Ministr dopravy Dan Ťok jednal ve Varšavě se svými ministerskými protějšky Visegrádské skupiny o prohloubení spolupráce v oblasti vnitrozemské vodní dopravy. Hlavním výstupem bylo podepsání společného memoranda České republiky, Polska a nově také Slovenska k vodnímu koridoru Dunaj-Odra-Labe.
Slovensko dosud zastávalo ve věci projektu Dunaj-Odra-Labe (DOL) roli pozorovatele. Česká republika proto podle vyjádření ministerstva dopravy iniciovala přípravu právně nezávazného dokumentu, který by zástupci všech tří zemí vnímali jako rámec další vzájemné spolupráce. „Tímto aktem se Slovensko formálně zapojilo do pracovní skupiny k DOL. Předchozí memorandum, které tento dokument nahradil, už bylo zastaralé a neodpovídalo současnému stavu,“ vysvětlil ministr dopravy Dan Ťok.
Během jednání ministři hovořili o aktivitách realizovaných loni ve vodní dopravě a další plánech a prioritách pro letošní rok. „Cílem v České republice je regulace hladiny Labe v česko-saském příhraničí. Dlouhodobě nízký neregulovaný tok zde prakticky znemožňuje udržitelné provozování lodní dopravy,“ doplnil Ťok. Dále je nutné vyřešit problémy s posouzením vlivu staveb na životní prostředí (EIA), dodal ministr.
K projektu DOL je v současné době realizována studie proveditelnosti, kterou zpracovává společnost Sdružení DOL, tvořená firmami Vodní cesty, Sweco Hydroprojekt a Aquatis. Studie má posoudit, zda je zhotovení navrhovaného projektu přínosné, a zhodnotí jeho možná rizika. „Na jaře tohoto roku bude schůze monitorovacího výboru, kde se budou výstupy prezentovat. V tuto chvíli tedy ještě nemůžeme prezentovat konkrétní varianty, další postup a termíny se budou odvíjet od zmiňované schůze monitorovacího výboru,“ uvedl pro portál SystemyLogistiky.cz tiskový mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
– dič
Ilustrační foto: Pixabay