
Vláda nakonec po „politických přestřelkách“ schválila prodloužení smlouvy se společností Kapsch, provozovatelem elektronického mýtného systému na českých dálnicích a rychlostních silnicích, na další 3 roky. Na mýtném se vybralo od jeho zavedení v roce 2007 téměř 70 miliard korun, přičemž Kapsch získal ročně od státu zhruba 2 miliardy. Podtrženo, sečteno – Kapsch si přijde ještě na 6 miliard korun, a to bez řádného výběrového řízení…
Nad kauzou visí spousta otazníků, nehledě na Damoklův meč v podobě ÚOHS – na který se již stihlo obrátit hnutí Starostové a nezávislí, a podobná reakce se dá očekávat i od konkurentů Kapsche.
Opozice, koaliční partneři i odborníci ministrovi dopravy vyčítají, že dělal měsíce „mrtvého brouka“ až bylo na vyhlášení otevřené soutěže příliš pozdě. Dan Ťok se hájí tím, že současná 6000stránková smlouva včetně dodatků, kterou uzavřeli s Kapschem jeho předchůdci, je pro stát extrémně nevýhodná a v podstatě nepočítá se svým koncem. Např. firma má právo na instalaci své mýtné technologie na budoucí dálnice, které získají stavební povolení do konce roku 2017. A dvěma znaleckými posudky – není známo na základě čeho byli vybráni jejich autoři – si ministerstvo dopravy nechalo posvětit přesvědčení, že systém elektronického mýta může od příštího roku spravovat jedině stávající provozovatel, pokud nemá dojít k jeho kolapsu a z České republiky se stát tranzitní země s nejlevnějším dálničním poplatkem. Pravda bude asi někde uprostřed…