vůči řidičům tolerantní, chápou, že když si něco nechávají přivézt, musí se někde na chvilku zastavit. Nicméně řešíme i distribuční překladiště, ta budeme vídat v našem regionu stále častěji, protože dopravní situace ve městech, kam nelze zajet velkými nákladními vozidly, nahrávají city logistice v plném rozsahu. Nebavíme se už pouze o obyčejných dodávkách s řidičem, ale krátké dojezdové vzdálenosti ve městech nahrávají elektrododávkám, kde stejně jako naše společnost i spousta dalších konvenčních dopravců testuje jejich zapojení do běžného rozvozu zakázek.
Jen pro představu: přes běžný týden v roce 2017 jsme se pohybovali okolo 30 až 40.000 zakázek denně, v sezoně na Vánoce expedujeme i 100.000 objednávek denně.
Jakým způsobem řešíte logistiku v zahraničních zemích, kde kromě ČR a Slovenska také působíte, tedy především v Maďarsku?
Logistika v Alze je řízena centrálně, tudíž i Slovensko, Maďarsko a další země jsou řízeny z naší centrály. To znamená, že všechny základní principy fungování jsou napříč celou sítí stejné, protože i mezi sklady fungují jisté synergie po stránce řízení a hmotných toků.
Jak jste nedávno prezentovali, Alza se hodlá zaměřit i na další okolní trhy, např. Německo a Rakousko… Máte už konkrétní představy, jak v těchto zemích budete mít zajištěnou logistiku?
Hlavní tématem pro interní část logistiky jsou určitě Zdiby, kde budujeme nový sklad – jeho kompletní zprovoznění. Z hlediska služeb pro naše zákazníky budeme zvyšovat komfort doručení a rozšiřovat služby dále v Evropě.
Čeká nás zapojení dalších partnerů v oblasti doručení na adresu nebo odběrných míst, abychom poskytli našim stávajícím a novým zákazníkům maximální možný servis v místě a čase.
Jaké cíle či plány máte v oblasti logistiky pro letošní rok?
Hned na začátku roku jsme spustili pilotní provoz své první Prodejny budoucnosti a i v tomto roce plánuje rozsáhlé investice do dalšího rozvoje logistiky a služeb spojených s doručením zboží a do projektu evropské expanze. Nemalé budou i investice do dalšího rozvoje interních systémů, jež jsou digitální páteří Alzy. S tím souvisí i masivní nábor zaměstnanců.
Zájem o nakupování přes internet stoupá. Alza.cz roste meziročně zhruba o 20 %. Stejně tak se zvedá zájem o doručování zásilek až domů, roste zájem i o naši síť poboček a AlzaBoxů a rozhodně i o AlzaExpres, kde si zákazník vybere dopředu čas doručení na požadovanou adresu.
Otázky kladl: David Čapek
Foto: Alza.cz