Supply chain management neboli řízení dodavatelského řetězce je potřeba chápat jako komplexní manažerský obor, který se zabývá lidmi, komunikací, vyjednáváním a spoluprací, říká v rozhovoru pro SystemyLogistiky.cz pan Rob Van Stratum ze společnosti Supply Chain Education. Česká republika je podle něj významnou logistickou křižovatkou Evropy, ale měla by se co nejrychleji napojit na síť vysokorychlostních a vysokoobjemových železnic a dálnic.
V Česku je stále poměrně rozšířený názor, že logistika není „sexy“ obor. Jak byste oponoval zastáncům tohoto postoje?
Myslím, že je zde nízká znalost velkého přínosu logistiky (nebo lépe řečeno řízení dodavatelského řetězce = supply chain management = SCM) pro celkovou obchodní strategii. Lidé si pod logistikou přestavují náklaďáky, kontejnery, ale je toho mnohem více. Součástí SCM je mimo jiné plánování zdrojů, řízení výroby, doprava jako taková, skladování, komunikace s dodavateli i odběrateli. Nejdůležitější je vytváření konkurenční výhody za pomoci lidí, kteří mají správné odborné a komunikační znalosti a dovednosti pro propojení všech článků řetězce.
Jaká je v tomto ohledu situace třeba v Nizozemsku nebo Velké Británii, případně dalších ekonomicky rozvinutých zemích Evropy? Je tam logistika jako obor populárnější? Jak by se případně mohla zvýšit její prestiž?
V Nizozemsku byl a je SCM velmi významný obor především díky našim přístavům a velkým řekám. Rotterdam je největší kontejnerový přístav mimo Asii a druhý největší přístav na světě dle celkové zpracované tonáže. Jsme velmi efektivní v manipulaci velkých objemů materiálu díky robotizaci a automatizaci, a to s sebou přináší atraktivitu pro mnoho rejdařských společností. Nejlepší cesta ke zvýšení prestiže je pomocí zlepšení povědomí o potenciálu a síle SCM pro společnosti. Vzdělávání je jednou z cest jak toho dosáhnout.
Platí, že logistika (řízení dodavatelského řetězce) je poměrně málo vyučována na univerzitách? Pokud ano, jak by se dala tato situace změnit k lepšímu?
Myslím si, že situace v Česku je stejná jako před 20 lety v Nizozemsku – logistika byla pouze podmnožinou oboru provozního řízení s komplikovanými matematickými výpočty. Dnes je ale potřeba chápat supply chain management jako komplexní manažerský obor, který se zabývá lidmi, komunikací, vyjednáváním a spoluprací.
Co je hlavním cílem a náplní činnosti společnosti Supply Chain Education? Jaké znalosti a kompetence získávají absolventi jejích kurzů?
Hlavní úlohou společnosti Supply Chain Education je přinést do Česka odpovídající vzdělání v oblasti supply chain managementu, které na zdejších univerzitách chybí. Nabízíme možnost získání vzdělání pro lidi, kteří chtějí pochopit souvislosti mezi jednotlivými články dodavatelsko-odběratelského řetězce. Máme tři druhy certifikace pro různé úrovně pracovníků v SCM. Za největší přínos certifikací, vedle jejich odbornosti, považujeme celosvětovou uznatelnost, která je podmíněna studiem a zkouškou v anglickém jazyce, díky záštitě mezinárodní organizace APICS. Zisk certifikace je důkazem, že je člověk schopen pracovat a komunikovat v dnešním globálním světě supply chain managementu, a to i v zahraničí.
Říká se, že Česko by se vzhledem ke své výhodné geografické poloze mohlo stát „logistickým srdcem Evropy“… Souhlasíte s tím? A co by naše země měla dělat pro to, aby se uvedená ambice naplnila?
Naprosto s tímto tvrzením souhlasím. Česko je už dnes velmi významnou křižovatkou Evropy. Mohla by se stát strategickým bodem nově budované Hedvábné stezky mezi Evropou a Čínou. Česko by se mělo co nejrychleji napojit na síť vysokorychlostních a vysokoobjemových železnic a dálnic. Bez toho se nemůže stát atraktivní pro 3P a 4P poskytovatele logistických služeb. Zároveň je také potřeba zapracovat na výchově kvalitních SCM odborníků.
Kterým směrem se v obecnějším smyslu podle vás ubírá logistika a supply chain management? V čem jsou hlavní příležitosti, ale i hrozby?
Evropa, a samozřejmě i Česko, by měly pokračovat na vývoji svých produktů rychleji a chytřeji než konkurence z východu. Vše, co vytvoříme, bude okopírováno, proto je třeba přicházet s novými nápady rychleji, než bude konkurence schopná je okopírovat.
Existuje pouze jeden způsob, jak toho docílit. Úzká spolupráce mezi obchodními a výrobními společnostmi s univerzitami i vládou. Příkladem může být tzv. brainport v Eindhovenu, kde spolupracují nejlepší výrobní firmy, jako je ASML, Philips, DAF Trucks nebo FEI, s univerzitou a pracují na vývoji nových výrobků a technologií. •
Rob Van Stratum v současné době přednáší jako docent u Fontys University of Applied Sciences v holandském Eindhovenu. Dále působí jako hostující přednášející na několika univerzitách ve Velké Británii a úzce spolupracuje s APICS. Je spoluautorem čtyř učebnic o BPM a change managementu.
U APICS působí jako SME (Subject Matter Expert) na CPIM a CSCP a spoluvytváří IDP (Instructor Development Program). Rob je nositelem titulu Master Teacher pro CPIM a CSCP.
Rob vyučoval APICS ve firmách jako je Panalpina, Nike, Cap-Gemini, ASML, Campina-Melkunie (největší mlékárna v Evropě), IBM, AKZO, Novartis, Albany International, Tyco, Eaton Industries a dalších.
Rozhovor připravil: David Čapek
Foto: Supply Chain Education