Společenská odpovědnost. Trvalá udržitelnost. Zelená logistika. Tyto pojmy nejsou nové, ale až v poslední době dostávají v řadě firem reálnou náplň. Zvýšený zájem má více příčin: jednou z nich mohou být závěry loňské konference o klimatu (COP21) konané ve francouzské metropoli, kde byla členskými státy OSN přijata tzv. Pařížská dohoda o snižování dopadů klimatických změn včetně redukce emisí oxidů uhlíku (mimochodem právě v minulém týdnu, konkrétně 4. listopadu 2016, toto globální ujednání vstoupilo v platnost). Roli hraje jistě i fakt, že firemní sféra se již vyrovnala s důsledky hospodářské recese před několika lety, kdy měla „jiné starosti“, a v době ekonomického růstu jsou výše zmíněná témata opět – a stále více – aktuální. Opomenout nelze ani pokračující překotný rozvoj nových technologií, které jsou šetrnější vůči životnímu prostředí. Ano, i to je jeden z rysů právě probíhající čtvrté průmyslové revoluce.
V nákladní silniční dopravě kromě dodržování emisních limitů a rozvoje alternativních pohonů dochází díky pokročilým plánovacím a monitorovacím nástrojům k optimalizaci rozvozových tras i využití vozidel. Stavějí se zelená depa, otevírají energeticky úsporné skladové provozy a v logistických parcích vznikají i další ekologicky šetrné budovy. Ekonomické a environmentální aspekty nemusejí být v rozporu, ba naopak – štíhlá a zelená logistika znamená mj. snížení nákladů a zvýšení efektivity, jak poukazuje třeba program Lean & Green. Do něj se zatím v šesti evropských zemích zapojilo už více než 450 firem.
Zároveň nemůžeme přehlížet důležitou roli státu. Navzdory mnoha strategiím a koncepcím (často zůstávajícím jen na papíře) i našim závazkům v rámci EU chybí v Česku například zřetelnější podpora čisté mobility, vytvoření podmínek pro další rozšíření nákladní železniční přepravy nebo daňové zvýhodnění firem, které si v dané oblasti počínají odpovědně.
Jaké máte zkušenosti se zelenou logistikou? Co může v tomto směru udělat stát? Vaše názory, komentáře či připomínky uvítáme na našem facebookovém profilu.
Text: David Čapek, Systémy Logistiky
Foto: GS1 Czech Republic