Pražské sídlo Agentury pro evropský globální družicový navigační systém (GSA) se ve dnech 8. a 9. prosince již potřetí otevírá pro veřejnost. Jde o první Den otevřených dveří od okamžiku, kdy GSA letos převzala provozní řízení evropského systému Galileo, poskytujícího globální družicové navigační služby. Navíc u dalších satelitů posílaných do vesmíru bude GSA nově odpovědná již za jejich vypuštění.
V souvislosti s dnem otevřených dveří GSA informovala o aktuálním vývoji systému Galileo. Standardním využitím duální frekvence bude Galileo v reálném čase poskytovat přesnost určení polohy vyšší než jeden metr. Z plánovaných 30 satelitů je jich v tuto chvíli na oběžné dráze 18. Vypuštění dalších čtyř satelitů systému Galileo je naplánováno na 12. prosince, kdy je na oběžnou dráhu kolem Země vynese raketa Ariane 5 z vesmírného střediska Kourou ve Francouzské Guyaně. Poprvé v historii je GSA odpovědná za vypuštění satelitů včetně úvodní fáze nazývané LEOP (Launch and Early Orbit Phase), což je náročný proces, při němž se satelity oddělují od nosné rakety Ariane 5.
„GSA a evropské programy družicové navigace – EGNOS a Galileo – jsou velkým evropským úspěchem a dalším příkladem toho, co mohou evropské země dosáhnout, když budou spolupracovat,“ poznamenal výkonný ředitel společnosti GSA Carlo des Dorides.
S počtem 22 satelitů se systém blíží klíčovému číslu 24 navigačních družic potřebných pro globální pokrytí. Kompletní síť 30 satelitů a podpůrných pozemních stanic by měla existovat v roce 2020. Díky výrazně vyšší přesnosti oproti staršímu americkému systému GPS umožní systém Galileo využití satelitní navigace i v oblastech, kde to dosud nebylo možné, nebo jen omezeně. Týká se to například i letecké a železniční dopravy. Nově vnikající systémy umožní efektivnější a bezpečnější řízení dopravy, tedy lepší využití infrastruktury.
Systém již nyní poskytuje plánované základní veřejné i komerční služby. Nově přicházející službou je pak technologie eCall. Od 1. dubna 2018 totiž výrobci automobilů, kteří chtějí prodávat své výrobky v Evropě, budou muset zajistit, aby tato technologie byla v automobilu instalována.