Vláda schválila strategický dokument Koncepce nákladní dopravy pro období 2017 – 2023 s výhledem do roku 2030. Tento týden jej kabinetu předložilo ministerstvo dopravy. Navrhuje v něm mj. řešení problémů s nedostatečnou kapacitou železnice, nedokončenou dálniční sítí a stanoví také železniční a silniční dopravní stavby, které je třeba v daném období v tuzemsku realizovat.
Téměř stostránkový materiál navazuje na Dopravní politiku ČR pro období 2014 – 2020 s výhledem do roku 2050. „Musíme vytvořit takové prostředí, v němž budou moci být plně rozvinuty přednosti jednotlivých druhů dopravy, zejména doprava železniční. Nákladní vlaky mají potíže s kapacitou dopravní cesty zejména na trati mezi Prahou, Českou Třebovou a Ostravou, kde si v osobní dopravě konkuruje trojice železničních společností,“ upozorňuje ministr dopravy Dan Ťok. Tento stav vede podle něj k tomu, že dopravci vypravují větší počet kratších vlaků a pro nákladní dopravu nezbývá na páteřní trase mnoho volných termínů.
Situaci má Správa železniční dopravní cesty zlepšit efektivnějším plánováním odjezdů osobních vlaků nebo zlevněním poplatků za užití souběžných a méně využívaných tratí. Výše poplatků za průjezd by se měla vypočítávat podle vytíženosti konkrétní tratě od začátku platnosti jízdního řádu pro rok 2018. Rozdíl mezi výnosem z poplatku od dopravců a skutečnými náklady bude zcela hrazen ze SFDI na základě pětileté smlouvy, což nově umožní schválená novela zákona o SFDI. „Pro dopravce bude k dispozici webová kalkulačka pro snadný výpočet ceny za použití železniční dopravní cesty. Kategorie vlaků budou zohledněny v produktovém faktoru, stejně jako dosavadní nabídkové ceny,“ upřesňuje ministr Ťok s tím, že počítá i s podporou překladišť/terminálů kombinované dopravy.
Mezi prioritními stavbami, které jsou nutné pro udržení důležitých přeprav zboží po železnici, je například zvýšení kapacity trati mezi Chocní a Ústím nad Orlicí. Pro dálkovou osobní dopravu má vzniknout nová trať, vedená více přímým směrem, která umožní projet členitou krajinou rychleji. Ministerstvo dopravy dále navrhuje posoudit možnost propojení levobřežní a pravobřežní železniční labské trati mezi Litoměřicemi a Mělníkem. To by umožnilo využít nákladní obchvat Prahy i pro nákladní vlaky vedené po levobřežní trati, například pro vlaky kombinované dopravy obsluhující terminál Lovosice.
Ministerstvo také zavedením měřičů odebraného elektrického proudu ze sítě hodlá motivovat železniční dopravce k nákupu úspornějších elektrických lokomotiv, což dnes už řada zemí využívá. Podmínkou je zajištění kompatibility českých palubních zařízení se zahraničními systémy.
V silniční dopravě úřad stanovil jako klíčové dokončení Pražského okruhu, dálnice D35 v úseku z Opatovic nad Labem do Mohelnice, dálnice D3 do jižních Čech a D7 spojující hlavní město s Chomutovem. V říční dopravě je prioritou stavba plavebního stupně Děčín.
Celý dokument je ke stažení zde: http://www.mdcr.cz/getattachment/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Koncepce-nakladni-dopravy-pro-obdobi-2017-%E2%80%93-2023-r/Koncepce-nakladni-dopravy.pdf.aspx
Ilustrační foto: Ministerstvo dopravy