Před třemi týdny Česká národní banka ukončila intervence, kterými po více než tři roky oslabovala kurz koruny. K okamžitým razantním dopadům v důsledku uvolnění kurzu nedošlo a tuzemská měna prozatím výrazně neposílila. Přesto je zřejmé, že konkurenční výhoda českých firem na zahraničních trzích, vyplývající z oslabené koruny a tím pádem výhodnějších podmínek pro export, je u konce. Mnohé společnosti v ČR tak právě vystupují z „komfortní zóny“.
I vzhledem k současné hospodářské konjunktuře a příznivé ekonomické situaci ve většině firem nastává čas vhodný pro to, aby domácí podniky posilovaly svou konkurenceschopnost jinými, sofistikovanějšími způsoby. Bez orientace na produkty či služby s vyšší přidanou hodnotou to v mnoha případech nepůjde. Digitalizace, naplňování konceptu Průmyslu 4.0, který je ve výrobě i logistice nyní tak často skloňován, další zefektivňování procesů…
Zároveň je třeba jednat rychle. Jaroslav Žlábek, generální ředitel Toyota Material Handling CZ, v aktuálním rozhovoru zveřejněném na portálu SystemyLogistiky.cz (odkaz najdete i v tomto vydání newsletteru), doporučuje zaměřit se na aktuální praktické záležitosti a nezabývat se koncepty, které se dívají na budoucnost za dvacet a více let. „Česká republika je zemí průmyslu a jsme v něm relativně významní, ale nikoliv největší. Myslím tedy, že z Průmyslu 4.0 bychom si měli vybrat jen některé oblasti, a neřešit hned vše,“ podotýká.
Dotkl se vašeho podnikání konec intervencí ze strany ČNB? Zabývá se vaše společnost aktivně digitalizací a Průmyslem 4.0? Názory, komentáře či připomínky uvítáme na našem facebookovém profilu.
Text: David Čapek
Ilustrační foto: Pixabay.com