Česká republika bude moci využít 30 miliard korun z fondu na propojení Evropy CEF (Connecting Europe Facility). Financování navržených dopravních projektů schválila EU. Prostředky mají směřovat například do modernizace železniční tratě mezi Prahou a Lysou nad Labem, zlepšení splavnosti vltavské vodní cesty nebo budování sítě dobíjecích stanic pro elektromobily.
Zároveň ministerstvo dopravy minulý týden oznámilo, že zvažuje financovat rozvoj tuzemské dopravní infrastruktury v příštích letech prostřednictvím stomiliardové půjčky od Evropské investiční banky (EIB). Polovina z celkové částky by měla směřovat na zlepšení dopravní sítě a druhá polovina na pořízení nových železničních vozidel.
Prakticky nikdo nezpochybňuje, že kvalitní dopravní infrastruktura je pro konkurenceschopnou ekonomiku nezbytností. Při znalosti českých reálií však není vůbec jisté, zda a případně kdy se v této oblasti podaří opravdový „upgrade“. Připomeňme třeba paradoxní fakt, že navzdory celkové hospodářské konjunktuře v ČR se růst v oboru stavebnictví stále jaksi nekoná, což platí i pro dopravní stavby. Podaří se to tentokrát? Pomohou výše zmíněné miliardy společně s rovněž nemalými prostředky z Operačního programu Doprava a také ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI)?
Názory, komentáře či připomínky uvítáme na facebookovém profilu SL.
Text: David Čapek
Ilustrační foto: Pixabay.com