Ve čtvrtek 6. října se v pražském areálu společnosti Linde Material Handling Česká republika uskutečnil další ročník Dne pro bezpečnost a manipulaci. V úvodním dopoledním bloku vystoupili zástupci pořadatelské společnosti, kteří přítomné seznámili s pokroky v oblasti efektivity i bezpečnosti manipulace na základě zkušeností Linde MH. Zájemci si mohli prohlédnout i Centrum pro regeneraci baterií.
Jedním z přednášejících byl také inspektor Státního úřadu inspekce práce Zdeněk Kašpárek. Účastníky seznámil s legislativními požadavky na bezpečnost práce a dále prezentoval několik konkrétních případů z provozů, kde došlo k narušení zákonných pravidel. Jen v loňském roce se v kategorii úrazů při přemísťování břemena stalo 3561 ostatních úrazů. Tři byly smrtelné a 65 vážných.
Bilance pro letošní rok je zatím příznivější. Od začátku roku do září evidovaly inspektoráty přibližně 1500 ostatních úrazů, 28 závažných a jeden smrtelný.
Mezi nejčastější rizikové faktory patří nebezpečné chování řidičů manipulační techniky, technický stav vozíku, podmínky v jednotlivých provozech nebo organizace práce.
Níže přinášíme souhrn těchto faktorů:
Nebezpečné chování řidičů manipulační techniky
– Naskakování na vozík za jízdy, popojíždění na okolo jedoucím vozíku
– Ponechání klíčků v zapalování vozíku – možnost použití vozíku (neautorizovanou)
nepovolanou osobou
– Nezaklínování kamionu při nakládce/vykládce
– Pohyb osob v nebezpečné blízkosti vozíku nebo pod zvednutým nákladem
– Nerespektování zátěžového diagramu a štítku zbytkové nosnosti – přetížení vozíku
(řidiči neznají nosnost vozíku ani hmotnost nákladu)
– Zvedání osob na vidlicích nebo paletách
– Používání vozíku pro zábavu (závodění, předvádění se)
– Alkohol (i zbytkový), omamné látky
– Nepoužívání bezpečnostního pásu
– Nepozornost – řidič přehlédne osobu pohybující se v prostoru určeném pro manipulaci
– Při změně směru jízdy (vpřed a vzad) se řidič nepřesvědčí, zda má volný prostor
– Nepoužívání ochranné přilby a reflexní vesty, tam kde je to povinné (i pro ostatní pracovníky)
– Telefonování za jízdy, psaní SMS, e-mailů, kouření atd.
– Jízda se sluchátky a puštěnou hudbou – řidič neslyší okolí
– Jízda vpřed se stohem manipulačních jednotek, který převyšuje 2 metry
– Souběžná jízda dvou vozíků – řidiči jedoucí vedle sebe si povídají
– Jízda s vozíkem v nepovolené pozici – zapínání nožního spínače klínem, cihlou atp.
– Otevírání vrat z okna nebo dveří vozíku, i když k tomu nejsou vrata uzpůsobena
– Zbrklost, neohleduplnost
– Jízda s vysoko zdviženými vidlicemi
Technický stav vozíku
– Neprovádění denní údržby/kontroly před zahájením směny, kontroly jen „podle potřeby“
– Únik provozních kapalin
– Ignorování výstražných kontrolek a chybových hlášení vozíku
– Sjeté nebo poškozené pneumatiky – prokluzování kol, snížená adheze, možnost roztržení
pneumatiky a následného pádu břemene, superelastické pláště ojeté pod maximální hranici
– utržení pláště od ráfku
– Jízda s povolenými koly
– Neodborně provedená technická kontrola (např. špatně provedené měření prodloužení
řetězů, kontrola brzd nevhodným způsobem)
– Poškození hydrauliky
– Namontovaná přídavná zařízení bez zohlednění snížení zbytkové nosnosti
– Neschválená přídavná zařízení – nejasné snížení zbytkové hmotnosti
– Opotřebené vidlice – hrozí ohnutí nebo prasknutí
– Nečitelné nebo zcela chybějící štítky zbytkové nosnosti či zátěžového diagramu
– Nadměrné vůle v řídící nápravě
Provozy ve firmách
– Výmoly a díry v podlaze – příklad nehody se zraněním, kdy se řidič se následně snažil sám
vyprostit zapadlý vozík
– Používání nesprávné manipulační techniky (vyjíždění retraku ze skladové haly na venkovní
nezpevněný povrch, vozíky s polyuretanovými koly mohou být při zvedání nákladu nestabilní
– Špatné osvětlení – nedostatečné osvětlení prostor pro manipulaci – řešení např. v podobě LED
světlometů pro manipulační techniku
– Značení tras – oddělené trasy pro chodce a vozíky
– Lamelové clony v průjezdech – špinavé, poškrábané a zažloutlé clony jsou neprůhledné a
neplní svou funkci
– Nákladové rampy v nevyhovujícím technickém stavu
– Chybějící značení o provozu manipulační techniky
– Chybějící vyznačení tras pro chodce
Organizace práce
– Přetěžování řidičů, únava vedoucí k nepozornosti a nehodám
– Školení probíhající po nočních směnách
– Nucení řidičů do nepovolené manipulace
– Provozovatel se nezajímá o to, jak svoji práci provádí řidič vysokozdvižného vozíku
– Neznalost mistrů – zátěžové diagramy, prostory skladů
– Nevyhledávání rizik
– Neúplný nebo jenom formálně zpracovaný dopravně-provozní řád
– Nedostatečně proškolení řidiči – vůbec neproškolení řidiči od agentur
– Nejasné stanovení povinných ochranných pomůcek
Zdroj: Linde Material Handling
Text i foto: Stanislav D. Břeň