logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Logistické centrum Datart zvyšuje kapacitu skladování i šíři sortimentu V logistickém centru...
  • Případová studie Kardex: Automatizace skladu zvýšila o polovinu produktivitu vychystávání Firma...
  • Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil kompletní konferenční program Organizátor akce...
  • Dachser loni zaznamenal dvouciferný nárůst obratu Skupina Dachser docílila v roce 2022 celkový...

ROZHOVOR, FOTOGALERIE: Nový projekt pro automotive připravujeme měsíce i roky

24. dubna 2017
Multimédia 0
1315

V Systémech Logistiky 161 (duben 2017) jsme publikovali rozsáhlý rozhovor s Milanem Venhodou z Tesly Jihlava. Přinášíme pokračování tohoto interview, ve kterém se mj. dozvíte o požadavcích na identifikaci pro automotive. Ve fotogalerii si také můžete prohlédnout snímky z Tesly Jihlava.

Rostou v kontextu Průmyslu 4.0 nároky na identifikaci a informace, které daná komponenta ponese?
V našem segmentu tolik ne. Patříme mezi průmyslové producenty a nedodáváme pro koncové spotřebitele, kde dochází k širokému použití. U nás zůstává identifikace stejná – výrobek a šarže. Pak je na dodavateli, jak dokáže zpětně dohledat vstupy. Zpětná dohledatelnost dnes již funguje.

A neovlivní identifikaci ani rostoucí variabilita komponent v automotive?
Větší variabilita komponent v automobilce paletu materiálu v našem případě dramaticky nerozšíří. Může se jednat například o zvýšení barevných variant. Pohledové díly, kde by barvy hrály roli, vyrábíme velmi výjimečně, zaměřujeme se na součástky uvnitř propojující např. řídicí jednotku s podvolantovými systémy či senzory v motoru a podobně. Ani barevných variant tudíž není mnoho a jsou důležité pouze pro montáž v automobilce a rozlišení například levé a pravé varianty. Identifikace je u nás typicky daná unikátním číslem dílu (výkresu) a zatím jsme požadavky na další dodatečnou identifikaci nezaznamenali. Ale dokáži si představit, že u dodavatelů Tier 1, kde se kombinují desítky až stovky dílů do jedné sestavy, požadavky na dodatečnou identifikaci vznikají.

Jak náročná je příprava na nový projekt pro automobilový trh?
Příprava trvá poměrně dlouho, měsíce až roky, protože pro veškerou výrobu potřebujeme nástroje. Vývoj probíhá od počátku v úzké spolupráci se zákazníkem, kdy odlaďujeme design a technické provedení dílu, na jehož základě pak navrhujeme a konstruujeme vstřikovací formu nebo střižný nástroj. Jejich výroba zabere měsíce. Připravené vzorky předkládáme zákazníkovi k uvolnění výroby a probíhají kontrolní měření a zkoušky životnosti. Po uvolnění začínáme se sériovou výrobou. Pokud informace dostaneme včas, je prostor na plánování dostatečný. Poslední dobou ale sílí tlak na zkracování a změny ze strany automobilek, často na poslední chvíli a v průběhu vývoje.

Jak dlouho musíte skladovat díly pro odběratele, aby byly k dispozici jako náhradní díly?
Obecně v branži platí, že se mají dodávat náhradní díly do 10 let po skončení sériové výroby. Díly příliš dlouho neskladujeme, ale spíše vyrábíme v minimálních sériích jednotek tisíc kusů, což znamená půlroční nebo roční dávku. Závisí na dohodě se zákazníkem, zda vyrobená dávka zůstane v našem skladu.

Nakolik se mění vstřikovací formy?
Formy se obvykle nemění – pokud nepočítám drobné vývojové úpravy – a máme jich stovky. Forma je vlastně unikátní pro konkrétní výrobek a zákazníka, někdy má výměnný tvar nebo se použije pro více barevných variant. Vstřikovací formy a střižné nástroje držíme léta skladem. Samozřejmě se domlouváme se zákazníkem, kdy můžeme nástroj po skončení sériové výroby zlikvidovat.

Bude hrát do budoucna významnou roli tlak na ekologii a recyklovatelnost materiálu a vstupního granulátu?
V řetězci se nacházíme dále, takže hrát roli to podle mého názoru bude mezi automobilkou a prvním dodavatelem, respektive přímo ve vývoji v automobilce. My sami se barevné kovy snažíme recyklovat přímo s výrobci, kterým vracíme naše odpady k přepracování. Výseky znovu přetaví do pásů, takže šetříme vstupní surovinu, platíme pouze přepracování a současně snižujeme vliv možných výkyvů cen mědi. Co se týče granulátu, používáme polyamidy PA6 a PA66, případně další typy technických plastů, které na celkovém plastovém trhu tvoří okrajovou záležitost přibližně deset procent. Zde se vývoj zaměřuje na plniva a retardéry hoření, což by mělo směřovat k pevnějšímu plastu, díly pak mohou být lehčí a používat méně materiálu při stejných mechanických vlastnostech. V důsledku tedy opět úspora vstupní suroviny se všemi pozitivními dopady v oblasti ekologie i recyklace.

Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Martin Mašín

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Bystročice na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Otrokovice na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Nošovice na vyžádáníPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Případová studie Kardex: Automatizace skladu zvýšila o polovinu produktivitu vychystávání

Případová studie Kardex: Automatizace skladu zvýšila o polovinu produktivitu vychystávání Firma BD Sensors je českým dodavatelem elektronické tlakoměrné techniky a hledala řešení, jak zlepšit využití skladové plochy a zvýšit produktivitu a přesnost vychystávání. Případovou studii představil Viktor Frnka, marketingový manažer společnosti Kardex. Jaké řešení jste v BD Sensors zvolili? Nový systém navržený společností Kardex se skládá z […]

Logistika v praxi 2023

Logistika v praxi 2023 BITO skladovací technika vždy přináší svým zákazníkům komplexní logistická řešení na míru. Díky našim bohatým zkušenostem dokážeme najít správnou aplikaci pro každé průmyslové odvětví. Našim zákazníkům dodáváme kromě skladového vybavení také část našeho já, know-how našich zaměstnanců, sdílení referencí našich zákazníků, zkrátka něco, co si můžete ověřit v praxi. Pomocí série konferencí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Bývalý areál Zetoru v Brně dále ožívá. Mění se v udržitelný průmyslově-obchodní městský park

Bývalý areál Zetoru v Brně dále ožívá. Mění se v udržitelný průmyslově-obchodní městský park Bývalý brněnský areál Zetoru je znamenitým příkladem toho, proč je důležité revitalizovat staré průmyslové areály – a jak to dělat dobře. Na příběh slavného území navazuje developer CTP, který navrací lokalitě její využitelnost v podobě udržitelného městského průmyslově-obchodního parku. V novém CTParku Brno Líšeň najdou […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required