
V Systémech Logistiky č. 162 jsme se věnovali tématu dočasného nedostatku skladových prostor. V následujícím materiálu přinášíme pohled odborníků na téma, kdy by se mělo začít s plánování dočasného skladování.
Logistici bývají racionální lidé, kteří dokážou zvážit své možnosti. Ne vždy to ale musí platit o klientech, pro které může být logistika sice nutnou, ale naprosto okrajovou záležitostí, kterou se nechtějí zabývat. Pokud tedy zaznamenáváme dočasný nedostatek skladových prostor, kdy začít hledat nové, aby to nebylo takříkajíc na krev?
„Nedostat se do tísně“
Odpověď je poměrně prostá: Co nejdříve! I zadávání požadavků na dočasné skladové prostory doporučujeme plánovat, a to minimálně s tří- nebo čtyřměsíčním předstihem. Jakmile dá zájemce najevo, že je v tísni, staví se do slabší vyjednávací pozice, která je spojená s vyššími náklady.
Petr Zaoral
ředitel oddělení průmyslových prostor
Colliers International
„Dočasných prostor není mnoho“
Ani tak nezáleží na dostatečném předstihu, spíše na konkrétní situaci v dané lokalitě. Vzhledem k tomu, že volných ploch neustále ubývá, tak prostor pro dočasné využití není mnoho. Z tohoto pohledu je nejlepší variantou zefektivňování provozu a investice do technologií.
Jaroslav Kaizr
business development director
CTP
„Minimálně šest měsíců u výrobních firem“
U výrobních firem je plánovací období zpravidla minimálně šest měsíců. Poskytovatelé logistických služeb predikují načerpání extra kapacit též s předstihem přibližně šesti měsíců. Nicméně vzhledem k nátuře jejich služeb a zákaznické základně jsou nuceni flexibilně reagovat i v kratších časových periodách, a to až v horizontu tří měsíců předem.
Robert Bocker
associate v týmu pronájmu průmyslových prostor
Cushman & Wakefield.
„Hned na začátku roku“
Největší sezónní výkyvy se pojí s obdobím Vánoc. Poptávky po dodatečných prostorách je třeba řešit hned začátkem roku.
Tomáš Míček
ředitel pro Českou republiku
P3
„Faktory, které zapadnou, nebo nikoliv“
Z našich zkušeností lze říct, že klienti tento typ řešení vyhledávají především v předvánočním období a dalších celostátních svátků. Co se týče poptávání prostor pro krátkodobý pronájem, ideální časový horizont v tomto případě není. U nás se spíše jedná o souhru několika faktorů, které buď v poptávaný moment do sebe zapadnou, nebo nikoliv. Například když stávající klient má volnou kapacitu v již pronajaté hale, nebo část haly je dočasně k dispozici, než se tam nastěhuje nový klient na dlouhodobý pronájem.
Pavel Sovička
generální ředitel
Panattoni Europe pro ČR a Slovensko
„Nic není zaručeno“
Hlavním cílem každého vlastníka je dosáhnout 100% obsazenosti, proto ani v případě včasné poptávky po krátkodobém skladování není zaručeno, že budou prostory k dispozici (vlastníci preferují dlouhodobé kontrakty). Konkrétně v případě společnosti Prologis dosahovala v prvním čtvrtletí roku 2017 obsazenost evropského portfolia 96,7 %. Vždy dobře funguje, mají-li naši správci nemovitostí o provozu a skladových potřebách zákazníků co nejvíce informací. Díky tomu mohou obě strany úzce spolupracovat a v případě potřeby přechodného řešení pružně reagovat – ať už při hledání momentálně dostupných volných prostor, tak při komunikaci s ostatními nájemci parku tehdy, mají-li zrovna volné plochy k dispozici.
Marek Müller
ředitel pro výstavbu a pronájem v České republice
Prologis