V prosincovém vydání Systémů Logistiky (č. 158, 2016) jsme se věnovali tématu zásobování obchodních center. V následujícím rozhovoru se můžete seznámit s pohledy dvou logistiků společnosti FM Logistic. Jiří Pichrt (vpravo) působí na pozici business development manager a Josef Stříteský zastává funkci transport managera.
Jaká jsou specifika logistiky pro obchodní centra?
Jiří Pichrt: Logistika pro obchodní centra je denním chlebem FM Logistic. Největším specifikem jsou samozřejmě výrazná časová omezení pro zásobování. Kromě výše uvedených aktérů jsou často dána také městskou samosprávou v daném místě.
Josef Stříteský: Městské restrikce jsou více viditelné u obchodních center, která se nacházejí přímo v centrech větších měst, kde jsou kvůli regulaci provozu často časová i hmotnostní omezení. Je proto nutné zásobovat malými vozidly, častěji a v menším množství.
Existují další restrikce?
Jiří Pichrt: Další omezení jsou dána především požadavky jednotlivých zákazníků. Ti často vyžadují doručení v předem stanoveném čase.
Jak tento požadavek řešíte v praktické rovině?
Jiří Pichrt: Každý řidič, který pracuje pro FM Logistic a doručuje na obchodní centra, musí být na toto proškolen, protože nejde jen o zmiňovanou přesnost a správnost doručení, ale také o konkrétní požadavky našich jednotlivých klientů, jako jsou servis vracení obalů, sledování jejich kvality nebo dokonce přebírání zboží na obchodní jednotce na jednotlivé kusy, nikoliv přepravní balení. Specifik je opravdu mnoho a co klient, to jiná očekávání.
Jak čelíte rostoucímu počtu omezení pro vjezdy do obytných částí měst?
Jiří Pichrt: Disponujeme širokou škálou typu přepravních kapacit, což nám umožňuje obsluhovat bez rizik obchodní centra v rozličných lokalitách v souladu se všemi současnými místními regulativy. Nejvíce práce v tomto ohledu musí zastat dispečer, který kontroluje správné naplánování jednotlivých zásilek tak, aby nedocházelo k nasazení neadekvátního vozidla.
Jaké nároky bude zásobování obchodních center vytvářet do budoucna?
Josef Stříteský: Do budoucna stále více očekáváme prosazování nízkoemisního zásobování. Vzhledem k tomu, že mnohá obchodní centra mají zásobování řešena ve svých podzemních prostorách (garážích), kde stále velmi často platí zákaz vjezdu pro vozidla s pohonem na LPG nebo CNG, očekáváme výraznější tlak na používání hybridních nebo plně elektrických vozidel.
Jak si stojíte v nasazení vozů s alternativními pohony pro městskou logistiku?
Josef Stříteský: V FM Logistic v České republice již dva roky používáme elektrickou dodávku pro zásobování centra Prahy, a to v rámci projektu Citylogin. Poznáváme tak specifika těchto přeprav a jsme připraveni flexibilně reagovat na budoucí požadavky trhu.
V kolika městech už běží program Citylogin?
Josef Stříteský: V tuto chvíli již máme implementován projekt Citylogin v několika evropských metropolích a v dalších se spouští. Případné změny v organizaci práce se budou řídit aktuálním vývojem. Je nutné být připraven a reagovat rychle a flexibilně.
Co by mohla obchodní centra zlepšit pro optimální zajištění svého zásobování, respektive reverzní logistiku?
Jiří Pichrt: Nám logistikům by samozřejmě pomohlo, pokud bychom měli možnost doručovat zboží nejen ráno a večer, jak to nejčastěji bývá. To je ale z mnoha důvodů složité. Zásadní je nejasný dlouhodobý koncept pro zásobování městských zón. Tady vidíme velký prostor pro samosprávy, aby nastavily taková pravidla, která budou mít jasné parametry, dlouhodobý záměr a nebudou se měnit s každými volbami.
Časová omezení jsou jedinou možností pro zlepšení zásobování?
Josef Stříteský: Dokud obchodní centra nezmění svou strategii zaměřenou hlavně na prodej, tak se v tomto směru nejspíše nedočkáme žádných zásadních změn. Představa pobíhajících řidičů se zbožím mezi davy lidí v obchodním centru není lákavá pro nikoho, takže časová omezení velmi pravděpodobně nikdy nezmizí. Naopak se budou spíše zpřísňovat. Obchodní centra mohou logistice ulevit již při stavbě tím, že budou na tuto nutnost více myslet a stavební návrhy takových budov budou kromě jiných parametrů v souladu také s požadavky logistiky.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: FM Logistic