V současné době, kdy robotizace, automatizace a digitalizace procesů výrobních závodů stoupá, je nejdůležitější držet krok s těmito trendy, vysvětluje v interview pro SystemyLogistiky.cz Jakub Vodvářka, obchodní zástupce společnosti IN tIME Express Logistics.
Specializací vaší společnosti jsou expresní, časově kritické přepravy zejména pro automobilový průmysl. Co je v tomto segmentu pro úspěch, tedy např. dosažení spokojenosti zákazníků, obzvlášť důležité?
Důvěra a transparence, to jsou určitě první dvě slova, které mne napadnou. Ať už budujete novou spolupráci, popřípadě udržujete nějakou dlouhodobou, vždy je to o důvěře, kterou je ve Vás zákazník ochoten vložit. V logistice, a konkrétně v našem segmentu expresní logistiky, se situace mění za pochodu a občas se situace zkomplikují bez cizího přičinění (při silniční přepravě můžeme jmenovat např. dopravní nehody, počasí, vyšší moc apod.). V tu chvíli je nutné, aby si byl zákazník naprosto jistý, že pro tuto situaci, jste vy ten správný partner.
Samozřejmě transparence je zde tím nástrojem, kterým důvěru budujete. Obzvlášť při komplikacích je nutné vždy předávat přesné a věcné informace. Protože z povahy naší specializace máme většinou na druhé straně telefonu zákazníka, který řeší nějaký nastalý problém a jakýkoli další zádrhel takzvaně „přilévá olej do ohně“. V tu chvíli informace a jejich transparentní předávání jsou základem k řešení.
Nakolik se v současnosti mění požadavky/nároky zákazníků v sektoru automotive na expresní přepravy? Můžete porovnat, zda a případně jak se v tomto směru liší od zákazníků v jiných odvětvích?
V současné době, kdy robotizace, automatizace a digitalizace procesů výrobních závodů stoupá, je nejdůležitější držet krok s těmito trendy. Společnosti investují stále více prostředků na vývoj vlastních platforem a aplikací, které jsou schopny spolupracovat s již zavedenými systémy.
Pokud budeme například mluvit o fakturaci, je již naprostým standardem elektronické zpracování a archivace faktur a doprovodných dokumentů jako CMR, dodací listy apod. Co se týká poptávek, tak mnoho firem řeší poptávání doprav skrz tzv. elektronické burzy, kde se soutěží dle různých parametrů, kdy většinou samozřejmě rozhoduje nejlepší cena. Všechny tyto změny mají za úkol šetřit zaměstnancův čas a jednoduché úkony zautomatizovat.
Převedeno do skutečné situace: Na ujetí 160 kilometrů budou sice vždy potřeba přibližně dvě hodiny času, to se nezmění. Nicméně proces hledání vhodného přepravce se dá zkrátit o významnou dobu použitím vhodného nástroje, který například poptává více dopravců najednou, než aby jste jednotlivé subjekty kontaktoval samostatně. Tím šetříte čas, který se dá věnovat jiné činnosti.
Dynamika těchto změn je samozřejmě vyšší v automobilovém průmyslu, kde tlak na snižování nákladů, zjednodušování procesů nebo jejich zautomatizování existuje více než v jiných odvětvích.
Jakými hlavními trendy se vyznačuje řízení a sledování flotily nákladních vozů a dodávek? Které novinky se zde v poslední době objevily, ať už jde o hardware nebo softwarová řešení?
Toto je jedna ze služeb, které zákazník ocení nejvíce. Dávno již je minulostí, kdy bylo sledování vozu ještě technicky a nákladově náročné řešení.
Jako největší hardwarowou novinkou je zřejmě masové používání smartphonu a dostupnost internetu téměř kdekoliv. Díky tomuto se rapidně snížily náklady na komunikaci a i menší firmy si dokážou zajistit sledování pomocí nějaké aplikace, která může často být zdarma. Nehledě na nahrazení klasických telefonátů a SMS formou komunikace přes platformy typu Whatsapp atd.
Z toho vychází, že sledování v reálném čase se stane nezbytností při spolupráci se zákazníky, kteří budou požadovat informace o průběhu dopravy neustále.
Softwarových novinek je více, ať se již jedná o jednotlivé aplikace nebo platformy apod. Na straně dopravce zase spočívá výhoda v tom, kdy v profesionálnćh programech je možnost sledovat jednotlivé statistiky vozu (např. zatížení náprav, spotřeba, efektivita řidiče atd.) a možnost na jejich základě vyhodnocovat efektivitu a ekonomičnost jednotlivých řidičů.
Jak vnímáte dnes tak často skloňovaný nedostatek řidičů z povolání? Je kvůli tomu výrazně ohrožena schopnost dopravců realizovat zakázky kvalitně a včas? Chybí akutně i vaší firmě řidiči?
Samozřejmě, tento nedostatek základních pracovníků je momentálně úplně ve všech oborech a i my registrujeme menší zájem lidí o to pracovat jako profesionální řidič. Tento nedostatek určitě kriticky neohrožuje dopravní společnosti. Ale pokud musíme my napřiklad nahradit kvalitního řidiče, pak ten proces hledání náhrady je momentálně velice nejistý a zdlouhavý. Dle mne nechybí lidé, chybí kvalitní a spolehliví zaměstnanci.
Zde mi vyvstává otázka, zdali tato situace je udržitelná ve chvíli, kdy se na trhu méně kvalifikované práce začíná objevovat trend přeplácení a přetahování se o zaměstnance.
Existuje podle vás nějaký univerzálnější recept, jak problém absence dostatečného počtu kvalitních a spolehlivých řidičů řešit? Pomůže třeba vývoj a rozšíření autonomních vozidel?
Těžko hledat univerzální řešení. Logické se zdá být pokračování ve zvyšování efektivity. U kamionové dopravy to například vidíme v používání 25 metrů dlouhých kamionů, u zaměstnanců to je právě ono zjednodušování procesů, které postupně přebírají technologie. V budoucnu prostě bude nutné zvládat více věcí, v méně lidech. Proto i teď často slyšíme pojem Průmysl 4.0, protože pohled na lidskou práci se momentálně mění od základu.
U autonomních vozidel trend bedlivě sledujeme. Nedá se ale očekávat, že by jakýkoli pokrok v příštích letech v tomto segmentu pomohl s našimi současnými problémy. Tento koncept nebude mít tak rychlý přechod do reality a bude vyžadovat daleko hlubší zamyšlení se nad jeho dopady. Ať se jedná o technické zaležitosti typu správy takového vozového parku, nebo například geografický aspekt (kdy nemůžeme předpokládat stejné infrastruktury i ve dvou sousedících státech) až po třeba právní a legislativní zastřešení podobně řízených strojů. Otázek zde stále existuje mnoho a samotná technologie, která nám umožní autonomnost dopravních prostředků, je pouze první z řady mnoha kroků.
Zajišťujete také letecké přepravy… V čem spočívají jejich specifika oproti silniční dopravě?
V úplném základu se vlastně dopravy moc neliší, jedná se vždy o to dopravit předmět X z bodu A do bude B za určitý časový úsek. Samozřejmě letecká doprava vykazuje celou řadu specifik, jelikož ji ovlivňuje mnohem více činitelů. U charterových letů, se kterými se u kritických transportů setkáváme nejčastěji, je již v samém počátku plánování potřeba zvážit, jak velkou časovou úsporu může takovýto transport oproti silničnímu v reálu přinést. Zvláště u kratších vzdáleností může být sice transportní čas přepravy vzduchem kratší, ale celková doba potřebná k realizaci včetně zajištění dopravy na a z letiště může tento rozdíl velice rychle smazat. Důležitá je rovněž důsledná kontrola veškeré dokumentace a každého aspektu zásilky. Měli jsme případ, kdy kvůli o 5 centimetrů větší výšce zboží, než kterou avizoval zákazník, neprošlo zboží dveřmi letadla a neexistoval způsob, jak zboží naložit. V případě dopravy po silnici je výměna vozidla poměrně jednodušší než nechat přistavit nové letadlo.
Rozhovor připravil: David Čapek
Foto: IN tIME Express Logistics