Za první pololetí letošního roku vykázala společnost ČD Cargo, největší nákladní železniční dopravce v tuzemsku, čistý zisk ve výši 427 milionů korun. Tedy více než dvojnásobek ve srovnání s 211 miliony korun za stejné období roku loňského. Firma přepravila letos v prvním pololetí 32,1 milionu tun zboží, jak ale upozornil zpravodajský portál E15.cz, přepravní výkony měřené v tunokilometrech klesly o 1 % a celkové tržby se snížily o 2 %. Vzhledem k liberalizaci železnice, otevírání trhu soukromým železničním dopravcům i konkurenci v podobě silniční kamionové dopravy je pokles tržního podílu logický a vedení se na něj snaží účinně reagovat. Například tím, že společnost provádí různá optimalizační opatření, mj. snižuje náklady, a rovněž expanduje do zahraničí – zejména do Polska, ale i Maďarska nebo na Slovensko.
„Nyní se soustředíme především na problematický segment jednotlivých vozových zásilek, v důsledku jehož vývoje také ČD Cargo prošlo v posledních letech restrukturalizací. Situaci v jednotlivých vozových zásilkách však opět zkomplikoval pokles ceny ropy, který zapříčinil přechod části přeprav na silnici. Jsme však ve shodě s Ministerstvem dopravy, že by tyto přepravy měly zůstat, resp. vrátit se zpět na železnici,“ uvedl v tiskové zprávě předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik.
V živé paměti máme ještě problematické hospodaření minulých vedení této státní firmy i některé související kauzy. Věřme, že jde o definitivní minulost. I proto, že železniční nákladní doprava je oproti té silniční kamionové mimo jiné z hlediska mírnějších dopadů na životní prostředí oprávněně „in“.