Logistický kongres SLOVLOG si nenechalo ujít více než 160 zúčastněných, mezi nimiž byly i nové tváře zejména ze strany uživatelů logistických služeb. Pro všechny byl připraven mimořádně bohatý program zahrnující dvanáct inspirativních prezentací a dvě panelové diskuse.
Přednášky o nejnovějších trendech v logistice pod heslem „Čas jsou peníze, ušetřete obojí!“, prezentace nejnovějších inovací i atraktivní panelové diskuse. Nic z uvedeného nechybělo na 11. ročníku kongresu SLOVLOG, které se uskutečnilo ve čtvrtek 23. listopadu 2017 v Bratislavě.
Inovace jsou dnes nezbytné
Úvodní přednášky se zhostil Jan Mühlfeit, světoznámý motivátor, kouč a mentor, autor knižního bestselleru Pozitivní leader a někdejší šéf Microsoftu pro Evropu. Ve svém vystoupení zdůraznil nutnost pružnosti a inovací v dnešním světě. Mluvil například o chybách, kterých se manažeři dopouštějí a tím nevyužívají dostatečně potenciál svůj i celé firmy. Snaží se zlepšovat slabiny namísto toho, aby se soustředili na silné stránky. „Buď víc tím, kým jsi,“ vyzval ve své energické řeči Jan Mühlfeit.
Zatímco úvodní přednáška byla naplněná optimismem, následující vystoupení se už v podobném duchu neneslo. Boris Vaňo, prognostik z Institutu informatiky a statistiky – Infostat, totiž představil, jaká bude budoucnost Slovenska. Musíme se totiž připravit na to, že populace stárne a postupně vymírá.
Quo vadis, baterie? Takto se ve své prezentaci ptal Pavol Weisenpacher, key account manager společnosti Jungheinrich. Ten účastníkům fóra přiblížil zavádění Li-Ion technologie do manipulační techniky, tedy jaké výhody tato technologie přináší.
Igor Hargaš z Úřadu pro ochranu osobních údajů přiblížil nové nařízení GDPR, kterým se od května 2018 budou muset všechny společnosti řídit. Na jeho prezentaci plynule navázal Peter Bilík, EMANS solution designer z firmy ANASOFT, který vysvětlil, co jsou to big data a jak vznikají. Dopolední blok přednášek zakončil Piotr Drobniak z Velvyslanectví Polské republiky v Bratislavě. Ten přiblížil stav budování silniční infrastruktury u našich severních sousedů.
Následující hodinovou přestávku na oběd mohli zájemci využít i pro speed-datingovou sekci BizLOG, kde proběhlo 44 obchodních schůzek. Šlo o již tradiční rychlá a řízená setkání mezi poskytovateli a uživateli logistických služeb.
Sklady budou růst do výšky
Odpolední část kongresu SLOVLOG začal Ľuboš Lesay, global P & D advisor společnosti IKEA Components, s prezentací nazvanou Automatizace pomáhá růstu a rozšiřování kapacit. IKEA Components v Malackách totiž spojila projekt zásadního rozšiřování kapacit pro balení a distribuci s nasazením vysoce automatizovaných řešení. Tamní sklad má výšku 32 metrů, což je na Slovensku unikát.
Tématu automatizace, ale především výšce průmyslových nemovitostí byla věnována panelová diskuze, kde k diskusnímu stolu zasedli Martin Urban, generální ředitel společnosti Jungheinrich, Ľuboš Lesay, global P & D advisor společnosti IKEA Components, Jan Palek, country manager CZ & SK ve firmě Goodman, a Martin Baláž, leasing & development CZ & SK ve společnosti Prologis. Shodli se na tom, že pozemky jsou stále dražší a zákazníci začínají požadovat vyšší budovy. Zatím je tento trend jen pozvolný, ale patrně se dočkáme patrových skladů.
Bezhotovostní platby pohonných hmot do kamionů prostřednictvím karet spolu s mýtnými platbami, monitorování pohybu těchto vozidel, šetření času, nákladů, snížení administrativní zátěže a kontrola. To jsou ve zkratce hlavní výhody systému, který společně představili Pavel Vrbičan ze společnosti Deltech a Roman Kohút z firmy CCS Slovenská společnost pro platební karty.
Nedílnou součástí konference se stalo i Studentské fórum, které bylo letos novinkou. Studenti z vysokých škol se mohli zapojit do workshopu realizovaného ve spolupráci Pavla Jančoviče ze sdružení ČESMAD Slovakia, Gabriela Surduse z agentury INDEX NOSLUŠ a Tibora Majzúna ze společnosti cargo-partner SR.
Intermodální doprava má stále rezervy
Holistický pohled na distribuční řetězec v kontextu světových standardů nabídla účastníkům kongresu Marianna Revallová z GS1 Slovakia. Manipulační technika pod kontrolou byla tématem prezentace Jána Šragy, obchodního manažera společnosti Infocar. V ní představil systém ManiTech, který lze použít jako nástroj ke zvýšení efektivity provozu manipulační techniky a snížení provozních nákladů v logistických centrech, výrobních halách a skladech.
Smart Factory Logistics, tak jak ji přiblížil Tomáš Pelikán ze společnosti Bossard CZ, neposkytuje pouze plynulé a spolehlivé zásobování B a C díly, ale umožňuje celkovou transformaci výroby v duchu Průmyslu 4.0. Prověřená metodologie založená na internetu věcí pomáhá účinně redukovat celkové náklady na vlastnictví v oblasti logistiky. Na závěr přednáškového maratonu Michal Stupak z Přístavu Gdaňsk a Dominik Landa z terminálu DCT Gdaňsk představili možnosti velkého polského přístavu pro slovenské výrobní a logistické společnosti.
Vyvrcholením logistického kongresu SLOVLOG byla panelová diskuse nazvaná Z modálu do modálu. Jak už z názvu vyplývá, diskuse se věnovala intermodální dopravě, která je stále velmi skloňovaným pojmem. Pokusila se zodpovědět tyto otázky: Jaké jsou možnosti tohoto typu dopravy na Slovensku? Máme dostatek intermodálních terminálů a využíváme je dostatečně? Diskusní pódium patřilo těmto logistickým odborníkům: Dominik Landa, obchodní ředitel DCT Gdaňsk, Miloš Mervart, ředitel customer service METRANS (Danubia), Benjamín Chladný, head of Air & Ocean Freight v DB Schenker, a Peter Hrapko z Ministerstva dopravy a výstavby SR.
Večerní XXII. Logistický Business Mixer pak kromě společenského networkingu přinesl zúčastněným možnost příjemné zábavy při živé hudbě v podání kapely SMASH A CHICK, konzumaci kvalitních vín, množství soutěží či ochutnávku kulinářských specialit. To vše tentokrát zlehka inspirované zimními olympijskými hrami pod heslem: „Logistici do toho!“.
Na druhý den se více než 40 registrovaných zájemců zúčastnilo prohlídky již zmíněného skladu IKEA Components v Malackách, nejvyšší stavby tohoto druhu na Slovensku. Účastníci viděli Průmysl 4.0 v praxi, přičemž automatické zakladače a laserem naváděné vozíky jsou zde realitou. Tyto vozíky od společnosti Jungheinrich vždy vědí, kde jsou. Pomocí senzorů neustále monitorují prostor kolem sebe, takže riziko srážky s lidmi nebo jinou technikou je minimální. Díky tomu může být uvedený systém v jedné hale spolu s běžnými vozíky, které obsluhují řidiči, nebo přímo s lidmi ve výrobě.