Celkový obrat tuzemských internetových prodejců v roce 2016 přesáhl 98 miliard korun, a to i díky úspěšnému předvánočnímu období. Meziroční růst činil více než pětinu, konkrétně 21 %. Podíl e-commerce na maloobchodu v Česku vystoupal na 9,5 %. V letošním roce mají souhrnné tržby e-shopů překonat hranici 100 miliard korun.
Předvánoční období 2016 mělo překvapivě dva vrcholy. „Opravdu hodně úspěšný byl letos týden slev v období Black Friday. Během něj dosáhly celkové obraty téměř hodnot nejexponovanějšího předvánočního týdne. V oblasti prodeje elektroniky bylo období Black Friday vůbec nejúspěšnějším v celém roce 2016,“ popisuje výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.
A jaké zboží bylo loni mezi nakupujícími nejoblíbenější? „O Vánocích se dařilo prodejům hraček, sportovního vybavení či oblečení. Dále můžeme zmínit elektroniku, hobby zboží, knihy, kosmetiku a produkty pro zdraví a krásu obecně. Celoročně nejvíce rostly on-line prodeje potravin,“ doplňuje Jan Vetyška a dále říká: „Na internetu už jde koupit opravdu prakticky cokoli. Českým e-shopům se daří, potvrzují dlouhodobě vysoký standard služeb. Proto předpokládáme, že výrazný růst bude pokračovat také v roce 2017.“
Výhrady vůči dopravcům
Trend prolínání internetového a kamenného prodeje pokračoval také v roce 2016 a dá se očekávat, že na něj naváže další rozvoj i letos. E-shopy otevírají další výdejny či prodejny a současně s tím zákazníci osobní odběr zboží stále častěji vyžadují. „Osobní odběr je z pohledu zákazníka levnější a často také rychlejší a pohodlnější než napjaté čekání na dodání zboží dopravcem. E-shopům se nadále daří vylepšovat interní logistiku a požadavkům nakupujících tak vycházet vstříc.“
Zatímco internetové obchody průběžně navyšují skladové kapacity a vylepšují své technické zázemí, s růstem e-commerce se podle vyjádření APEK hůře vyrovnávají dopravci. „Společnosti doručující balíky narazily na nedostatek řidičů a musely řešit velké problémy při dodání objednaného zboží. Věříme, že je to pro ně výzva pro rok 2017 a že letošní Vánoce dopadnou o dost lépe. Během Vánoc 2016, bohužel, panovala se službami některých dopravců nespokojenost jak mezi obchodníky, tak i zákazníky,“ hodnotí Vetyška.
„České e-shopy mohou být s rokem 2016 spokojené. Daří se jim stále více přiblížit svým zákazníkům, zrychluje a vylepšuje se logistika. Díky řadě kamenných poboček mají navíc nakupující možnost přímého kontaktu s obchodníky. Češi už nakupují on-line prakticky veškeré druhy zboží. Myslím, že důvěra v prodej po internetu opět stoupla a čeká nás další úspěšný rok,“ shrnuje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.