
Stát versus kamenolom. Tak by se dalo stručně charakterizovat soudní řízení vedené proti společnosti Kámen Zbraslav. Státní organizace Ředitelství silnic a dálnic spolu se Správou železniční dopravní cesty podaly žalobu na firmu provozující kamenolom, který viní ze sesuvu půdy u Litochovic v červnu 2013. Obří masa zeminy tehdy zavalila rozestavěný úsek dálnice D8 a výrazně poškodila i blízkou železniční trať. Resort dopravy odhadl způsobenou škodu na miliardu korun.
A řekněme bez obalu, že jde o justiční proces ve své podstatě velmi problematický. Působí dojmem, jako by ministerstvo dopravy a ŘSD chtěly svá vlastní pochybení v záležitosti výstavby D8 „přišít“ někomu jinému. Nejen mnozí experti, ale i zástupci dnes tolik proklínaných ekologických organizací ještě před začátkem stavby dlouhodobě upozorňovali, že budovat dálnici v lokalitě s nestabilním geologickým podložím je neúměrné riziko. A navrhovali např. výstavbu tunelu, kterým by příslušný dálniční úsek vedl. Jak vše dopadlo, je všeobecně známo. Nabízí se otázka, zda se bude podobným způsobem hledat také viník závažných problémů s nedalekou tzv. prackovickou estakádou na D8.
Dělají si lidé ve vedení zmíněných institucí z českých občanů/daňových poplatníků „dobrý den“? Vypadá to tak. Pak se ale nebudou moci divit logické reakci, která bude znít „nashledanou“. Nebo raději rovnou „sbohem“.
Názory, komentáře či připomínky uvítáme na facebookovém profilu SL.
Text: David Čapek
Ilustrační foto: Pixabay.com