Patrně nikdo nemohl zůstat zcela „imunní“ vůči hlavní události uplynulého týdne v ekonomickém prostoru České republiky – spuštění elektronické evidence tržeb. Povinná je zatím pro firmy a podnikatele uskutečňující hotovostní prodeje v segmentech ubytování, stravování a pohostinství. Za tři měsíce má ve druhé vlně následovat maloobchod a velkoobchod a po dalším zhruba roce ostatní činnosti, např. doprava nebo zemědělství.
První dny provozu EET byly vyhrocené a nejen v médiích zaznívaly ostré hlasy příznivců i odpůrců. Proklamované narovnání prostředí pro podnikání a řádné placení daní padni komu padni je jistě důležité, ale přesto se nelze zbavit určité pachuti a pocitu, že se – zejména v případě drobných živnostníků – jde „s artilerií na vrabce“, jak minulý týden trefně poznamenal jeden z hostů vysílání rozhlasové stanice ČRo Plus. Nemluvě o další byrokratické povinnosti, jíž tímto podnikatelská sféra čelí, nutnosti být při odesílání každé účtenky online a také nejasné motivaci ministra financí, který je sám jako velkopodnikatel v jednoznačném střetu zájmů. Dohled státu nad ekonomickými aktivitami i řadou dalších činností občanů se povážlivě rozšiřuje. Obava z „velkého bratra“ nemusí být vůbec lichá.
Jaký máte názor na EET? Ovlivní její zavedení pozitivně či negativně stav podnikatelského prostředí v Česku? A jaké lze očekávat dopady na dopravu a logistiku? Vaše názory, komentáře či připomínky uvítáme na našem facebookovém profilu.
Text: David Čapek, Systémy Logistiky
Ilustrační foto: Pixabay.com