Zákazník je dnes náročnější a chce nejen vyřešit otázku skladování. Má zájem o komplexní řešení – od výroby, přes sklad či mezisklad až po expedici. To říká v rozhovoru pro SystemyLogistiky.cz Pavel Kraus, managing director společnosti Kardex, která právě taková řešení dokáže zákazníkům nabídnout.
Proč se firmy rozhodují pro automatizaci intralogistiky? Jaké jsou hlavní problémy, s nimiž se potýkají? Co se v tomto ohledu za poslední 2–3 roky změnilo?
Hlavními důvody pro pořízení automatizovaných skladových systémů byly a jsou úspora místa, ochrana uskladněného zboží před neoprávněným přístupem a zefektivnění práce obsluhy. Nicméně efektivita se stále více a více dostává do popředí. Firmy využívají automatizaci pro zrychlení práce obsluhy a minimalizaci chybovosti. S tím souvisí mnohem častější propojení těchto systémů na periferní zařízení nebo systémy pro navádění obsluhy.
Jaké jsou aktuální trendy v oblasti automatizace skladování a vychystávání? Které automatizované systémy se v současnosti nejvíce uplatňují?
Dle mého názoru jde vývoj jednoznačně směrem k maximální automatizaci procesu vychystávání objednávek a komplexitě navrhovaných řešení. Standardem je již napojení automatizovaných skladových systémů na různé dopravní/transportní systémy, roboty a samozřejmě propojení na software pro správu skladu.
V tomto duchu představil Kardex také systém LR 35. Jedná se o skladový a vychystávací systém složený z regálového systému s uličkou, ve kterém je zboží uskladněno ve standardních euroboxech, které jsou na pokyn operátora dopravovány k jednotlivým výdejovým/pickovacím stanicím. Tento skladový systém minimalizuje prostoje obsluhy, protože pracuje s tzv. předběžnou přípravou komise (to znamená, že zatím co operátor vyskladňuje zboží z jednoho boxu, systém již na pozadí připravuje další, který mu následně přiveze). Je tak ideálním řešením pro firmy, jež vyskladňují relativně malé nebo kusové objednávky při velké variabilitě sortimentu. Zařízení LR35 může být vybaveno několika výdejovými otvory a umožňuje vychystání až 500 řádků na hodinu a vychystávací stanici a lze jej bez problémů přímo napojit na dopravníkové pásy nebo roboty. Nutno také podotknout, že toto zařízení má díky své odlehčené konstrukci např. v porovnání s klasickým miniload systémem pouze třetinovou spotřebu energie a také, díky modulární konstrukci skládající se ze standardizovaných dílů, podstatně nižší pořizovací náklady a dodací termín. Tím se také dostáváme k trendu, který do budoucna určitě nebudeme moci ignorovat, tedy snaze o energetickou úspornost, rychlost dodávky a vynikající návratnost investice.
Které novinky společnost Kardex prezentovala na letošním ročníku veletrhu LogiMAT, který proběhl ve Stuttgartu v půlce března?
Kardex Remstar se vydal i na letošním LogiMATu jednoznačně cestou komplexních řešení. Společně se sesterskou firmou Kardex Mlog se prezentoval v rámci motta „Modulární realita – flexibilní základy intralogistiky na cestě k automatizaci“. Představil jedinečné napojení příjmu zboží na skladování a následnou komisi. S využitím miniload systému MDynamic od Mlog, který propojil dopravníkem se skladovým a vychystávacím systémem LR35 a LT35 (tento plnil funkci meziskladu), vytvořil řešení, které jistě najde své uplatnění nejen v distribučních skladech, ale také např. přímo ve výrobě nebo jako sklad náhradních dílů.
Prosazují se v intralogistice zásady čtvrté průmyslové revoluce, tj. Průmysl 4.0? Jak si stojí Česká republika ve srovnání s ekonomicky a technologicky vyspělými zeměmi Evropy i světa? Držíme v tomto smyslu krok, nebo zaostáváme?
Intralogistika (a automatizace především) jsou jednoznačně jedním z nejdynamičtěji se rozvíjejících oborů. Zejména proto, že si dnes již firmy uvědomují, jakých úspor můžou s jejich pomocí dosáhnout.
S ohledem na geografickou polohu a provázanost českých firem na našeho západního souseda se musí Česká republika a její průmysl také orientovat podle konceptu Průmysl 4.0. Pokud zohledníme velikost českého trhu, tak můžu říct, že s naším západním sousedem držíme krok. Nejprodávanějším systémem samozřejmě zůstávají výtahové systémy typu Shuttle XP, ale jako jedna z prvních zemí ve střední a východní Evropě budeme například instalovat u zákazníka systém LR35, tedy Vertical Buffer Module. České firmy se již dávno jednoduché automatizace a technických inovací nebojí!
Jakým směrem se bude intralogistika podle vašeho názoru ubírat v nejbližších letech?
Dle mého názoru je trendem jednoznačně provázanost výrobních, skladových a vychystávacích procesů, tak jako to Kardex Remstar a Mlog prezentovaly svým inovativním řešením na veletrhu LogiMAT. Zákazník je dnes náročnější a chce nejen vyřešit otázku skladování. Má zájem o komplexní řešení – od výroby, přes sklad či mezisklad až po expedici. A právě takové řešení – hardwarově i sofwarově – jsme schopni mu nabídnout.