Dlouhodobý nedostatek parkovacích míst pro kamiony má výrazný vliv na bezpečnost při řízení, jelikož řidiči nemohou zastavit a odpočívat, když potřebují. Sekundárním efektem je také zvýšení nákladů na dopravu a její zahuštění, jelikož řidiči musejí volit delší objízdné trasy s odpočívadly. Na situaci upozorňuje v tiskové zprávě společnost Šmídl.
Parkovacích míst na odpočívadlech je v České republice akutní nedostatek, což má vliv nejen na horší možnosti parkování, ale i na řadu dalších záležitostí, včetně bezpečnosti a plynulosti provozu. „Za naši společnost mohu potvrdit, že nám absence parkovišť skutečně problémy způsobuje. Vzhledem k nedostatku parkovacích míst musí řidiči z důvodu parkování sjíždět z plánovaných tras. Tím se zvyšují jak náklady na provoz vozidel, tak ekologické dopady dopravy,“ říká k problematice Zdeněk Kocián, ředitel dopravy společnosti Šmídl.
V uplynulém měsíci Ředitelství silnic a dálnic začalo zpracovávat projekty na rozšíření počtu parkovacích míst podél dálnic, s nimiž počítá i nová koncepce ministerstva dopravy pro rozvoj nákladní dopravy v Česku. V současné době jsou připraveny studie pro tvorbu odpočívadel na dálnicích D11, D35 a D48.
Problémem jsou pro řidiče nezřídka také opravy na dálnicích, jelikož nemalou část parkovacích míst na odpočívadlech zabírá stavební technika. V České republice chybí přibližně 1500 parkovacích míst pro kamiony. A tak i když stát od dopravců vybírá za jízdu po tuzemských dálnicích mýto, dosud se tímto problémem vážněji nezabýval.
„Tato situace má dopad i na pozornost řidiče, který se s blížící povinností zahájit povinnou bezpečnostní přestávku více věnuje hledání parkovacího místa než okolnímu provozu. V případě dopravních komplikací se pak řidič dostává do situace, kdy se musí rozhodnout mezi odstavením vozidla na nevhodném místě nebo porušením maximální doby řízení. Tedy mezi potenciálním ohrožením bezpečnosti a plynulosti silničního provozu nebo rizikem udělení pokuty i ve výši několika desítek tisíc korun,“ doplňuje Kocián.
Podle podkladů Ředitelství silnic a dálnic by mělo v brzké době být vybudováno celkem 328 parkovacích míst pro kamiony na dálnicích D1, D2, D8 a D11.