V posledním vydání Systémů Logistiky jsme vám přinesli rozhovor s Janem Plankou z Hyundai Manufacturing Motor Czech. Na následujících řádcích se můžete seznámit s jeho názory na roli 3D tisku, spolupráci s roboty i budoucnost logistiky.
V nošovickém závodě pracují stovky robotů, které mají na starosti nejen výrobní činnosti jako například svařování, ale také manipulaci a zaskladňování dílů či skladování karosérií. Jak se vám jako logistikovi s roboty pracuje?
Roboti jsou odpovědní, nestávkují, nezakládají odbory a na směnu přijdou vždy střízliví. (směje se). Ve výrobě roboti velmi pomáhají, ale velkou automatizaci nebo robotizaci v logistice zde nevidíte. Spousta operací, zvláště sekvencování a manipulace, probíhá ručně. V našem žilinském závodě se palety ukládají pomocí automatických zakladačů a zavážka pomocí vysokozdvižných vozíků se děje minimálně. Automatizace a robotizace tam dosáhla mnohem vyššího stupně. Na druhou stranu, když se tam něco pokazí, zastaví to svařovnu. Mně když z nejrůznějších důvodů nepřijdou dva lidé na směnu, tak jsem schopen nějak operativně vyřešit, aniž by to negativně ovlivnilo jakoukoliv součást provozu. Tímto nechci říct, že jsem proti robotizaci, ale má to svá rizika, která musí být při rozhodování stupně automatizace vzata v potaz.
Jak se díváte do budoucna na možnosti robotizace právě v logistice? Je dostatek operací, které lze přenechat robotům, nebo existuje velká variabilita a lidská práce bude stále potřeba?
Velkou budoucnost vidím v 3D tisku. Jak rostou nároky na počet variací a kombinaci dílů na autě, aby si zákazník mohl vybrat a maximálně přizpůsobit svůj vůz, množí se nároky na manipulaci a zejména skladové prostory. Očekával bych, že odpovědí na rostoucí komplexitu a objem specifikací bude právě 3D tisk, kdy si vyrobím, co budu potřebovat. Operátorovi pak nepřijde instrukce, co má vychystávat, ale že má některé komponenty vytisknout z kovu nebo plastu. V jedné americké továrně chtějí zanedlouho vyrobit auto, které bude kompletně připravené pomocí 3D tisku a jež bude homologované pro použití v běžném provozu. To bude asi cesta.
Jaké vidíte další trendy v logistice automobilové branže?
Podívejte se, jak se nyní velmi dramaticky mluví o emisích aut, které automobilky vyrábějí. Ale už méně se rozebírá, jak se materiál dostává do výrobních závodů. Když vyrobíte několik set aut denně, znamená to, že musí přijet také několik set kamionů. V budoucnosti očekávám větší váhu EIA a domnívám se, že automobilový průmysl bude muset na tomhle dále pracovat a budou se více prosazovat principy udržitelného rozvoje a úspory energií.
Celý rozhovor najdete v Systémech Logistiky 154, objednat si je můžete ZDE.
Stanislav D. Břeň