V Systémech Logistiky č. 163 jste si mohli přečíst rozhovor s generálním ředitelem PNS Petrem Novákem. Přinášíme jeho pokračování, ve kterém je zmíněn například plán na vybudování vlastní dopravy.
Jak funguje datová integrace napříč dodavatelským řetězcem?
Ekonomiku, správu titulů a logistiku řídíme přes systém SAP, veškerá data jsou na jednom místě. Datový přenos do PNS probíhá prostřednictvím objednání tisku a následně dochází k mnoha procesům řízeným a zaznamenaným přes SAP – správa titulu, předání na logistiku, třídění, přesun na dopravu, dopředný a zpětný tok. Po zpracování remitendy a po získání prodejních dat ze SAP vyvádíme konkrétní informace o prodeji, které jsou dostupné vydavatelům.
Kdy získáváte data ve skladové logistice a distribuci?
Dopředný tok probíhá bez použití čárových kódů, pracujeme na základě vychystávacích seznamů, které dostáváme z oddělení správy titulů. Čárové kódy využíváme při zpracování remitendy. Máme specializovaná pracoviště – automaty, pod kterými obsluha postupně načítá výtisk po výtisku. V tu chvíli víme, jestli zpracováváme kód daného prodejního místa, k němuž vztahujeme neprodané tituly. Podle kódu určujeme, zda se jedná o vratnou nebo nevratnou remitendu, a podle něj se vytřídí. Informace jde okamžitě do datové schránky a je přístupná klientovi.
Do jaké míry pracují se systémem trafiky?
Před zavedením EET nefungoval žádný řízený systém. Naším cílem je prodejce přesvědčit, aby ho využívali. Příjem přes eKasu jim umožní načtení tisku, který následně velmi snadno přes čtečku prodávají. Zaznamenání prodeje online urychlí zpracování remitendy – systém automaticky odečítá zásobu a na konci vygeneruje výzvu k remitendě, kterou trafikant pouze zkontroluje a může poslat zpět.
Můžete popsat organizování a plánování dopravy?
Veškeré dopravní kapacity nakupujeme, ale řídíme je sami. Dopravci dodají auto podle nasmlouvané cenové relace a my určíme, v kolik, jakou trasu a činnost bude jejich řidič vykonávat. Používáme nástroj Plantour, kde každodenně spravujeme všechny změny v rámci prodejní sítě. Zatím pracujeme na úrovni fixních tras a nepřeplánováváme dynamicky každý den, protože síť se poměrně málo mění. V současnosti připravujeme se společností Digitech terminál, který dokáže do detailů určit exaktní náklady na jednotlivé prodejní místo. Také chceme dokončit implementaci systému s dosledovatelností přesné lokality v konkrétním čase, abychom mohli v síti garantovat a argumentovat, kdy byl tisk dodán.
Je pro vás spolupráce se smluvními dopravci nejvýhodnější?
Uvažujeme o tom, že v minoritní míře vytvoříme vlastní vozový park. Investice zahrne nákup vozidel a řízení systému. Nesmí ohrozit plánovaný hospodářský výsledek, tudíž požadujeme stoprocentní návratnost. V prvním roce zamýšlíme zkušební zavedení mezi 15 a 20 procenty vlastních aut na několika depech. Do budoucna by měl být poměr vlastní dopravy významnější.
Existují další možnosti pro optimalizaci dopravy, rozložení a počet cross-docků?
Zrealizovali jsme některé regiony, ale šli jsme spíše opačnou cestou. Zda by nešly i deníky třídit centrálně v Praze a Olomouci stejně jako časopisy a současné závody by se staly pouze překladišti. Nicméně časy na přípravu deníků pro finální distribuci se i díky Plantouru jeví jako nerealizovatelné. Zatím tedy pro deníky potřebujeme jednotlivé závody. Problém je stejný u cross-docků, času je málo. Z tiskárny přichází tisk do Prahy, kde ho přeložíme na kamion. Následně se třídí v Českých Budějovicích a nakládá se na finální rozvozová vozidla. Další cross-dock je prakticky nemožný. Správné umístění závodu v Českých Budějovicích jsme analyzovali a některá místa vycházejí o něco lépe. Takže aktuálně vyhodnocujeme náklady na přemístění cross-docku včetně rizik týkajících se lidských zdrojů a podobně.
Proč jste zrušili službu Baliczech?
Baliczech neskončil z důvodu, že by služba nebyla zajímavá, ale bohužel se nepotkaly časy logistiky PNS a požadované časy e-shopů. Navíc je naše logistika realizována jako promoční a asi v 50 procentech dochází k takzvanému anonymnímu předání bez přítomnosti prodejce. V takovém systému nelze e-shopům garantovat kvalitu a bezpečnost. Baliczech byl nahrazen službou Uloženka a logistika bude realizována rozdělením dvou společností.
Před několika lety se hodně pracovalo s příbaly jako DVD a CD. Fungují alespoň částečně stále? A jak ovlivňují distribuci?
Fenomén DVD společností PNS značně zahýbal a podepsal se například na dvojnásobné ziskovosti oproti plánu. Zásobování DVD probíhalo odlišným způsobem. Navezla se poměrně vysoká zásoba na dané prodejní místo, které průběžně kontrolovalo vyprodanost. V současné době se na trhu nenachází produkt s obdobným chováním.
Koketovali jste s myšlenkou distribuovat knižní produkci?
Ano, máme rozplánovaný pilotní projekt s jedním významným vydavatelem a chtěli bychom knihy distribuovat do vytipovaných trafik. Úspěšnost akce budeme schopni vyhodnotit za půl roku.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: PNS