
Původem turecká společnost Ekol Logistics vstoupila na český trh v loňském roce. A její expanze do evropských zemí zdaleka nekončí. O současnosti i plánech firmy jsme v interview pro portál SystemyLogistiky.cz rozmlouvali s country managerem Ekol Logistics v České republice Martinem Záleským.
Ekol Logistics v poslední době expanduje do Evropy… Ve kterých zemích jste již přítomni a kde plánujete otevřít pobočky v blízké budoucnosti?
Aktuálně působíme kromě domovského trhu v Turecku také v Německu, Itálii, Řecku, Francii, Ukrajině, Bosně a Hercegovině, Rumunsku, Maďarsku, Španělsku, Polsku, Česku, Bulharsku, Íránu a ve Slovinsku. V rámci kompatibility V4 regionu máme v plánu otevřít v letošním roce pobočku na Slovensku. Mimo tyto regiony jsou v roce 2018 v plánu další země: Chorvatsko, Ázerbájdžán, Gruzie, Kazachstán, Rusko a Maroko. V roce 2019 pak Holandsko, Belgie, Portugalsko, Egypt, Albánie, Čína, Moldavsko a Rakousko.
Na českém trhu působí vaše společnost od dubna 2016 – s jakými cíli jste do ČR vstupovali a splnil uplynulý více než rok vaše očekávání?
Hlavním cílem Ekol Logistics pro rok 2016 bylo vytvořit motivovaný tým odborníků schopných podpory stávajících klientů v regionu V4 v návaznosti na existující multimodální spojení mezi Tureckem a střední Evropou, vytvoření pobočkových základen v Praze a Ostravě a nastavení obchodních aktivit nabízejících přepravy pro Turecko, Írán, kavkazské a balkánské země. Ekolu se podařilo vytyčené cíle splnit v plné míře, i když jsme si plně vědomi, že jsme ještě ve start-upovém období, kdy je potřeba posilovat obchodní a marketingové činnosti posilující pozici a povědomí o službách Ekol Logistics na trhu V4.
Ekol Logistics alokoval své pobočky v logistickém centru P3 Park Praha D11 a CTP Parku v Ostravě, kde na denní bázi provozuje Ekol Logistics operace spojené s multimodálními řešeními pro naše zákazníky v Česku, na Slovensku a v Polsku. Využitím vlakové platformy v Paskově a přístavu v italském Terstu realizujeme skrze short-sea exportní/importní toky související s tureckým a íránským a balkánsko-kavkazským trhem.
Můžete uvést i konkrétní údaje ohledně vozového parku?
Ekol Logistics má k dispozici více než 1600 tahačů a 3500 návěsů. Krédem společnosti je pečovat o stávající vozy a dále rozšiřovat vozový park o nová vozidla v souladu s investičním plánem společnosti. Vozový park splňuje emisní normy EURO 5 a 6. Česká pobočka Ekolu disponuje 50 nákladními vozidly s návěsy typu low-deck a frigo. V rámci spolupráce se zahraničními pobočkami sdílíme vozové kapacity a podílíme se na jejich vytížení v rámci Ekol sítě.
Jaké jsou hlavní trendy dneška v oblasti přeprav do / z Turecka?
Vzhledem k celoevropskému fenoménu chybějící pracovní síly nevyhýbající se oblasti logistiky (nedostatek zasilatelů, řidičů a skladníků) bude s narůstajícím časem růst přednost multimodálního řešení mezinárodních přeprav. Hlavní proměnnou nebude úplně hrát čas, ale high-tech řešení v oblasti IT, vozového parku, řízení HR atd. Rozvojová politika Ekol Logistics je velmi dynamická, meziroční nárůsty obratů jsou v dvojciferných procentech umožňující tuto investiční politiku udržovat a rozvíjet. Taktéž třeba podotknout, že probouzející se íránský trh přes transfer Tureckem dělá trendově z Turecka opět silnější destinaci s přibývajícími možnostmi rozvoje v oblasti interkontinentálních a silničních přeprav mezi EU a Tureckem/Íránem.
Projevuje se ve vašem podnikání nějak výrazněji aktuální obchodně-politická situace v Turecku?
Tato situace nijak neovlivňuje obchodní aktivity Ekol Logistics. Není v zájmu obchodně-politickém uzavřít širší veřejnosti výměnu zboží mezi Tureckem a EU. 80milionový turecký trh bude vždy atraktivní zemí pro obchod i z pohledu rozvojových možností v sousedním Íránu. Ekol si plně uvědomuje důležitost tureckého a íránského trhu a investuje nemalé prostředky nejen v Turecku, ale i v Íránu skrze budovanou evropskou expanzi.
Jak vidíte budoucnost ekonomické spolupráce mezi Českou republikou a Tureckem a také mezi EU a Tureckem? Která odvětví jsou podle vás v daném ohledu nejvíce perspektivní?
Podobně jako v České a Slovenské republice, tak i v Turecku je umístěna většina předních automotive výrobců a subdodavatelů, kteří mají logistické toky nejen v tomto regionu, ale i s přesahy na jejich evropské entity/partnery. Nejperspektivnější segmenty jsou v automobilovém, stavebním, strojírenském, chemickém & gumárenském průmyslu, dokonce i v papírenském a textilním průmyslu, který generuje zajímavé objemy…
Které bariéry by bylo dobré překonat či odstranit?
Kromě fyzické vzdálenosti a rozdílnosti trhů Česka a Turecka je vzájemná spolupráce obou zemí zajímavě podpořená i mentální rozdílností v přístupech k obchodování a realizaci dohod, což přidává na určité atraktivnosti spojení těchto trhů, i když někdy dospět k žádanému kompromisu může být náročnější. Jelikož jsme původem turecká společnost, překážky typu multikulturních rozdílů a celních omezení nevnímáme jako překážku, ale jako naši komparativní výhodu.